Johs. H. Christensen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Julia's EyesJulia's Eyes
    • "...to timers karruseltur i mørke, kun oplyst af enkelte foruroligende scener, som da Julia lytter til en flok halvt afklædte blinde kvinder, og forfølgeren uforklarligt både dukker op og forsvinder."
    • 3
    • En rationel løsningEn rationel løsning
    • "Alle yder de det ypperlige, nærværende og afstemte i forhold til hinanden. Suverænt ensemblespil."
    • 3
    • Transformers 3Transformers 3
    • "Den er et forpustet, overdimensioneret videospil og som sådan mest for nørder, som ønskes god fornøjelse. Men selv de har fortjent bedre."
    • 1
    • Unknown IdentityUnknown Identity
    • "...hører til den uendelige mængde af film, der underholder fint, men er uden særlige kendetegn eller påfaldende kvaliteter - men altså: Ganz gut!"
    • 3
    • InsidiousInsidious
    • "Historien er alt for længe om at komme i gang og alt for længe om at blive færdig og indimellem alt for langtrukken."
    • 1
    • PaulPaul
    • "Er ”Paul” en parodi på Spielbergs ”Nærkontakt af tredje grad” og ”E.T.” og en masse andre af samme slags, så er den en venlig, underfundig, forsoren parodi, der er stærkt underholdende så længe, den kører."
    • 4
    • The BeaverThe Beaver
    • "Den er ikke særlig skidt den historie, heller ikke særlig god. Måske bare et enkelt drys humor kunne have givet den en lidt stærkere smag."
    • 3
    • Mødet i ToscanaMødet i Toscana
    • "Trods fængslende enkeltheder forbliver filmen en noget anstrengt konstruktion, hvis appel til intellektuel forundring kommer til at spærre for de stærke, sammensatte følelser, som den også vil formidle."
    • 3
    • Bag Blixens maskeBag Blixens maske
    • "...spændende og så fascinerende, at den på tilskueren virker som en næsten fysisk delagtiggørelse i det besynderlige og usædvanlige samspil mellem Blixen og Henriksen."
    • 5
    • LimitlessLimitless
    • "Eddie spilles trættende af den kedsommelige Bradley Cooper, der ligner en kikset udgave af George Clooney. Hans talent beløber sig til to ansigtsudtryk, hvoraf han kun bruger det ene - det forkerte."
    • 1
    • Jud Süss - i ondskabens tjenesteJud Süss - i ondskabens tjeneste
    • "Den er velspillet - i enkelte scener overspillet og ikke uden klichéer, men Tobias Moretti yder en formidabel og afstemt præstation..."
    • 4
    • I morgen da krigen brød udI morgen da krigen brød ud
    • "Undervejs glemmer man filmens karakter af science fiction, for den virker faktisk ret realistisk, sine eventyrlige træk til trods."
    • 3
    • Om guder og mændOm guder og mænd
    • "Billederne er uden den mindste strejf af sentimentalitet og forarget indignation - som i ethvert ægte passionsdrama."
    • 6
    • Get LowGet Low
    • "Historien er ikke perfekt. Det er til gengæld skuespillernes usvigelige nærvær og de billede, de agerer i."
    • 4
    • World Invasion: Battle Los AngelesWorld Invasion: Battle Los Angeles
    • "...en komplet åndssvag film – fuld af detonationer, skyderier, larm og spektakel, råben og skrigen og en musik, der kræver høreværn."
    • 1
    • De kaldte hende SarahDe kaldte hende Sarah
    • "Det er hverken nogen rigtig god eller rigtig dårlig film. Den kører hårdt på følelserne og bliver for melodramatisk, da den mod slutningen har (alt for) travlt med alle de raslende skeletter."
    • 3
    • RitualetRitualet
    • "Sir Anthony Hopkins må have taget rollen for pengenes skyld. Mange penge forhåbentlig. Anden anstændig begrundelse kan jeg ikke komme i tanke om."
    • 1
    • FasterFaster
    • "Handlingen er tom abstraktion og filmen en stilskabelon, så den bliver nok kultklassiker en dag."
