Weekendavisen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • BumblebeeBumblebee
    • "'Bumblebee' tager det bedste fra 'E.T.' og genbruger varmen og den gode nærkontakt. Men filmen gør det uden at efterligne." - Bo Green Jensen
    • Under the Silver LakeUnder the Silver Lake
    • "Filmen begynder forførende godt og er fuld af konkret atmosfære. Men den taber højde, efterhånden som gåderne akkumulerer, og den inderste sandhed kan ikke helt bære de mange lag af esoterisk indpakning." - Bo Green Jensen
    • Bird BoxBird Box
    • "Susanne Bier har for gode penge ladet sig hyre til at realisere et klodset, anonymt manuskript med en rimeligt stor stjerne, Sandra Bullock, i hovedrollen, og en temmelig stor, jævnligt udsælgende skuespiller, John Malkovich, i en stor birolle. Hvorfor skulle nogen dog have respekt for det? Især når resultatet er blevet så udtalt uskønt og ujævnt, også som rent genreprodukt." - Lars Bukdahl
    • VogterneVogterne
    • "Man kunne godt hælde floskler om stoisk livsvisdom og dyb psykologisk indsigt i en vurdering af filmen. Og jeg er nødt til at fremhæve skønheden i de berusende billeder af marken og skoven i skiftende lys, som fotografen Caroline Champetier har komponeret." - Bo Green Jensen
    • Bohemian RhapsodyBohemian Rhapsody
    • "Tidsbilledet er perfekt, og hvad angår musikken trofast over for forlægget. Men hvad der løfter den, er Rami Maleks kraftpræstation i rollen som Mercury." - Klaus Lynggaard
    • VildheksVildheks
    • "Filmen genskaber skoven fra bogen og er god til at bygge et tæt univers. Det skal se overbevisende ud, og det gør det." - Bo Green Jensen
    • Te med damerneTe med damerne
    • "'Te med damerne'" er morsom, charmerende og begavet. Der er næsten ingen grænser for, hvad de fire legender har oplevet." - Bo Green Jensen
    • ShopliftersShoplifters
    • "'Shoplifters' er næsten en sentimental film noir. Det er muligt på én gang at knibe en tåre og nære en vrede. Ikke siden 'Nobody Knows' har Kore-eda ramt hjertet så hårdt og så rent." - Bo Green Jensen
    • Journal 64Journal 64
    • "'Journal 64' er en flot, systemkritisk krimi. Den flytter ikke filmkunstens grænser, men koncentrerer sig om at gå dybt i genren og gøre det fornødne godt." - Bo Green Jensen
    • Ditte & LouiseDitte & Louise
    • "'Ditte & Louise' sparker mange åbne døre ind, men karaktererne er gode kvinder af kød og blod, og Hansen og Mieritz står ved dem. Der er stadig en smuk insisteren på pinlig fysik. Vi får alle løs hud og bedstemorarme." - Bo Green Jensen
    • Sommeren 1993Sommeren 1993
    • "... det er børnene Laia Atigas og Paula Robles, som Carla Simon får store ting ud af. Deres samspil er fuldkommen overbevisende." - Bo Green Jensen
    • Sig det' løgn, Luis!Sig det' løgn, Luis!
    • "'Sig det’ løgn, Luis!' er sjov og fuld af gode detaljer, der får dig til at tænke over tingene. Her er skæg og ballade for hele familien. Latter og tårer og spænding." - Bo Green Jensen
    • Racer and the JailbirdRacer and the Jailbird
    • "Som tilskuer bliver man hængende længe - for farverne, for de ekstravagante skift i stil og tone, for samspillet mellem Schoenaerts og Exarchopoulos." - Bo Green Jensen
    • JunglebandenJunglebanden
    • "'Junglebanden' er ikke verdens bedste eller mest spændende film. Alligevel hepper du på Monrad og de andre dyr. For hvem kan vel stå for en tigerpingvin, der selv maler striberne på?" - Bo Green Jensen
    • Good MannersGood Manners
    • "Det er stærke, kølige sager, som holder godt fast i formen og hensigterne. Og virkelig en klar, skarp film, der ikke ligner mainstream-repertoriet." - Bo Green Jensen
    • TullyTully
    • "Cody og Reitman har en helt særlig tone, som balancerer humor og alvor perfekt. Der er glæde i desperationen og omvendt." - Bo Green Jensen
    • Darkest HourDarkest Hour
    • "... filmen er meget seværdig. Det er god, populær historiefortælling, og det er sobert som gammelt tv-teater. Men filmen har ikke en konsekvent æstetik eller en kunstnerisk vision, som 'Dunkirk' til overflod havde." - Bo Green Jensen
    • I, TonyaI, Tonya
    • "Filmen er klippet i høj tabloidstil og formår at være både grotesk og lidt bevægende." - Bo Green Jensen
    • Med krop og sjælMed krop og sjæl
    • "Den første time af filmen er fejlfri. Så bliver det en lidt mere ordinær historie om forelskede misfits. Som tilskuer er man på til det sidste." - Bo Green Jensen
    • ChokhouseChokhouse
    • "Det er naturligvis en film af sin tid, men hvor var det en fantastisk tid. Hver effekt måtte skabes i hånden, og rædslerne fik en taktil kvalitet." - Bo Green Jensen
    • FantastenFantasten
    • "Manuskriptet har en tendens til at afvikle sine temaer i nummerorden. 'Fantasten' bevarer dog intensiteten. Det gør den i kraft af Dejan Cukic, som gør et formidabelt stykke arbejde i titelrollen." - Bo Green Jensen
    • Mens vi leverMens vi lever
    • "'Mens vi lever' er fuld af karakterer, som man fatter sympati for. Den nærer i hjernen, suger i maven og hiver i hjertet." - Bo Green Jensen
    • En fantastisk kvindeEn fantastisk kvinde
    • "'En fantastisk kvinde' er vigtig i kønspolitisk sammenhæng. Set for sig selv er den meget firkantet og ærlig talt ikke så interessant." - Bo Green Jensen
    • Biler 3 - 3 DBiler 3 - 3 D
    • "... en mere enkel historie, som handler om at tage ansvar og vise hensyn. Det er hyggeligt og halvkedeligt." - Bo Green Jensen
    • Biler 3 - 2 DBiler 3 - 2 D
    • "... en mere enkel historie, som handler om at tage ansvar og vise hensyn. Det er hyggeligt og halvkedeligt." - Bo Green Jensen
    • LovingLoving
    • "Filmen fravælger alle effekter og stoler på styrken i sin historie. Joel Edgerton og Ruth Negga er eksemplarisk ordinære som parret, der bliver helte og martyrer mod deres vilje ..." - Bo Green Jensen
    • BarndomBarndom
    • "I stedet for et kampråb, som kan få dagens evidens-hungrende politikere til at vågne op, har Margreth Olin lavet kitsch. Det er ærgerligt, for vi trænger til et billede af en barndom, hvor der både er grantræer og nærvær og samtidig plads til, at børnene kan være frække, vilde, nuttede, onde, gode og umulige, men først og fremmest sig selv." - Johanne Mygind