Nanna Frank Rasmussen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Peter Plys - Nye eventyr i HundredemeterskovenPeter Plys - Nye eventyr i Hundredemeterskoven
    • "Der lægges nemlig ikke skjul på, at en bog er forlæg, og det giver filmen en utrolig charme. Selvom det allerede blev brugt i den første Plys-Disney-film fra 1977, så virker det her originalt."
    • 5
    • Blues for Montmartre
    • "Når tonerne kærtegner publikums ører, glemmer man, at filmen lægger sig vaklende mellem personlig erindring og sociologisk historieskrivning. Først og fremmest er all that jazz fortryllende."
    • 4
    • AbductionAbduction
    • "Det er dog svært ikke at blive forstemt over den macho-forstokkede tone, som man her giver i arv til den nye generation af action-fortællinger."
    • 3
    • Ronal barbarenRonal barbaren
    • "Det er overraskende forudsigeligt og meget lidt forargende på den morsomme måde. Stik imod, hvad man kunne forvente af netop disse bagmænd."
    • 3
    • Huden jeg bor iHuden jeg bor i
    • "...noget af det bedste, som Almodóvar nogensinde har lavet. Hvis ikke dét bedste."
    • 5
    • HeadhunterneHeadhunterne
    • "Den er smukt filmet, voldsomt dramatisk og indeholder samtidig noget af den tørre, nordiske humor, der kan få alle usandsynlighederne til at glide nemmere ned og give filmen et særligt regionalt præg."
    • 4
    • BollevennerBollevenner
    • "Det er rapt og kvikt fortalt, og Mila Kunis og Justin Timberlake gør det begge udmærket i hovedrollerne."
    • 3
    • SkyskraberSkyskraber
    • "Schjøtt har uden tvivl blik for den sårbare tid, drenge går igennem, når de krydser grænsen mellem barne- og voksenlivet, som han også viste i sin kortfilm ”Pandasyndromet”. Men han har desværre ingen idémæssig forhudsforsnævring, og derfor lægger ”Skyskraber” sig i udkanten af, hvad man kan kalde for en vellykket debutfilm."
    • 2
    • DriveDrive
    • "...en uovertruffen original film, der må slå benene væk under enhver, der har været kritisk indstillet over for Winding Refns, ofte selverklærede, genialitet som filmskaber."
    • 5
    • Fright NightFright Night
    • "Det, der derfor især udmærker ”Fright Night”, er den overflod af humor, som gennemsyrer den underholdende film. Det var producerens erklærede mål at lave en vampyrfilm, der er både skræmmende og sjov, og det er altså lykkedes til fulde."
    • 4
    • Hvis jeg var digHvis jeg var dig
    • "...en af den type film, som man må se på med mild overbærenhed. Præmissen er fjollet og moralen ligegyldig, men komikken er veltilrettelagt og sprudlende."
    • 3
    • Holy WarsHoly Wars
    • "Forsøget på at forstå den religiøse determinisme og de apokalyptiske tendenser i vise dele af verdens trossamfund er filmens store styrke og ikke mindst det, der giver en adgangsbillet til publikums hjerte og hjerne."
    • 5
    • ZookeeperZookeeper
    • "Talende dyr har altid været noget nær en komisk katastrofe i live actionfilm, og det er det også i ”Zookeeper”."
    • 2
    • ColombianaColombiana
    • "Det er forfriskende at se en kvindelig lejemorder give den gas, men ellers er det intet nyt under action-solen."
    • 3
    • SubmarineSubmarine
    • "Richard Ayoades debutspillefilm er ikke en klassisk coming-of-age-historie, som man har set det utallige gange før, for den udmærker sig særligt ved sit friske tag på genren. Det gør den umulig at rubricere alene som en børne- eller ungdomsfilm, og måske heri ligger kimen til, at ”Submarine” kan opnå klassikerstatus."
    • 5
    • EfterskælvEfterskælv
    • "Mest af alt er ”Efterskælv” dog en katastrofefilm, der svælger i effekter og er voluminøst patetisk. Det nærmer sig til tider det usmagelige, men værst af alt det kedelige."