    • 2
    • True GritTrue Grit
    • "Modsigelserne, omkostningerne og lidelserne får lov at stå i deres tragiske renhed, hvad der netop gør denne i øvrigt kulørte og spændende og mesterligt visuelt designede historie så besættende og betagende."
    • 6
    • The FighterThe Fighter
    • "Man ved ikke rigtigt, hvad filmen er ude på: Den vil være en bokse-legende, men også en historie om to brødre med forskellige sind."
    • 3
    • 127 Hours127 Hours
    • "Det bliver ret ensformigt, hvad instruktøren Danny Boyle synes at have indset. Derfor søger han at peppe historien op ved at splitte lærredet i to eller tre felter og med flimrende flashbacks..."
    • 3
    • HereafterHereafter
    • "...som i al stor kunst forløses også her tragedien, smerten og ensomheden i menneskelig samhørighed, ægte håb og glædestung fremtid."
    • 6
    • Morning GloryMorning Glory
    • "Hver en scene i den film er totalt kokset - og ikke med vilje. Vi forventes at tage affæren alvorligt som et koglende lystspil, en slags slapstick, men vitaminfattigt."
    • 2
    • The Next Three DaysThe Next Three Days
    • "Historien er uden den nerve og smerte, der dirrede i instruktøren Paul Haggis' sidste film, ”In the Valley of Elah”."
    • 3
    • Due DateDue Date
    • "Der er vittige indfald, men langt imellem dem, og i løbet af filmens halvanden time aftvinger de to skuespillere faktisk tilskueren en vis vrangvillig sympati. Det er dog altid noget."
    • 3
    • The MessengerThe Messenger
    • "Filmen er rost til skyerne, men det bliver den ikke af undertegnede, som dog er med på, at andre kan mene noget andet."
    • 3
    • Meet the Parents - Little FockersMeet the Parents - Little Fockers
    • "Robert de Niro som Jack aldrig har spillet så ugideligt som her, og Ben Stiller aldrig har været så fåret, Dustin Hoffman aldrig så fjollet, Barbra Streisand aldrig forskruet som det sex-monster, hun giver den som her, og Harvey Keitel aldrig så overflødet..."
    • 2
    • BiutifulBiutiful
    • "To og en halv times elendighed er altså længe og meget, men hverken for længe eller for meget, for filmen har et massivt, mættet billedforløb, der lukker sig klaustrofobisk og tvingende om tilskueren."
    • Goodbye SoloGoodbye Solo
    • "Måske ikke nogen stor film, men en visuelt afvekslende og smuk historie, der tør fastholde en gåde..."
    • 4
    • You Will Meet a Tall Dark StrangerYou Will Meet a Tall Dark Stranger
    • "...afslappet og syrligt humoristisk i sit syn på tilværelsens meningsløshed og med et overbærende blik på menneskers vildrede og tåbeligheder."
    • 5
    • Saw VII 3DSaw VII 3D
    • "Fra først til sidst er filmen en perversion, og en påberåbelse af et særligt genre-begreb tæller ikke, men kan kun bruges som hyklerisk påskud for svineriet."
    • 1
    • SomewhereSomewhere
    • "Virkeligt minimalistisk, men dybt tilfredsstillende. En historie, der modsat de fleste snarere end at stimulere og anspænde tilskueren, tvinger til en art introspektion, en meditativ, sympatisk interesse for disse to mennesker, deres indbyrdes forhold, deres liv, deres fremtid."
    • 4
    • Beslutningen - La RafleBeslutningen - La Rafle
    • "På den ene side absurd parodiske portrætter og scener, på den anden tårepersende skildringer af brutalitet, umenneskelighed og bundløs lidelse. Det går bare ikke, så filmen mister sin appel."
    • 3
    • The AmericanThe American
    • "...en film om vægtløs ensomhed, dialogen er reduceret til det fragmentariske, lange scener med lang tavshed. Clooneys maskuline lejemorder fortaber sig i et tomrum af eksistentiel spleen og er uden noget politisk, socialt, menneskeligt eller blot begribeligt formål."
