Weekendavisen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Mine øjnes lysMine øjnes lys
    • "Mine øjnes lys er en fornem samtidsskildring, som skaber sit helt eget rum og holder fast i en nænsom, tæt billedtone, der skylder byens lys lige så meget som den formelle handling, Ludovico Einaudis stilfulde score og fortællerstemmen på lydsporet." - Bo Green Jensen
    • 8 Mile8 Mile
    • "Filmens budget er på 41 millioner dollars. Det kan man komme langt ud af miljøet for, men som en besværgende forsoningsgestus - og som en opdatering af ungdomsfilmen - kan 8 Mile nok være værd at få med." - Bo Green Jensen
    • It's All About LoveIt's All About Love
    • "Det er i hvert fald et fejltrin med stil og format, som Thomas Vinterberg har lagt mandshjertet i. Det er også en film, som bør ses flere gange, for skønt helheden vakler er stumperne smukke." - Bo Green Jensen
    • InsomniaInsomnia
    • "De må selv ind at se denne prægtige film, som i ét hug rehabiliterer den lødige thriller, der prioriterer moralske anfægtelser og hård kugleregn lige højt." - Bo Green Jensen
    • Rundt om SchmidtRundt om Schmidt
    • "About Schmidt er en tæt og tænksom lille film, som holder hvad den lover og kommer hele vejen rundt om sit emne, den amerikanske småborger Warren Schmidt." - Bo Green Jensen
    • IntimacyIntimacy
    • "Den skulle muligvis ikke have haft førsteprisen i Berlin for to år siden, men dens stil er unik, og den bliver hos tilskueren, skønt den samtidig er teatralsk og snakkesalig." - Bo Green Jensen
    • Stuart Little 2Stuart Little 2
    • "Alting ender til overflod sødt, trygt og godt. Vil man have glasur på familiehyggen, er Stuart Little 2 et tilbud til efterårsferien, men mere som tidsfordriv end som filmkunst." - Bo Green Jensen
    • Bella MarthaBella Martha
    • "Bella Martha er ingen stor film. Tempoet slæber gevaldigt i midten, og i perioder lider den af betydelig stilforvirring. Alligevel er der tale om en sympatisk menneskeskildring, besværgende varm og målbevidst livsbekræftende, der samtidig viser danskeren lidt om, hvad der foregår i den tyske mainstream." - Bo Green Jensen
    • Blood WorkBlood Work
    • "Imidlertid er der lune, charme og skrøbelighed i Eastwoods portræt af den rustne opdager..." - Bo Green Jensen
    • Ikke én mindreIkke én mindre
    • "Zhang Yimous film har altid talt klarest gennem billederne. Dialogen er enten banal eller overflødig. Det gælder også i Ikke én mindre..." - Bo Green Jensen
    • Hart's WarHart's War
    • "Sammenfattende kan man konstatere at Hart%u2019s War vil ganske meget, men kun når lidt. Den er ganske enkelt for rodet, for klichepræget og for pæn." - Nikolaj M. Lassen
    • The Last CastleThe Last Castle
    • "Lurie forfalder aldrig til fantasyaction og finder en håndterlig måde at diskutere militære værdier på, en metode som står i stejl kontrast til de vulgærpatriotiske glansbilleder i film som Pearl Harbor, Behind Enemy Lines og We Were Soldiers, der hærger biograferne nu." - Bo Green Jensen
    • EllingElling
    • "Der er aldrig ét gran fare i Ellings eskapader, og verden rummer kun gode mennesker i denne fodformede Oslo-idyl. Alligevel giver man sig hen uden tøven og morer sig bedre og bedre, efterhånden som Elling folder sig ud." - Bo Green Jensen
    • Vanilla SkyVanilla Sky
    • "Den er ujævn, men også konstant fascinerende, en film som man enten forsvinder ind i - en slags Blow-Up for MTV-generationen - eller opgiver uden videre, hvis man har et problem med Tom Cruise eller fordomme i forhold til den fantastiske genre..." - Bo Green Jensen
    • Changing LanesChanging Lanes
    • "'Changing Lanes' er halvanden times mainstream Hollywood-tidsfordriv, som ikke ulejliger publikum på nogen måde, efter at rulleteksterne er færdige." - Nikolaj M. Lassen
    • UprisingUprising
    • "Tiden og stedet er genskabt i fuld størrelse. Gadekampene er spektakulære, den moralske problematik tabes aldrig af syne. Alligevel bliver Uprising til slut skematisk og meget tv-agtig." - Bo Green Jensen