    • 2
    • DirchDirch
    • "Hvad er gået galt? Inkonsekvens og kreativ berøringsangst kan være forklaringen. Og så et manuskript, der flyder så ubeslutsomt rundt i universet som Kjeld og Dirch efter fire flasker whiskey."
    • 3
    • SmølferneSmølferne
    • "Det er sjældent lykkedes Hollywood at blande animation og live action (en ikke-animeret verden) sammen i andet end en overgearet og nerve-tirrende cocktail, men her lykkes det over al forventning."
    • 4
    • Nawals hemmelighedNawals hemmelighed
    • "Den er et must, ja nærmest en nødvendighed for et livsnysgerrigt publikum, der vil forstå de menneskelige konsekvenser af krig.
      Filmens 130 minutter er ikke ét for meget, for instruktørens komposition er stram og gennemtænkt."
    • 5
    • Steam of LifeSteam of Life
    • "Det er ikke bare smukt, men også ganske underholdende, for filmens bagmænd har et særdeles skarpt blik for det absurde i situationer og billeder, og det mikser de med stor loyalitet over for deres medvirkende."
    • 5
    • Captain America: The First AvengerCaptain America: The First Avenger
    • "Det imponerende flotte tidsbillede, den velfungerende naive retfærdighedssans og de mange humoristiske indspark gør dog sit til at løfte ”Captain America” op i den gode ende af de mange superheltefilm, der oversvømmer biografmarkedet."
    • 4
    • Skæbnens numerologiSkæbnens numerologi
    • "Som en moderne tyrkisk storbyfortælling er ”Skæbnens numerologi” dog en mættende mundfuld. Så skidt med, at instruktøren har lagt en tand for meget på tallerkenen."
    • 4
    • All Good ChildrenAll Good Children
    • "...en overraskende film - og også en overraskende god film, der hypnotiserer sit publikum med mageløst skuespil og fænomenale billeder."
    • 4
    • I dine hænderI dine hænder
    • "De følelser, der angiveligt skulle opstå mellem de to hovedroller, er mildt sagt postulerede og rækker ikke helt ned til stolerækkerne og publikum."
    • 2
    • Biler 2 (org. version)Biler 2 (org. version)
    • ""Det er som at hælde sukker i benzintanken, når spionfilmen bliver mikset med historien om de godmodige hjemstavns-thrillere."
    • 3
    • Biler 2Biler 2
    • "Det er som at hælde sukker i benzintanken, når spionfilmen bliver mikset med historien om de godmodige hjemstavns-thrillere."

    • 3
    • Waste LandWaste Land
    • "...en dokumentarfilm, der rumsterer på flere niveauer og (over)stimulerer både hjerne og hjerte."
    • 5
    • Til havetTil havet
    • "Ud af denne films ordknappe enkelhed vokser der en præcis poesi, der bryder genredefinitionernes rammer. Man kan altså med andre ord sagtens bunde, selvom man er på dybt vand i 'Til havet'."
    • 3
    • Hesten fra TorinoHesten fra Torino
    • "På trods af dens asketiske form, eller måske på grund af, beruses man af den suggestive oplevelse. Det tragiske liv, der skildres, bliver både lidelses- og nydelsesfuldt. Billedernes skarpe sanselighed bliver nærmest grotesk i al sin skønhed."
    • 6
    • Skal, skal ikke?Skal, skal ikke?
    • "Filmen er på trods af sin genkendelige struktur, en overbevisende og rørende film om at vælge kærligheden, selvom det kan have enorme konsekvenser."
    • 5
    • Djævelens trækspilDjævelens trækspil
    • "...en smuk, men også djævelsk langsommelig æselroad movie, der er alt for artig til virkelig at gøre indtryk."
    • 3
    • Barneys mange livBarneys mange liv
    • "Den er vittig og varm og så absolut en tur i biografen værd - ikke mindst på grund af netop Giamatti."
    • 5
    • BeginnersBeginners
    • "...en besnærende, poetisk film om erindringer og kærlighed og kærligheden til erindringer. Og tre store skuespilpræstationer gør filmen voldsomt elskelig."
