Johs. H. Christensen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • In The BedroomIn The Bedroom
    • "...den mest lavmælte, autentiske og knugende film, jeg længe har set; kunstnerisk hører den til de mest fremragende: Velspillet i samtlige roller og med et sagtmodigt, henkastet tonefald, som holdes fra første til sidste billede."
    • 5
    • Manden uden fortidManden uden fortid
    • "En gennemsympatisk film; holdt i rene, klare billeder i statuariske kompositioner; lovlig stillestående i perioder, men med en egen sendrægtig rytme..."
    • 3
    • The Sum of all FearsThe Sum of all Fears
    • "Historien er ganske snedigt konstrueret, men alt for længe om at komme op på bare normal hastighed."
    • 3
    • Van The ManVan The Man
    • "...en kærlighedshistorie af de mest sippede og ordinære, og jeg undrer mig over, at der åbenbart stadig er publikum til den type film."
    • 1
    • Brød og tulipanerBrød og tulipaner
    • "en sjældent medrivende, finurlig og underfundig lille historie, som man bare har det så godt med, mens den står på, og glæder sig til at se igen."
    • 5
    • Lilja 4-everLilja 4-ever
    • "med sin kynisme og sin sentimentalitet, sin uafladelige kredsen omkring det ækle, f.eks. den afstumpede og voldelige seksualitet, har den ikke fortjent mere end en enkelt."
    • 2
    • ToscaTosca
    • "...både elementær folkelig og sublim opera."
    • 4
    • Århundredets børnÅrhundredets børn
    • "Ingen af skuespillerne formår at give personerne liv eller gøre dem vedkommende, endsige gådefulde eller udfordrende, skønt hun spilles af Juliette Binoche."
    • 3
    • Marie-LineMarie-Line
    • "Marie-Line spilles af Muriel Robin, der ikke er smuk, men bliver det i løbet af historien."
    • 4
    • Mulholland DriveMulholland Drive
    • "David Lynch er en mester i at skabe en atmosfære af skælvende drømme, af gådefuld usikkerhed, af nagende tvivl og lurende uhygge."
    • 6
    • Requiem For A DreamRequiem For A Dream
    • "...det forbliver det rene, bombastiske gejl alt sammen, for i sit frenetiske effektjageri dræner historien sig selv for menneskeligt engagement - for ikke at tale om medfølelse."
    • 1
    • Just VisitingJust Visiting
    • "Godt historien holder op i tide! Har man så megen tid, at man skal have den slået ihjel, er "Just Visiting" et egnet middel. Man skal bare gi' sig tid, for tiden løber ikke fra den, tværtimod: Den ta'r sin tid (og tilskuerens), men er ikke uden lune og pudsigheder og grinagtigt rabalder."
    • 3
    • A Beautiful MindA Beautiful Mind
    • "Det er en meget pæn, alvorlig og kultiveret film, faktisk ret humanistisk, amerikansk, når den er rigtig seriøs og stilfuld og har noget på hjerte, og fra det virkelige liv vil fortælle en historie, der tegnede så skidt, men endte så godt."
    • 3
    • Charlie ButterflyCharlie Butterfly
    • "Under lange stræk har man fornemmelsen at sidde og kigge på det udslukte liv i et akvarium."
    • 3
    • Hertugen og englænderindenHertugen og englænderinden
    • "...har en lignende upåfaldende elegance og samme testamentariske alvor og dybde som John Hustons sidste, bevægende 'De døde', er en enestående oplevelse."
    • 5
    • 40 Days and 40 Nights40 Days and 40 Nights
    • "Hele historien forløber i en lummer atmosfære af pubertetslir og skvaldrende verbalsex, der især afslører en rodfæstet kvindeforagt..."
    • 1
    • Den skjulte sandhedDen skjulte sandhed
    • "Med blot beskedent kendskab til den slags thrillere har man gættet sagens rette sammenhæng længe før show-down, hvad der får historien til at virke noget lang i spyttet."
