Kim Skotte

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • One Night at McCool'sOne Night at McCool's
    • "Uden at være hylende morsom er `One Night at McCool's´ faktisk ret skæg of fortjener klart bonuspoint for sit forsøg på at kombinere fjollet og cool."
    • 4
    • Familiebilleder
    • "Accorsi satser en hel del på sine øjenlåg med indbygget rullegardineffekt, men ligesom Margherita Buy i den kvindelige hovedrolle sørger han næsten lidt for omhyggeligt for ikke at overspille."
    • 3
    • At kende sandhedenAt kende sandheden
    • "Spørgsmålet er da også, om det overhovedet er bæredygtigt på denne måde at blande et filmlitterært portræt med et familiært partsindlæg. Men Nils Malmros har altså valgt at gøre det, og netop derfor er det både blevet så kejtet, så brandfarligt og i lange stræk så fremragende."
    • 4
    • In The BedroomIn The Bedroom
    • "...en film, som i sjælden grad formår at give indtryk af at skildre hele mennesker og derfor også kommer til at handle om alt væsentligt menneskeligt: Kærlighed, savn, venskab, sorg, jalousi, fortrydelse, glæde, vrede, trøst."
    • 5
    • Manden uden fortidManden uden fortid
    • "Kaurismäki er en stor humorist, men den knas-tørre morskab finder sted på en nok så alvorlig baggrund."
    • 4
    • xXxxXx
    • "Den toptunede og kronragede Dieselmand befinder sig på lærredet som en ål i motorolie. Manden har stil i rollen som en ny tids begavede barbar og kan rent faktisk spille skuespil."
    • 3
    • Super 8 StoriesSuper 8 Stories
    • "...som filmoplevelse er 'Super 8 Stories' nu mest at betragte som et kuriosum, mens vi venter på næste spillefilm fra Kusturicas hånd."
    • Sidste tango i ParisSidste tango i Paris
    • "Et skævvokset menneske med en afstumpet barndom. En kunstner endt passiv luderkarl. Flagellanten Brando for fuld skrue. Indiskutabelt fascinerende."
    • 4
    • Kald mig bare AkselKald mig bare Aksel
    • "...en livlig fortælling med et afvæbnende, men ikke tandløst, tonefald i de mange små kultursammenstød."
    • 3
    • Husets æreHusets ære
    • "Tidsbilledet og personinstruktionen rummer mange gode momenter, men billedkomposition og klipning er blevet så bastant, at de absolut intet overlader til fantasien."
    • 3
    • SignsSigns
    • "Det er med andre ord Shyamalans insisteren på den spirituelle dimension, der kommer til at hænge med den tunge ende nedad i en film, hvor spændingsopbygningen er anderledes velfungerende."
    • 3
    • Monster's BallMonster's Ball
    • "Musikken er næsten fraværende, farveholdningen er petroleumsgrå som et daggammelt edderkoppespind, og frem for alt er 'Monster's Ball' helt eminent skuespil."
    • 4
    • Sonnenallee - udsigt til frihedSonnenallee - udsigt til frihed
    • "Den østtyske hverdag er skildret med en skæv optik, der reducerer alle autoriteter til parodier på sig selv og gør selv den mest håbløse teenager til helten i sit eget liv."
    • 3
    • Spirit - Hingsten fra CimarronSpirit - Hingsten fra Cimarron
    • "En billedsmuk tegnefilm, der hylder den oprindelige amerikanske natur, så det må give et sug i maven og øjet hos både børn og voksne."
    • 4
    • Århundredets børnÅrhundredets børn
    • "...man passerer et punkt, hvor man er ved at kløjes i knitrende taft, den tunge krydrede duft af patchouli og den upassende sukkersøde musiceren."
    • 3
    • CrushCrush
    • "Filmens styrke ligger i de ironiske spilfægterier mellem de tre kvindelige musketerer, og forholdet mellem Kate og Jed er ikke uden sødme, men noget selvstændigt liv får filmen aldrig."
    • 2
    • ShowtimeShowtime
    • "Som komedie holder 'Showtime' takket være De Niro og Murphy et pænt niveau."
    • 3
    • E.T.E.T.
    • "...for mig er og bliver 'E.T.' Spielbergs smukkeste film."
    • 6
    • Charlie ButterflyCharlie Butterfly
    • "Bortset fra Baard Owe har rekvisitterne og iscenesættelsen af de fysiske rammer de virkelige hovedroller i 'Charlie Butterfly'. Et dilettantisk drama, der dog anbefaler sig som dekorationskunst med en egen livfuldhed."
    • 3
    • The OthersThe Others
    • "...scorer ganske højt på sin respektfulde og vemodige plejen omgang med det gotiske arsenals atmosfære."
    • 4
    • En sang for MartinEn sang for Martin
    • "Bille August har ikke blot lavet sin bedste film i lang tid, men også med sin filmatisering af Ulla Isakssons 'Bogen om E' skabt en stærk fortælling, der holder en dynamisk balance mellem at være problemfilm og kærlighedshistorie."
    • 4
    • De andres smagDe andres smag
    • "En stilsikker og helt igennem indtagende film, der tør fastholde sin helt egen måde at gøre tingene på."
    • 4
    • Kate & LeopoldKate & Leopold
    • "En elegant of morsom opdatering af de gamle Hollywood i sit mest letbenede hjørne."
    • 4
    • Mor og sønMor og søn
    • "Den næsten absurde publikumsafvisende 'Mor & søn' kan knap nok kaldes en spillefilm, men det er samtidig et kompromiløst værk, og som billede er det både klart og åbent for fortolkning."