    • 5
    • Nausicaä - fra vindenes dalNausicaä - fra vindenes dal
    • "Menneskene har ikke behandlet naturen ordentligt, og det er denne misgerning, der skubbes i forgrunden, og som er faretruende tæt på at nå en prædikende tone. Da også en frelserfigur bliver præsenteret, kan de øko-religiøse overtoner ikke ignoreres, og derfor bliver filmen modsat Miyazakis bedre værker mere budskab end billeder."
    • 3
    • The WhistleblowerThe Whistleblower
    • "...er en rå og uafrystelig afbildning af en horribel historisk situation."
    • 5
    • Bad TeacherBad Teacher
    • "Det er befriende at se Cameron Diaz i en rolle, hvor hun får alvor kan spasse ud i rollen som den dumme blondine, og hvor det netop er hende, der er i fokus i stedet for at fungere som side kick til en mandlig hovedkarakter."
    • 4
    • Magi i luftenMagi i luften
    • "Det hele virker så simpelt. Magien, den frygtløse lyst-forfølgelse, musikken, kærligheden. Ungdommen er en følelse, ikke en alder. Dét oplever man (igen), når man sidder i biografen. Og det kan til en vis grad undskylde det meget overflade-forelskede udtryk."
    • 3
    • The City BelowThe City Below
    • "...kan ses som en slags kapitalismekritik, hvor der virkelig er koldt på toppen, og derfor kan selve filmens følelsesdistancerede form til en vis grad retfærdiggøres. Det gør den dog samtidig kedsommeligt studentikos."
    • 2
    • Source CodeSource Code
    • "Havde instruktøren Duncan Jones (”Moon”) og hans team insisteret på, at filmen ikke skulle fungere som andet end en visuel kryds-og-tværs, så havde togturen til fortiden været en langt større fornøjelse."
    • 3
    • Lapland OdysseyLapland Odyssey
    • "...endnu et godt nordisk bud på et komediedrama, der holdes i stramt kompositorisk spænd mellem forandrende forhold imellem natur og civilisation, tradition og modernitet."
    • 4
    • X-Men: First ClassX-Men: First Class
    • "Både James McAvoy, Michael Fassbender og Kevin Bacon er magnetisk tiltrækkende i deres spil. Men de kæmper med en fragmenteret forvirret historie, der ikke er så førsteklasses, som titlen gerne vil lade os tro."
    • 3
    • Route IrishRoute Irish
    • "Netop disse moralske dilemmaer både ude og hjemme gør Loach' nyeste film til endnu en seværdig godbid for både tanker og følelser."
    • 4
    • MelancholiaMelancholia
    • "Han nøjes ikke blot med at lade sine film være en sten i skoen, nu er de også en planet lige i fjæset. Det er ikke opløftende, men det er fandengalemig sort galde, som vil noget."
    • 5
    • Tømmermænd i ThailandTømmermænd i Thailand
    • "...allermest en stor gang fjollede gags. Det bliver momentvis så morsomt, at tårerne triller. Især har Ed Helms en særlig evne til at hvine, vride og vræle sig gennem scener på, der er ubetalelige."
    • 4
    • På vej - Na PutuPå vej - Na Putu
    • "Jasmila Zbanic benytter enkle, men meget virkningsfulde greb til at beskrive sammenstødet mellem modernitet og tradition, mellem moderat og fundamentalistisk religionsfortolkning."
    • 5
    • Min avatar og migMin avatar og mig
    • "De mange diskussioner, der gemmer sig om forelskelse som forblindelse og flugt fra en triviel hverdag, om trangen til at redefinere sig selv og have mange identiteter, sådan som den medierede virkelighed nærmest opfordrer til, fordufter i takt med, at filmen bliver mere og mere selvcentreret og hippieflyvsk selvrealisering."
    • 2
    • Rosa MorenaRosa Morena
    • "...bevæger sig elegant rundt i det minefelt af misforståelser og etiske dilemmaer, som Thomas' projekt medfører."
    • 4
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 >