    • Atlantis - det forsvundne rigeAtlantis - det forsvundne rige
    • "Som ajourført Atlantis-fremstilling er filmen dog meget vellykket, og som strategisk fornyelse af Disney-formatet er den decideret forfriskende. Den anbefales varmt fra 9-10 år og op." - Bo Green Jensen
    • Charlotte GrayCharlotte Gray
    • "Det kunne have været spændende, men fordi alle taler engelsk hele tiden, nogle endda med 'Allo 'Allo-accent, virker alting fjernt og forceret." - Bo Green Jensen
    • Bedre end BeckhamBedre end Beckham
    • "Filmen er et kvarter for lang, men føles alt i alt som effektiv lillesøster til Damien O%u2019Donnells East is East (1999)." - Bo Green Jensen
    • Halalabad BluesHalalabad Blues
    • "Helle Ryslinges femte spillefilm vil være et kærlighedsdigt og et debatindlæg. Det er muligt, at man kan forene disse bestræbelser, men det lykkes ikke i Halalabad Blues." - Bo Green Jensen
    • Jeg er DinaJeg er Dina
    • "...med Amanda Jean Kvakland som pigen og Maria Bonnevie som kvinden har Bornedal skabt en fuldkommen Dina, som sætter sig ud over alle værdier." - Bo Green Jensen
    • Man Who CriedMan Who Cried
    • "The Man Who Cried er en mærkelig, ujævn, skiftevis smuk og banal film, som dog til stadighed bevæger og involverer sin tilskuer, selv i de afsnit hvor man synes, at Potter overdriver og forvilder sig i melodramatiske stiløvelser." - Bo Green Jensen
    • Full FrontalFull Frontal
    • "... (kan) kun være interessant for de forhærdede Soderbergh-komplettister, der må og skal have det hele med."
      - Bo Green Jensen
    • El Bola - KuglenEl Bola - Kuglen
    • "Det bedste ved El Bola er den konsekvente underdrejning af et brændende emne, som der let går melodrama i, hvis man begynder at vise og forklare for meget." - Bo Green Jensen
    • Tror du stadig på julemanden?Tror du stadig på julemanden?
    • "Tror du stadig på Julemanden? er en harmløs lille film. I hvert fald truer den ikke de øvrige film om højtiden, hvor vi ærer vor religions fundament ved at bruge kreditkortet flittigt." - Bo Green Jensen
    • IngenmandslandIngenmandsland
    • "Filmens manuskript er lidt teateragtigt i sin koncentrede stil og intense situationsbundethed, men de kontrastfyldte billeder af et smukt landskab og krigens sorte gru siger også meget." - Nikolaj M. Lassen
    • Familiebilleder
    • "Som et varmt kuriosum kan filmen dog anbefales. Den er en farveplet i et gråt repertoire, men kunne have været noget mere og større, hvis Ozpetek holdt sig til sagen." - Bo Green Jensen
    • WindtalkersWindtalkers
    • "Man tror ikke nødvendigvis på de moralske overvejelser, men historien er fundamentalt interessant, og kampscenerne er bjergtagende." - Bo Green Jensen
    • All or NothingAll or Nothing
    • "Mike Leighs nye film er en skuffelse. Mesteren undervurderer sit publikum og overdriver sine virkemidler i den trods alt seværdige 'All or Nothing'." - Bo Green Jensen
    • At kende sandhedenAt kende sandheden
    • "Han (Niels Malmros) er en af de få kunstnere, der kan gå tæt på det private og bruge løs af hovedstolen, uden at værkerne føles monomane eller klaustrofobisk uvedkommende." - Bo Green Jensen
    • Den røde drageDen røde drage
    • "Man er lovligt undskyldt, hvis man har nået mæthedspunktet og kvalmegrænsen med hensyn til denne særegne genre. Det ændrer dog ikke det grundlæggende. Red Dragon er blevet en rigtig god film." - Bo Green Jensen
    • In The BedroomIn The Bedroom
    • Der er psykologisk nerve, kontroversielt bid og billeder af en sjældent set del af det landlige USA i dette usædvanlig velspillede og fem gange Oscarnominerede drama - Lars Villemoes
    • DragejægerneDragejægerne
    • "Bale og McConaughey har muskeltrænet gevaldigt, men følelsesindholdet eksponeres med en indædt selvhøjtidelighed, der tangerer de kitschede højder i Roger Christians filmatisering af Scientology-stifteren L. Ron Hubbards Battlefield Earth (2000). Endnu en seriøs kandidat til bogen om de 25 værste film." - Bo Green Jensen