Berlingske

Berlingske
    • Film
    • Tekst
    • Score
    • The UntamedThe Untamed
    • "At genfortælle 'The Untamed' giver ikke meget mening, men ses filmen som et signalement af seksualiteten – primært den uforløste – forvandler filmen sig til et sammenhængende, suverænt værk, der benytter sig af grimm’sk voldsomhed, grimet realisme og triersk billedkraft." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 5
    • Why Him?Why Him?
    • "... det pinagtige fusioneres med fysisk komik. To timer er dog lovlig lang tid i selskab med optrin, der ofte ligner hinanden, og med en historie, der virker lidt for velkendt." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 3
    • Passengers - 3 DPassengers - 3 D
    • "...er klassisk science fiction, som den blev skrevet i genrens guldalder i 1950erne. Den udmaler en løfterig fremtid, hvor mennesket kan rejse til stjernerne og i princippet har opnået en form for udødelighed, mens dens veltempererede humor laver grin med vor egen nutid." - Kristian Lindberg
    • 4
    • Passengers - 2 DPassengers - 2 D
    • "...er klassisk science fiction, som den blev skrevet i genrens guldalder i 1950erne. Den udmaler en løfterig fremtid, hvor mennesket kan rejse til stjernerne og i princippet har opnået en form for udødelighed, mens dens veltempererede humor laver grin med vor egen nutid." - Kristian Lindberg
    • 4
    • Jeg, Daniel BlakeJeg, Daniel Blake
    • "At se Daniel kæmpe med skemaer på en computer - han har aldrig siddet foran sådan en før - er hjerteskærende, ligesom det er uendelig trist at se, hvordan han langsomt nedbrydes." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 4
    • Oscuro animalOscuro animal
    • "Der er øjeblikke i 'Oscuro Animal', hvor man ønsker, man havde søgt information om Colombia i en magasinartikel og ikke i en film så hård og dyster. I andre momenter fascineres man af strengheden i fortællingen." - Jacob Wendt Jensen
    • 3
    • Iqbal & superchippenIqbal & superchippen
    • "Der trækkes på Bjarne Reuters børnebøger og Olsen-Banden med altmodisch nabolagsromantik, der er meget tæt på at give kvalme. Zlatko Burics sætninger er helt uforståelige, Martin Brygmann nydefinerer overspil som børnenes lærer, og computeranimationen halter." - Jacob Wendt Jensen
    • 2
    • Den alvorsfulde legDen alvorsfulde leg
    • "Den havde måske haft godt af et markant kunstnerisk temperament, der ikke kun dyrker den nordiske tone, men også vrider historien bare en smule af led, så den ikke bare kan mærkes, men også kan gøre ondt. Så kunne en god film uden tvivl have været endnu bedre." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 4
    • United States of LoveUnited States of Love
    • "...kun hvis man tør lade sig forføre af sex uden varme, tomme blikke og den eksistentielle pine i blindgyderne, vil man komme ud på den anden side en stor kunstnerisk oplevelse rigere. Men det kræver tålmodighed, og det kræver sin mand eller kvinde." - Jacob Wendt Jensen
    • 4
    • The First Monday in MayThe First Monday in May
    • "Nogle af detaljerne i forberedelserne til showet giver en større forståelse for teksturen og fylden i de gamle haute couture kjoler, der kommer i store flyttekasser, mens andre af forberedelserne kan være en smule kedelige." - Jacob Wendt Jensen
    • 4
    • Syv minutter over midnatSyv minutter over midnat
    • "...selvom filmen indimellem fremstår lidt kynisk i sin jagt på publikums tårer og bævende læber, fungerer den helt overordnet. Om ikke andet skal den ses for de smukke animationer af grimm'ske fortællinger, der ligger som tre brutalt-poetiske vignetter i historien." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 4
    • Hell or High WaterHell or High Water
    • "Når »Hell Or High Water« er en god film og ikke en fortrinlig film, skyldes det en vis fornemmelse af deja-vu: Scener og karaktertyper virker bekendte fra andre film. Men der er ikke desto mindre meget godt at skrive om dramaet og ikke mindst om skuespilpræstationerne." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 4
    • Udyret og hans lærlingUdyret og hans lærling
    • "Selv om animationsfilmen er helt utrolig flot sine steder, synes jeg ikke, at instruktøren får de to verdener til at hænge særligt godt sammen. I hvert fald er det svært at mærke den japanske film, som Hayao Miyazakis mange succeser ellers har trænet os vesterlændinge i." - Jacob Wendt Jensen
    • 3
    • ShelleyShelley
    • "Med en original historie og det rette tema kan Ali Abbasi brage igennem næste gang efter dette flotte og stilfulde, men virkningsmæssigt ret lydløse plask i en svensk skovsø." - Jacob Wendt Jensen
    • 3
    • Min far Toni ErdmannMin far Toni Erdmann
    • "...er en chokterapeutisk dannelsesrejse for både dens karakterer og dens stadig mere groggy publikum. Man vil længe efter spekulere over, hvad det egentlig var der skulle læres, samtidig med at man frydes over lektionens radikalitet." - Kristian Lindberg
    • 6
    • Hunt for the WilderpeopleHunt for the Wilderpeople
