Jacob Wendt Jensen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Motley's LawMotley's Law
    • "... 'Motley’s Law' virker mere principielt vigtig end egentlig god som dokumentarfilm, og det er ærgerligt, når man samtidig helt klart fornemmer, at Nicole Horanyi har lagt næsten lige så meget knofedt og viljestyrke i at lave filmen, som Kimberley Motley lægger i sit liv som advokat."
    • 3
    • Kvinder i for store herreskjorterKvinder i for store herreskjorter
    • "Livsfriserne er serveret med en overlegen musikalsk legelyst, der sammen med knivskarpe replikker og et veritabelt fund i hovedrollen som Sigrid får »Kvinder i for store herreskjorter« til at være den bedste norske film i danske biografer i umindelige tider."
    • 4
    • Savner dig alleredeSavner dig allerede
    • "Desværre har instruktøren svært ved at finde den rette tone i en film, der skiftevis gerne vil være morsom og sørgelig. Enten er der for lidt respekt for alvoren, eller også er der for meget og Collette bliver ikke styret i alt for fyldigt overspil."
    • 2
    • The Hateful EightThe Hateful Eight
    • "Spændingen er let stigende på nær en periode midtvejs, hvor det vil gå for langsomt for de utålmodige, men man må beundre Tarantino for at føre sin vision helt igennem og være tro mod sin cocktail af vold, humor og hilsener til filmhistorien."
    • 4
    • The Hateful Eight - 70mmThe Hateful Eight - 70mm
    • "Spændingen er let stigende på nær en periode midtvejs, hvor det vil gå for langsomt for de utålmodige, men man må beundre Tarantino for at føre sin vision helt igennem og være tro mod sin cocktail af vold, humor og hilsener til filmhistorien."
    • 4
    • The WolfpackThe Wolfpack
    • "... måske den bedste film nogensinde om værdien af at vokse op i en søskendeflok."
    • 5
    • Point Break - 3 DPoint Break - 3 D
    • "Actionscener og ramasjang bliver nu engang mest vedkommende, hvis der er så meget kød på karaktertegningen, at man kan føle noget for de mennesker, der flyver og farer rundt på filmlærredet. Det kan man umuligt her, hvor det hele bare går hurtigere hele tiden ..."
    • 2
    • Point Break - 2 DPoint Break - 2 D
    • "Actionscener og ramasjang bliver nu engang mest vedkommende, hvis der er så meget kød på karaktertegningen, at man kan føle noget for de mennesker, der flyver og farer rundt på filmlærredet. Det kan man umuligt her, hvor det hele bare går hurtigere hele tiden ..."
    • 2
    • JoyJoy
    • "En sprudlende parade af virkeligt gode skuespillere i farverige roller ..."
    • 4
    • Marnie - min hemmelige venindeMarnie - min hemmelige veninde
    • "Animationsstilen i 'Marnie - Min hemmelige veninde' er tæt på at have Miyazakis kvaliteter, mens historien om Anna er mere intim end Miyazakis typisk på én gang lidt bredere og mere overnaturlige vingefang."
    • 4
    • Min morMin mor
    • "Alt i alt fungerer de humoristiske elementer i filmen bedst ..."
    • 4
    • Love - 2 DLove - 2 D
    • "Jeg frygtede, at sexscenerne ville virke malplacerede, krasse og for meget, men der er en fin balance af begær, eventyrlyst og varme i dem. Til gengæld halter det af og til med primitiv dialog og tendenser til at genfortælle i den ni kvarter lange film."
    • 4
    • Iqbal & den hemmelige opskriftIqbal & den hemmelige opskrift
    • "Det må være modet, der mangler. Modet til at gå fuldstændig Bollywood-amok eller bare lave noget helt andet, vi endnu ikke har set. På trods af det etniske krydderi i bøgerne giver det ikke den mindste nye kraft til en gumpetung og skuffende familiefilm."
    • 3
    • TangerineTangerine
    • "...er filmstrømmens svar på en jule-donut. Overdænget med krymmel i et virvar af pangfarver men hurtigt gennem krop og sind uden at sætte sig spor af nogen særlig form for næring."
    • 3
    • Jagten på ChaplinJagten på Chaplin
    • "Beauvois bruger poetiske montager a la stumfilm, og han drejer i det hele taget filmen i retning af at være ligeså skør og skæv og solidarisk med den lille forhutlede mand på bunden af samfundet, som Chaplin var i sine egne film."
    • 4
    • In the Heart of the Sea - 3 DIn the Heart of the Sea - 3 D
    • "Både rammehistorien og afviklingen af hvaljagten på havet er relativt forudsigelig.