    • 4
    • Wall Street: Money Never SleepsWall Street: Money Never Sleeps
    • "Superprofessionelt, stramt og målbevidst styrer han historien, men uden overraskelser: Hvor sindrig og kompliceret kabalen end er, den går bare op - også her, hvor der ikke levnes følelsernes dramatik noget synderligt spillerum."
    • 4
    • Fish TankFish Tank
    • "I mine øjne har den det alvorlige problem, at personernes placering i livet og samfundet, deres bevidsthed og længsler er så langt under instruktørens bevidsthedsniveau, at de bliver marionetter i et koldt kalkuleret spil..."
    • 2
    • Dinner for SchmucksDinner for Schmucks
    • "Filmen vil så gerne være en rigtig frisk slapstick comedy ... Men den snubler klodset i sin egen intrige og udarter i fjollerier, der ikke kalder på latteren..."
    • 1
    • Micmacs - det glade vanvidMicmacs - det glade vanvid
    • "Selvfølgelig er der en fi-nurlig hittepåsomhed i spil og pudsige indfald, men historien bliver for tyktflydende og ender i ordinære tegneserie-løjer, som - utidigt - garneres med Mozart-musik."
    • 2
    • En ganske rar mandEn ganske rar mand
    • "... en prægtig film, sej i trækket, men i sin egen egensindige rytme og et forløb af herligt galgenhumoristiske scener."
    • 5
    • Vampires SuckVampires Suck
    • "Af en vampyr-film at være er den for blodløs, uden bid og ikke parodi på noget som helst undtagen sig selv."
    • 1
    • Me and OrsonMe and Orson
    • "...intelligent, tankevækkende og medrivende kunst - og den slags ser man ikke for tit."
    • 5
    • Letters To JulietLetters To Juliet
    • "...er en anelse for lang og balancerer på kanten af det sentimentale, men det opvejes af både den hjertevarme menneskeskildring, den smukke, forhåbningsfulde handling, der - hvad også Rossellini suverænt formåede i sin film - oplader omgivelserne med en meddigtende åndelig energi."
    • 5
    • InceptionInception
    • "I lange passager er historien, der også er alt for lang, det rene virvar. Der er alt for meget støj, alt for mange eksplosioner og skyderier og alt for lange og stillestående samtaler, når det skal være rigtigt seriøst."
    • 3
    • Knight and DayKnight and Day
    • "Præsenterer sig som en blanding af lystspil og satirisk spion-drama. Ingen vil formentlig tage historien alvorligt, til gengæld bør en sådan film byde på en vis elegance, et vist vid, en vis charme. Ingen af delene er tilfældet."
    • 2
    • Bølle Bob - Alle Tiders HeltBølle Bob - Alle Tiders Helt
    • "...som helhed lykkes forehavendet tilfredsstillende og skal nok appellere til både børn i alderen 5-6 til 10-11 år, og muligvis også bedsteforældrene."
    • 4
    • Alt for hendeAlt for hende
    • "En stemningsmættet, foruroligende lyssætning, billeder med massiv fylde og kraft, en thriller, hvis dramatik eskalerer faretruende, men meningsfuldt, og skuespillere, der leverer intet mindre end det geniale..."
    • 5
    • The Killer Inside MeThe Killer Inside Me
    • "Men hvor perfektibel filmen end er - skæve vinkler og skræmmende og anmassende nærbilleder, hele artisteriet - finder den aldrig sin egen begrundelse, og det er problemet."
    • 2
    • Soul KitchenSoul Kitchen
    • "en underfundig film er det med visuel fremdrift, skøn musik og slap stick og lettere anarkistisk humør. Fornøjeligt. Derfor: God fornøjelse."
    • 4
    • Youth in RevoltYouth in Revolt
    • "Den er i hvert fald langt bedre end de mange dumme college-film, som jeg har set om kysk og dog sex-fikseret amerikansk ungdom."
    • 3
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 >