    • "...en fortælling om mennesker, der ikke passer ind, men paradoksalt nok passer sammen, og det kunne der komme en klæg, patos-osende historie ud af. Men altså ikke i Taika Waititis film, hvor Julian Dennisson er fortrinlig som Ricky, hvor Sam Neill indgyder troværdighed i Hec, og hvor replikkerne klinger rent og er fulde af morsomheder..." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 5
    • Bad Santa 2Bad Santa 2
    • "Dejlig ufølsom og politisk ukorrekt underholdning til kynikere i alle aldre og et velkomment come-back til »Bad Santa«, der har været stærkt savnet i strømmen af julefilm." - Jacob Wendt Jensen
    • 4
    • ArrivalArrival
    • "...er i det hele taget smuk, tænksom, bevægende og i grunden det sci fi-drama, jeg altid har drømt om at se, og demonstrerer desuden det vilde spænd, der er i Villeneuves filmiske begavelse." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 6
    • IndignationIndignation
    • "...en skæbnefortælling og rummer samtidig en ubærlig, Mefisto-lignende pagt, der ikke skal røbes her, men opleves i det vemodige, lavmælte drama, hvor Logan Lerman er brillant som den fortvivlende unge Marcus, og Tracy Letts spiller dekanen med patriarkens velmenende, altødelæggende ignorance." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 5
    • AlliedAllied
    • "...er ofte som en Disney-film, der leger voksen og alvorlig og gerne vil vække de store følelser. Had, kærlighed, mistro, begær. Den eneste følelse, det for alvor lykkes at fremkalde, er imidlertid irritation." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 2
    • Little MenLittle Men
    • "...er et socialrealistisk drama om venner på kanten til voksenlivet, der suger en ind, hvor det gør ondt som et koldt efterår og en bidende kold vinter, men man er der heldigvis hele tiden med en viden i baghovedet om, at foråret venter på den anden side." - Jacob Wendt Jensen
    • 4
    • Dagen i morgenDagen i morgen
    • "Huppert er dybt troværdig i rollen som Nathalie, og instruktør Mia Hansen-Løve - der trods navnets nordiske klang er fransk - dyrker en lavmælt stil i en moden og nuanceret film med Huppert i centrum, naturligvis." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 4
    • 3737
    • "Filmen har sine øjeblikke, men karaktererne er trods et stærkt cast af skuespillere for stereotype, ligesom filmens fortællemosaik, dens klip mellem lejlighederne, aldrig bliver større end sine enkeltdele og efterlader et lidt prætentiøst indtryk." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 2
    • Den sidste tidDen sidste tid
    • "...selv med kærligheden som undertekst er »Den sidste tid« noget tam og kedelig i perioder, selv om den kun varer fem kvarter." - Jacob Wendt Jensen
    • 3
    • Hacksaw RidgeHacksaw Ridge
    • "Jesusplancherne står i kø mod slutningen, og det får den ophobede adrenalin i kroppen til delvis at fordufte. Sammenlagt set er der dog ikke nogen tvivl om, at Mel Gibson er stærkt tilbage ti år efter sin seneste film som instruktør." - Jacob Wendt Jensen
    • 4
    • Girl AsleepGirl Asleep
    • "...vil glæde dem, der har svært ved at begejstres over tidens larmende computerspilslignende superhelteopgør." - Kristian Lindberg
    • 4
    • Den magiske juleæskeDen magiske juleæske
    • "Animationsstilen er original og collageagtig med visse 3D elementer, og for en gangs skyld har man fundet børnestemmer til en animationsfilm, der ikke spurter væk fra filmen med kække stemmer, men børn der kan tale fint ind i juleånden." - Jacob Wendt Jensen
    • 5
    • AntiAnti
    • "Man kunne skrive, at »Anti« er dejligt fri for moralsk løftede pegefingre, men man kan også roligt sige, at den kommer af sted med lette løsninger og helt uden blik for den pris, det koster at være tankeløs og kriminel med en graffitidåse i hånden." - Jacob Wendt Jensen
    • 3
    • The Girl with All the GiftsThe Girl with All the Gifts
    • "...rejser ... diskussioner om, hvad der er humant, og om hvorfor vi mennesker skulle nyde nogen forrang, og filmen er ikke bare godt skruet sammen, men byder også på et par nye tvist i den efterhånden slidte zombiegenre." - Jeppe Krogsgaard Christensen
    • 4
    • Kvinden i togetKvinden i toget
    • "...bestemt ikke dårlig, men det er en rodet film, hvor alle de brillante filmteknikere, der leger med det store elektriske tog, ikke for alvor kommer til deres ret. Filmen lever kun i kraft af drejningen på 180 grader i den sidste halve time." - Jacob Wendt Jensen
    • 3
    • ForældreForældre
    • "Christian Tafdrup har både skrevet og instrueret en original, overrumplende og uhyre forfriskende film, der balancerer mellem drama og komedie med et overnaturligt skru. Når »Forældre« er bedst, er den det aparte fra den fransk nybølge tilsat modent dansk skuespillerflæsk af bedste udskæring serveret med en ivrigt hoppende lodret langemand til socialrealismen i dansk film." - Jacob Wendt Jensen
    • 5
    • Høj af kærlighedHøj af kærlighed
    • "Brillant idé bærer fransk komedie igennem, så den bliver universel. Både når det gælder den visuelle humor og følelserne i temaet, som filmen foldes ud med." - Jacob Wendt Jensen
    • 4