      Karaktertegningerne er så flade, at man begynder at sidde og vente på hvalen. Og når man samtidig holder med hvalen mod de blodtørstige mennesker, bliver det hele noget endimensionelt."
    • 3
    • In the Heart of the Sea - 2 DIn the Heart of the Sea - 2 D
    • "Både rammehistorien og afviklingen af hvaljagten på havet er relativt forudsigelig.
      Karaktertegningerne er så flade, at man begynder at sidde og vente på hvalen. Og når man samtidig holder med hvalen mod de blodtørstige mennesker, bliver det hele noget endimensionelt."
    • 3
    • Louder Than BombsLouder Than Bombs
    • "...en livsklog, velspillet og kunstnerisk interessant film, der helt undgår at være irriterende i sin form, som de smalleste art-cinema film af og til kan blive."
    • 5
    • CreedCreed
    • "Filmen er enkel, effektiv, sentimental og rørende og instrueret af manden bag dramaet »Fruitvale Station«. Og dybt ligegyldig for tilfældige forbipasserende."
    • 4
    • Den tabte verdenDen tabte verden
    • "Margarethe von Trottas ambitioner bliver nemlig i længden lidt for teoretiske og prætentiøse. Der er enkelte fascinerende scener undervejs, men der er ikke altid psykologisk belæg for dem."
    • 3
    • Crosswind - hvor vindene mødesCrosswind - hvor vindene mødes
    • "er med garanti ikke egnet til et bredt publikum, men den er med endnu større garanti en filmperle med en helt særlig glans."
    • 5
    • Spionernes broSpionernes bro
    • "Hver gang man er ved at miste troen på, at en biograffilm kan noget over for alle de gode TV-serier, og når man af og til går og er træt af superhelte og romertalsfilm, så kommer Steven Spielberg ofte flyvende ind og sætter filmskabet elegant på plads. Med teknisk behændighed, billedmæssig panache og et hjerte, der banker for filmkunsten. Og for menneskeheden."
    • 5
    • EjersboEjersbo
    • "... en fin og poetisk øjenåbner til et forfatterskab, der ikke blev så bredt men til gengæld nok så dybt."
    • 4
    • By the SeaBy the Sea
    • "Angelina Jolie og Pitt er overudfordrede her, og deres hule karakterer havde haft bedst af en omgang parterapi. Så var vi samtidig sluppet for en lang og navlepillende film."
    • 2
    • Mand falderMand falder
    • "Wivels film er fascinerende og den befinder sig i en intimsfære, hvor man sjældent kommer ind hos en kunstner. Og så alligevel mangler den måske noget for at overrumple, når man tillader en længde på knap to timer."
    • 4
    • LegendLegend
    • "I perioder er der ramasjang nok til, at man ikke keder sig, men når grundmaterialet er så kraftfuldt, virker afleveringen unødig overfladisk og gjort med tungen så langt ude i kinden, at interessen fordufter undervejs. Havde det så bare været helt overstyret a la Guy Ritchie."
    • 3
    • Infinitely Polar BearInfinitely Polar Bear
    • "Den spiller kun i én toneart. Når filmen samtidig kun er halvanden time lang, får vi ikke de dybere lag i historien med. Og så er Mark Ruffalo faldet for at charmere for meget i sin hovedrolle ved siden af de to realistiske piger. Han sælger simpelthen varen for godt."
    • 3
    • I skyggen af kvinderI skyggen af kvinder
    • "Hvis man stod i et filmarkiv og skulle lægge »I skyggen af kvinder« på en hylde, var det på den med beskrivelsen »Typisk festivalfilm, som filmkritikerne tvinger sig selv til at lide for ikke at virke dumme overfor kollegerne, men som vil vise sig at være ulidelig i nærheden af de fleste almindelige mennesker«."
    • 3
    • 99 Homes99 Homes
    • "Dramaet er dog lige kulørt nok efter min smag, og det er egentlig synd, man ikke har styret sig en smule mere. Der er nemlig masser af vedkommende stof i historien om menneskene bag det økonomiske krak."
    • 4
    • Black MassBlack Mass
    • "Grundridset i historien er simpelthen interessant, og historien fortælles i et roligt tempo med god tid til person­karakteristikken."
    • 5
    • Min lille søsterMin lille søster
    • "Det er velgørende at se en film om unge, hvor kameraet drejes hen imod hende, der ikke plejer at være helten. Historien om Stella er historien om mange søskende, der overses, når én i søskendeflokken enten er meget talentfuld eller ramt af ulykke."