    • 3
    • Under SandetUnder Sandet
    • "Oplevelsen i en lidt skematisk fransk film, der fortæller sin historie med en afstemt beherskelse, der grænser til det akademisk tørre."
    • 3
    • Lost and DeliriousLost and Delirious
    • "Det er filmens ubestridelige force, at den er så følelsesmæssigt medrivende, som tilfældet er."
    • 3
    • Af en anden verdenAf en anden verden
    • "Piccionis lille film er stilfærdig og velspillet, der velgørende konkret stiller tilværelsens store spørgsmål. De religiøse spørgsmål bliver behandlet uden eksotisk nyfigenhed."
    • 4
    • Ghost WorldGhost World
    • "...en anderledes film om at være ung og udenfor. Et fintmærkende, pudsigt og afvæbnende aparte alternativ til den amerikanske ungdomsfilms ellers så forudsigelige skema."
    • 5
    • Stranger Than ParadiseStranger Than Paradise
    • "Så cool - for noget mere cool end en John Lurie med tyrolerhat og luft i buksebenene er det stadig svært at forestille sig. Gråt i gråt kan skam godt være en farverig oplevelse, når instruktøren hedder Jim Jarmusch."
    • 4
    • Rush Hour 2Rush Hour 2
    • "...`Rush Hour 2´ - ikke mindst takket være Jackie Chans på alle måder afvæbnende personlighed - udstråler en uskyldig lyst til at underholde og charmere..."
    • 3
    • Munterhedens husMunterhedens hus
    • "Der er en pointe i at fastholde det formelle og distante, som tegner tiden og karakteriserer figurernes beherskede følelsesliv. Det betyder også, at det er svært for følelserne at fænge, da først dramatikken for alvor skal slippes løs."
    • 4
    • Moulin RougeMoulin Rouge
    • "Et grandiost spektakel af en fri fantasi om et på én gang fordums og surrealistisk nutidigt Montmartre, hvor can can, rock'n'roll og `the hills are alive´ fra `The Sound of Music´ kan mødes i en film, der både fortjener og kræver at man er vild med den."
    • 5
    • Hund og kat imellemHund og kat imellem
    • "Filmen er mere gakket og hæsblæsende end egentlig charmerende, men den er skæg og respektløs på en måde, som vil få de 6-12årige til at more sig kongeligt."
    • 3
    • CrazyCrazy
    • "Det er solid men også mere funktionel end inspireret filmatisering. Schmids filmatisering har slet ikke i høj nok grad fået indfanget det på en hovedrystende og entusiastiske crazy, der betyder noget i retning af, at tilværelsen bare er for vild."
    • 3
    • America's SweetheartsAmerica's Sweethearts
    • "Satiren er dog ikke overvældende bidsk og instruktøren Joe Roth har haft sine problemer med at få den romantiske halvdel af den romantiske komedie til at swinge i takt."
    • 4
    • The AnimalThe Animal
    • "Så filmen har da sine øjeblikke. Men i hænderne på den debuterende instruktør Luke Greenfield er Schneiders 'The Animal' blevet en leddeløs kæde af fusere domineret af skuespillerpræstationer, der befinder sig lige så langt under lavmålet, som vittighederne befinder sig under bæltestedet."
    • 1
    • Evil WomanEvil Woman
    • "En lille komedie, der har sine sjove momenter, men også sagtens kan undværes."
    • 2
    • BrotherBrother
    • "En raffineret men også forudroligende tom gestus af en bloddryppende gangsterfilm."
    • 3
    • At klappe med een håndAt klappe med een hånd
    • "Men ingen over eller ved siden af Jens Okking, der sidder godt og solidt på filmen fra den første scene..."
    • 4
    • Innocence
    • "Der er nuancer og motiver i karakterne som får lov til at stå lidt for tågede. Men som kammerspil og en historie om brændende kærlighed, når der går ild i gamle huse, er 'Innocence' en film med mange glæder i sig."
    • 4
    • Løftet - The PledgeLøftet - The Pledge
    • Penn har en sammenbidt vilje til at skabe film med dybde i karaktertegningen. 'Løftet' er en på mange måder stolt, seriøs og spændende film, som dog med fordel kunne have strammet skruen en del undervejs."
    • 4
    • PagtenPagten
    • "Er man til konsekvent overbudspolitik, vil man opleve 'Pagten' som et sus på alle kontakter. Der bliver ikke sparet på nogen effekt fra blodsprøjt til slowmotion, spilletid og kosmisk brølen på lydsiden."
    • 3
    • HannibalHannibal
    • "Man må nyde den på overfladen så pragtudfoldende film som Hannibal Lecter ville have nydt den. Som en æstetisk opvisning uden nogen mærkbar emotionel effekt"
    • 3
    • Kaptajn Corellis mandolinKaptajn Corellis mandolin
    • "At de græske feriebilleder er blevet det bedste argument for at se filmen er både en cadeau til Grækenland og lidt af en falliterklæring for Maddens projekt."
    • 2
    • Enemy at the GatesEnemy at the Gates
    • "...det føles altså sært at skulle heppe på snigmordere i uniform... ...`Enemy at the Gates´ er paradoksalt nok en film om præcisionsskydning, der selv misser målet med mere end en hårsbredde."
    • 3
    • TomcatsTomcats
    • "...en film, der gerne vil være respektløs og fræk, men kun i meget korte glimt kan mønstre anarki nok til, at galskaben kan virke mere smittende end krampagtig."
    • 2