    • 3
    • TapeTape
    • "...ikke nogen dårlig film. Men den har ét stort problem: Den psykologiske troværdighed mangler, selv om personerne virker ægte nok."
    • 3
    • Tsatsiki - Venner for altid
    • "'Tsatsiki - Venner for altid' skal gøre sig hos børnene, og det er helt i orden, for den fortæller upretentiøst en historie, der holder opmærksomheden fangen."
    • 3
    • The OthersThe Others
    • "De enkelte scener fungerer tilfredsstillende i en velberegnet rytme, der svinger mellem daglig trivialitet og mystifikationer, som får Grace og børnene til at isne af skræk. Meningen er, at det skal tilskueren også, men virkningen forfejles stort set, fordi en plausibel forklaring udebliver."
    • 4
    • En sang for MartinEn sang for Martin
    • ""En sang for Martin" er også en hymne til kærligheden, den kærlighed, som på paradoksal vis både søger sit eget og ikke søger sit eget."
    • 5
    • IrisIris
    • "...en stadigt bevægende, nænsom, menneskeligt smuk og indlevet film, hvis autentiske, stærke følelse, livsglæde og forelskelseshistorie og forfærdende smerte, kærlighedens smerte, afbalanceres fornemt..."
    • 5
    • StorytellingStorytelling
    • "Scener fra borgerskabets selvforskyldte genvordigheder, vittigt, træfsikkert skitseret, og med skuespillere, der glider lige ind i rollerne og gør personerne nærværende og genkendelige."
    • 4
    • Under SandetUnder Sandet
    • "...hverken nogen stor eller særligt vellykket film; den kommer aldrig rigtigt på talefod med sin hovedperson, som den omgås med en kølig, lidt tvivlrådig distance..."
    • 4
    • Ghost WorldGhost World
    • "Men hvor øretæveindbydende den end kan være, så fungerer filmen faktisk på sine egne præmisser, fordi den ugenert fordyber sig i den pinlige proces, det er, når nogen koldt beregnende udnytter andres uvidenhed og tillid."
    • 3
    • The BelieverThe Believer
    • "Kan filmen ikke rent ud kaldes antisemitisk og fascistisk propaganda, så er den i sit tvetydige forhold til de betændte miljøer, den fascineret fordyber sig i, selv så tvetydig, at den bliver et bekendtskab, man helst havde været foruden."
    • 1
    • Kom og vask min elefantKom og vask min elefant
    • "Hele arrangementet virker mere pjattet ende sjovt, hvad der skyldes, at instruktøren Blake Edwards savner gehør."
    • 3
    • Lunefulde lykkeLunefulde lykke
    • "Man kan godt afvise sådan en romantisk letvægtskomedie, der hører til i kategorien `Søvnløs i Seattle´, men når jeg selv hænger på til vejs ende, skyldes det især de to skuespillere."
    • 4
    • Rush Hour 2Rush Hour 2
    • "Og på sine egne uambitiøse præmisser må filmen her - med en vending fra "management-sproget" - kaldes `funktionsduelig´, for den handler ikke om ret meget, men gør det med en vis naiv frimodighed."
    • 3
    • Evil WomanEvil Woman
    • "Jeg skal ikke bestride, at film af den slags kan have en vis appel til et ungdommeligt publikum, for der er alt for mange af dem lige i øjeblikket, alt for mange, fordi de spiser os af med det uspiselige og snyder sig fra den filmkunst og det glade vanvid, der er enhver biografs eneste berettigelse."
    • 2
    • Pearl HarborPearl Harbor
    • "Den lever ikke op til noget som helt og slet ikke til sine forgængere, men den er momentvis spektakulær, momentvis spændende, momentvis - men sjældent - bevægende."
    • 3
    • Innocence
    • "Den er derfor ikke noget mesterværk, men et sympatisk og modigt forsøg på at fortælle en kærlighedshistorie på helt andre præmisser end tiden endeløse strøm af overstyrede 'ungdomsfilm'."