    • 4
    • Taxi TeheranTaxi Teheran
    • "De 82 minutter i en taxa i Teheran er et velkomment indblik i en verden, vi ikke kunne se på nogen anden måde, og det er modigt af Panahi, at filmen overhovedet er lavet. Noget bredspektret filmisk mesterværk er der dog ikke tale om."
    • 4
    • The Walk - 3DThe Walk - 3D
    • "Alle de nuancer der kom frem mellem linjerne i dokumentarfilmen »Man on Wire«, kommer vi ikke i nærheden af her, så for mig giver »The Walk« ikke meget mere igen end lyst til at gense se dokumentarfilmen og måske lyst til at læse Philippe Petits erindringer."
    • 3
    • The Walk - 2DThe Walk - 2D
    • "Alle de nuancer der kom frem mellem linjerne i dokumentarfilmen »Man on Wire«, kommer vi ikke i nærheden af her, så for mig giver »The Walk« ikke meget mere igen end lyst til at gense se dokumentarfilmen og måske lyst til at læse Philippe Petits erindringer."
    • 3
    • PraktikantenPraktikanten
    • "...Nancy Meyers har lov til at smøre lidt idealisme på i en god sags tjeneste. Nemlig en hjertevarm komedie der også bliver rørende."
    • 4
    • The GiftThe Gift
    • "På opløbsstrækningen hælder filmen måske nok lige til den overforklarende side, men alt i alt er den, på trods af at være amerikansk holdt i et langt, sejt, afdæmpet spændingsgys, jeg ikke har set siden ' En fremmed flytter ind'."
    • 5
    • Klovn ForeverKlovn Forever
    • "Sammenlagt set holder konceptet kreativt endnu, og der kan også sagtens risikere at være idéer nok til en tredje film, der om nogle år kan afrunde »Klovn«-eventyret. Men så er der nok heller ikke mere, og det vil være tilrådeligt at stoppe, mens legen er god."
    • 4
    • The Postman's White NightsThe Postman's White Nights
    • "Takket være en stribe amatørskuespillere virker ' The Postmans White Nights' stille, ren og realistisk. Mennesketom og alligevel fyldt med nærvær. Og hen ad vejen krydret med små, surrealistiske nuancer."
    • 5
    • EdenEden
    • "...selv om man kan indvende, at vi tilbringer rigelig tid med Paul i de godt to timer, filmen varer, rammer den tematisk så mange eksistentielle spørgsmål, at jeg hele vejen var dybt fascineret. Det er sjældent at være vidne til en hovedperson i en art cinemafilm, man ligefrem har lyst til at give et kæmpekram bagefter."
    • 5
    • A BlastA Blast
    • "Der er vitterlig noget på spil, og der er da også stærke øjeblikke i filmen, men det er svært at føle særligt helstøbt for den, for denne ellers filmelskende dansker med en svaghed for alle slags smalle film."
    • 3
    • X+YX+Y
    • "Børnene er sindssygt godt valgt til at spille de lidt aparte roller og miljøet af særligt intelligente - men også følelsesmæssigt udfordrede - børn er indfølt skildret."
    • 5
    • No EscapeNo Escape
    • "Håndelaget i John Dowdles ' No Escape' er i orden, men det trækker ned, at der ikke er nuancer i ondskaben, som ydermere foregår i et unavngivent land."
    • 3
    • The Visit: An Alien EncounterThe Visit: An Alien Encounter
    • "Med mange slow motion billedfriser af mennesker på gader og stræder og en omvandrende skikkelse i rumdragt. Det virker desværre prætentiøst et godt stykke af vejen, men filmens idé er dog så stærk, at den sejrer i sidste ende. I det mindste for et smalt og nørdet publikum."
    • 4
    • PhoenixPhoenix
    • "Plottet er særdeles konstrueret og da især, når det kun ledsages af længselsfulde blikke. Tidsperioden er blot nærbilleder, og der mangler i den grad drama. Kvinden med nyt ansigt i filmen uden ansigt."
    • 2
    • SouthpawSouthpaw
    • "Gyllenhaal er troværdig, og hans scener med datteren står nogenlunde rene og troværdige, men det er også det eneste i en film, der er så kørt op, at den kører publikum ned."
    • 2
    • Sinister 2Sinister 2
    • "Gode skuespillere og sparsomme chokeffekter rækker langt, men i den sidste halve time, forsvinder nuancerne, så hvis nogen på et tidspunkt laver en tredje film, bør man vare sig, for så tænker de nok primært på penge."
    • 3
    • Self/lessSelf/less
    • "På trods af de skiftende genrer i filmen og det vide spænd i fortællingen, er man hele tiden godt underholdt og udfordret på de forskellige mulige drejninger historien kan tage."
    • 4
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 >