Nanna Frank Rasmussen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • The DoubleThe Double
    • "Den leger en slags sindskarneval med tilskueren, der må pille maskerne af pointerne, både som historien skrider frem, og efter at den er til ende."
    • 5
    • LockeLocke
    • "Det filmiske eksperiment, der præger eller nærmere er "Locke", er gennemført, flot udformet og endda til tider interessant, men det bliver også en spændetrøje, der holder både film og publikum fanget i en klaustrofobisk og redundant rundkredsdans."
    • 3
    • KolbøttefabrikkenKolbøttefabrikken
    • "Der er ikke sul nok på idéen til at udfylde en hel spille-film. Det bliver en film for improvisationseksperimentets skyld, og det kommer der da søde scener og fint spil ud af, men det bliver simpelthen for pænt og ufarligt."
    • 3
    • Ækte VareÆkte Vare
    • "Fenar Ahmads debutfilm er stil uden stor substans, der romantiserer udkantsoprør. Og så er det en promovering af rapperen Gilli, der spiller hovedrollen."
    • 3
    • PompejiPompeji
    • "Mærkværdigt nok har man på fornemmelsen, at der med tiden kan komme en fed oplevelse ud af filmen, der har væsentlige kitschværdier."
    • 2
    • Sange fra skovenSange fra skoven
    • "...en flagrende besnærende oplevelse, der blander antropologi og poesi og nogle gange newage-floskler med betagende billeder og lyd."
    • 4
    • The Other WomanThe Other Woman
    • "Både Cameron Diaz og især Leslie Mann arbejder dog hårdt for, at filmen ikke skal ende med at blive så sørgelig som et punkteret silikonebryst. Deres gags og charmerende spil kan dog ikke puste nok luft i ballonen til, at man lader de bedagede kønsstereotyper flyve under radaren."
    • 3
    • GensynetGensynet
    • "Fiktion og virkelighed blandes skønsomt og grusomt i svenskeren Anna Odells uafrystelige erindringscollage om mobning."
    • 6
    • En du elskerEn du elsker
    • "...historien hviler sig faretruende tæt op ad klichéen om den martrede kunstnersjæl. Netop fordi det altså ikke er en ægte (musik) kunstner, vi oplever. Derfor bliver der noget postuleret over "En du elsker"..."
    • 3
    • Brick MansionsBrick Mansions
    • "...den tydelige voldsfascination, der er pinagtig i al sin selvbehagelighed, står i skarp kontrast til det "budskab", der angiveligt skulle være at finde."
    • 1
    • The Amazing Spider-Man 2 - 3 DThe Amazing Spider-Man 2 - 3 D
    • "Der er meget mindre katastrofefilm og åbenlys teknikonani i Marc Webbs anden Spider-Man-film end det, vi efterhånden er vant til fra kaskaden af superheltefilm.
      Og det er herligt."
    • 4
    • The Amazing Spider-Man 2 - 2 DThe Amazing Spider-Man 2 - 2 D
    • "Der er meget mindre katastrofefilm og åbenlys teknikonani i Marc Webbs anden Spider-Man-film end det, vi efterhånden er vant til fra kaskaden af superheltefilm.
      Og det er herligt."
    • 5
    • VådområderVådområder
    • "Det er en fin, men grænseoverskridende fortælling..."
    • 4
    • Rio 2 - Org. vers.Rio 2 - Org. vers.
    • "Selv om der stadig er smurt tykt på farvepalletten, musikken stadig er jævnt behagelig, og filmen absolut kan overvinde et ukritisk lilleputpublikum, mangler Rio 2 - som sin forgænger - vildskab."
    • 4
    • Rio 2 - 3 DRio 2 - 3 D
    • "Selv om der stadig er smurt tykt på farvepalletten, musikken stadig er jævnt behagelig, og filmen absolut kan overvinde et ukritisk lilleputpublikum, mangler Rio 2 - som sin forgænger - vildskab."
    • 4
    • Rejsen til fjerkongens rige - 3 DRejsen til fjerkongens rige - 3 D
    • "Nogle gange virker tempoet underligt punkteret, og 3D-teknikkens værdi er til at overse, men det er en film, der vil noget - en smuk sjæl i et skramlet ydre."
    • 4
    • Rejsen til fjerkongens rige - 2 DRejsen til fjerkongens rige - 2 D
    • "Nogle gange virker tempoet underligt punkteret, og 3D-teknikkens værdi er til at overse, men det er en film, der vil noget - en smuk sjæl i et skramlet ydre."
    • 4
    • Mig ejer ingenMig ejer ingen
    • "Det skarpe tidsbillede af Sverige i 1970' erne og tidens ideologiske svingninger og modestyrede moralske penduleringer er fortræffeligt, ikke mindst fordi filmen hverken tipper over til arbejderromantik eller til akademikerlede, men bevarer både et nøgternt og et syrligt blik på de reelle forhold."
    • 5
    • Captain America: The Winter SoldierCaptain America: The Winter Soldier
    • "Der er som vanligt i disse Marvel-universer et væld af indforståede henvisninger til fanbasen. Men det er ikke en helstøbt film om en superhelt, der skal finde fodfæste i en moderne verden. Dertil er der for få plotpointer, for meget død actiontid og for stor blanding af genretendenser."
    • 3
    • Out of the FurnaceOut of the Furnace
    • "Christian Bale er unægteligt en fremragende skuespiller, der kan fremmane stålbeslåede sjæle lige så godt som blødsødne fupmagere."