    • 4
    • Enemy at the GatesEnemy at the Gates
    • "Billedsætningen af naturligvis flot, rå og skræmmende blodig, som film kan laves nu om dage, men i en vis forstand er den forbi, før man går ind i biografen, for der er intet ny fra den front."
    • 3
    • GirlfightGirlfight
    • "Den er ulideligt langtrukken og bevæger sig søvnigt af sted på larvefødder, der ikke just gør sig i en boksering."
    • 3
    • Dracula 2001Dracula 2001
    • "Handlingen præsenterer sig i en pompøs billedsætning og med masser af visuelle tricks, men den har hverken hoved eller hale, ikke engang bid."
    • 1
    • MalenaMalena
    • "`Malèna´ er et mærkelig tvetydig værk, på en gang fascinerende og frastødende, tydeligt en stor instruktørs præstation, men en film, som gennemsyres af en misantropi, der dog samtidig slås hen, et værk, der fortæller en historie fuld af gru og ondskab.."
    • 5
    • EvolutionEvolution
    • "Den er ingen ting, den film, men ingenting i sympatisk anretning, især når ingen ting kan bruges til satire over militær stupiditet og respektløs insisteren på almindelig anarkistisk snarrådighed, som eneste præventive middel mod truslen fra panspermia."
    • 3
    • HemmelighedenHemmeligheden
    • "På den anden side gør den sin hovedperson så nærværende og vedkommende, at hun er værd ikke kun at tvivle om, men også at føle for - og føle mere end blot sympati for. Der er noget hjerteskærende længselsfuldt i hende, som hun vil være tro imod, samtidig med at hun ser omkostningerne i øjnene."
    • 4
    • 15 minutes15 minutes
    • "...ikke nogen uinteressant historie, men den forsimpler og overeksponerer sit tema, så den slår sig selv på munden..."
    • 3
    • Dårligt selskabDårligt selskab
    • "...en film, hvis billedsætning er slap og ordinær, og hvis historie er moralsk tvetydig - for nu at sige det mildt."
    • 3
    • Don's Plum
    • "For de drenge og pigers navlepilleri er ikke særligt vedkommende, og deres livstrætte kedsomhed breder sig til tilskueren, som bare keder sig ordinært, hvad der vist nok er en tilsigtet pointe."
    • 3
    • Get Over ItGet Over It
    • "...hele historien pakkes ind i en skolekomedie, Shakespeares "En skærsommernats drøm" "Hvad de fjantede unge gør ved Shakespeare, svarer til, hvad tyskerne gjorde i Polen" "Meningen er vist nok, at det skal være sjovt, sådan rigtig sjovt! Men der er intet at more sig over."
    • 1
    • The WatcherThe Watcher
    • "Filmen er holdt i en pågående, springende, kontant og eksplosiv stil, der langsomt afdækker og løser Campbells fortidsknude. Action og ikke samtaleterapi er, hvad der skal til, når raske drenge og hårde nitter har det skidt!"
    • 4
    • Send mere slikSend mere slik
    • "Ikke nogen stor film, heller ikke særlig original, men redelig og i øjeblikke også klog i sin menneskeskildring."
    • 3
    • De blodrøde floderDe blodrøde floder
    • "Filmen plages af for mange indfald; floderne går over deres bredder; som om manuskriptforfatter og instruktør ikke rigtig har fidus til den historien, de vil fortælle, og derfor kompenserer ved at overlæsse den med alskens distraherende påhit."
    • 3
    • MementoMemento
    • "Handlingen - hvis der overhovedet er nogen, jeg husker det ikke - afvikles ikke kontinuerligt med begyndelse, midte og slutning, men splittes op i fragmenter, så samme scene kan dukke op både først og sidst, men set fra forskellige synsvinkler, så vidt jeg husker."
    • 2
    • Den gyldne skål
    • "Man ser "Den gyldne skål" med interesse, men også forbehold, for modsat romanen magter filmen ikke at skabe balance mellem sin forfinede æstetik og sin historie, hvorfor billederne forvandles til æsteticisme og handlingen til en banal historie..."
    • 4
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 >