    • 5
    • FortidenFortiden
    • "Det er ligesom at skrælle lagene af et løg. Der fremtvinges ikke helt så mange tårer, men nye erkendelser dukker op for hvert lag, der fjernes i Asghar Farhadis gruppedynamiske eksistensthriller."
    • 5
    • KartelletKartellet
    • "Det er alle de stereotyper, der tages for givet som dramaturgisk troværdige, og som faktisk ender med at gøre filmen utroværdig, for uvirkelig. Også selv om historien stammer fra den virkelige verden."
    • 3
    • BluebirdBluebird
    • "...bæres af en understrøm af frosne frustrationer over de kvælningsfornemmelser, som den økonomiske iltmangel i USA har forårsaget. Det er altså hele den amerikanske selvforståelse, der bliver gransket i denne frostbidte, intelligente film."
    • 5
    • 12 Years A Slave12 Years A Slave
    • "Original, enestående og tæt på genial. Steve McQueen fortæller den barske historie om en fri mand, der blev slave."
    • 5
    • The GatekeepersThe Gatekeepers
    • "...selv om "The Gatekeepers" er en tør omgang historieundervisning, er den også et vægtigt dokument og en vigtig brik for Israels selvforståelse."
    • 4
    • Mandela: Vejen til frihedMandela: Vejen til frihed
    • "Det er i kærlighedshistorien mellem Winnie og Nelson Mandela, at historien har sin akse, og når det bliver så vellykket, som det gør, skyldes det de to skuespilleres gennemtænkte og begavede præstationer."
    • 4
    • Jeg hedder ErnestoJeg hedder Ernesto
    • "Filmen er dog samtidig så ligefrem, mainstreamglat og ikke mindst lang i spyttet, at man undervejs må tage sig i at glæde sig over, at også barndommen får en ende."
    • 3
    • BlancanievesBlancanieves
    • "Det enkle melodrama og flere velspillende dværge ville have klædt filmen, der har svært ved at holde balancen mellem det herligt nostalgiske og sødt poetiske."
    • 3
    • Tilbage i ringenTilbage i ringen
    • "Publikum bliver spist af med halve løfter om at se Rocky og Jake La Motta i et potent sammenstød, men man får i stedet en klichétynget og psykologisk slasket film, der snegler sig af sted i rollatorfart."
    • 2
    • Tad Stones - den fortabte eventyrerTad Stones - den fortabte eventyrer
    • "...der skal noget særligt til for at detronisere den amerikanske animations-film, og svaret er i hvert fald ikke at kopiere både stil og popkulturelt arvegods."
    • 3
    • NymphomaniacNymphomaniac
    • "...det er ingen skam at indrømme, at Trier som filminstruktør er ualmindelig god til at liste hånden ned i trussen og op i kraniet på sin tilskuer. Kan man holde til det, får man en sex-stjernet oplevelse."
    • 6
    • Hokus pokus Alfons ÅbergHokus pokus Alfons Åberg
    • "Historien er passende ligetil, den har fine moraler, men er ikke moraliserende, Viktor, Mille og den usynlige Svipper er med, der er søde voksne og hunde, tryllerier og piratlege. Kort sagt alt, hvad et barn kan drømme om..."
    • 4
    • Jul i BakkekøbingJul i Bakkekøbing
    • "Man bliver inviteret ind i et fantasifuldt, morsomt og knuselskeligt miljø, hvor ingen er overtegnede skurke eller helte. Alle kunne gøre som Reodor, Søren og Ludvig."
    • 6
    • Sorg og glædeSorg og glæde
    • "...oversættelsen fra det historisk korrekte til det videreformidlede i fiktionsform bliver alt for stiv. Nils Malmros skulle om nogen vide, at virkeligheden behøver et vrid i fiktionsmaskinen for at blive filmisk overbevisende for et publikum."
    • 3
    • GravityGravity
    • "Er du vimmer, hvor bliver man rumtosset af denne vanvittigt veldrejede tur til stjernerne."
    • 5
    • The Broken Circle BreakdownThe Broken Circle Breakdown
    • "Alt synes ubesværet og ægte, selv om det er en tydelig filmisk konstruktion. Man får noget nær den perfekte filmoplevelse - ambitiøs på både mediets og publikums vegne. Sikke en gave."
    • 5
    • TarokTarok
    • "...bliver dog ikke engang et bagudskuende, konformt folkelighed-foregøglende værk. Det er bare en meget ringe film med rod i prioriteterne og alt for lidt hest."
    • 2
    • Frances HaFrances Ha
    • "Det er en både underholdende og opløftende feelgood-film om rigtige mennesker, og det kan derfor klart anbefales at byde "Frances Ha" op til dans."
    • 5
    • Lunarcy!Lunarcy!
    • "Simon Ennis er herligt og høfligt loyal over for sine medvirkende - han udstiller dem ikke, selv om man naturligvis kommer til at fnise over deres månesyge utopier. Desværre er han også en smule for pæn over for sit stof, som han ikke har trimmet tilstrækkeligt."
    • 4
    • Captain PhillipsCaptain Phillips
    • "Hanks gør det godt - der er ikke søgang i hans præstation. Det er der heller ikke hos de fire skuespillere, der gør det ud for de somaliske pirater."
    • 4
    • This Is the EndThis Is the End
    • "Det er absurd, tosset og åndssvagt, men også endeløst morsomt."
    • 5
    • Fill the VoidFill the Void
    • "...en nedslående, langsommelig, rettroende film om mennesker, hvis problemer og kulturelle traditioner, det er svært at tage seriøst."
    • 3
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 >