Information

Information
    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Bohemian RhapsodyBohemian Rhapsody
    • "Det er bestemt underholdende, og der er virkelig sjove scener til både koncerter og i pladestudiet, hvor man får en god fornemmelse af dynamikken mellem de fire meget forskellige medlemmer af Queen..." - Christian Monggaard
    • ColetteColette
    • "...er måske nok en såre konventionelt fortalt biografisk film, men ikke mindst takket være Knightley og West og de fantastiske kulisser og locations og lækre, indbydende billeder, får Wash Westmoreland skabt en på alle måder underholdende og oplysende fortælling..." - Christian Monggaard
    • Bad Times at the El RoyaleBad Times at the El Royale
    • "Drew Goddard gaber over alt for meget i sin ujævne ensemblefilm, der er et virvar af karakterer, handlingstråde og forcerede plottwist. Det er, som om instruktøren i sin iver efter at imponere har glemt at stille sig selv et væsentligt spørgsmål: Hvilken film vil jeg egentlig lave?" - Sofie Lykke Stenstrop
    • CentaurCentaur
    • "...har en egen skønhed og poesi, som ikke mindst skyldes de smukke billeder, ikke mindst af heste og natur, og en stille styrke, som kommer fra hovedpersonen, Centaur, der stædigt insisterer på sin ret til at være helt sig selv - som en vild hest på sletten. Sådan kan man også bedrive system-og civilisationskritik." - Christian Monggaard
    • Journal 64Journal 64
    • "...det er hårdt at være en film i en tid, hvor tv-serierne hele tiden udvikler ny æstetik og effektivitet. Filmene har grund til at være jaloux på serierne. På den baggrund virker Christoffer Boes instruktion nærmest tungt altmodisch. Ingen nye bud på noget nyt og anderledes..." - Kristen Bjørnkjær
    • Matangi/Maya/M.I.A.Matangi/Maya/M.I.A.
    • "[Filmen] om britisk-srilankanske M.I.A. sætter hendes agitprop/globalpop i et nyt, nuanceret lys. Og den spørger, hvorfor hun ikke må bruge sin position som popstjerne til at tale mod folkedrab i sit hjemland." - Ralf Christensen
    • GrænseGrænse
    • "...er så fængslende, skuespillet så smukt balanceret, stemningen - medskabt af Nadim Carlsens kamera - så helt igennem sit eget dystre eventyr, at Grænse står for sig selv som en vigtig, dyb, rørende og troldet erfaring af at skulle vælge sin bedste måde at være til stede i den grumme, smukke verden på." - Katrine Hornstrup Yde
    • HjertelandetHjertelandet
    • "Der er ingen fortæller, der udpeger, hvad man selv kan se, eller stjæler opmærksomheden fra de smukke billeder af dagligdags liv, som det udfolder sig i to forskellige lokalsamfund. En gang imellem dukker en relevant oplysning op på skærmen, men baggrundsinformationerne er holdt på et minimum, så man i stedet kan bruge sine egne øjne." - Lone Nikolajsen
    • The PredatorThe Predator
    • "...en underholdende film, der rummer det, som mange andre af tidens tempofyldte, amerikanske film mangler: Hjerne og hjerte." - Christian Monggaard
    • The Happytime MurdersThe Happytime Murders
    • "...er ikke så sjovt, som det gerne vil være - men det byder på enkelte morsomme, grænseoverskridende scener med dukker og mennesker i (u)skøn forening." - Christian Monggaard
    • Mod solnedgangenMod solnedgangen
    • "Kawases fortælling sætter mange spændende tanker i gang om forholdet mellem ord og billeder, men forløser ikke sin kærlighedshistorie." - Eva Novrup Redvall
    • 4
    • Ditte & LouiseDitte & Louise
    • "Ditte og Louise demonstrerer altså med deres spillefilm, at de stadig er gode til at sætte scener og replikker på noget, der burde være selvfølgeligt, men ikke altid er det: At også kvinder kan være sjove, at kvinder også kan være grove..." - Katrine Hornstrup Yde
    • The RaftThe Raft
    • "...med det sikre greb, han har om den vanvittige fortælling om Acali-eksperimentet og de åbenhjertige, respektindgydende medvirkende, egner The Raft sig til alle slags lærreder og skærme." - Lone Nikolajsen
    • WhitneyWhitney
    • "Den virker også stærkere researchet, og gennem dens overdådige arkivmateriale skabes der en rig tekstur i miljø-og tidsportrættet." - Ralf Christensen
    • Den dag på strandenDen dag på stranden
    • "...sætter med et adstadigt tempo og en afdæmpet tone effektivt scenen for en verden, et samvær og en situation, hvor selv de mindste udsving i humør bliver som voldsomme eksplosioner for de involverede." - Christian Monggaard
    • Ordets magtOrdets magt
    • "skal forestille at handle om social opdrift og et umage pars uventede venskab, men skildrer egentlig bare tolereret racisme og sprogligt snobberi. Det havde været en deprimerende fortælling, hvis ikke den var så utroværdig." - Lone Nikolajsen
    • Lykke-PerLykke-Per
    • "Det er tydeligt at se, at August er en garvet instruktør, der har erfaring med stort opsatte historiske dramaer, hvoraf en del (Pelle Erobreren (1987), Åndernes hus (1993), Frøken Smillas fornemmelse for sne (1997) også er romanfi lmatiseringer. Denne gang er der bare gået en del tabt i omformateringen fra roman til film." - Lone Nikolajsen
    • De utrolige 2 - org.vers. - 3 DDe utrolige 2 - org.vers. - 3 D
    • "De Utrolige 2 er nok ikke lige så original eller overraskende som den første film, der også blev til, før den altomsiggribende superheltemani ramte verden. Men den kan så meget andet - også på action-og spændingsfronten - og det er alt rigeligt." - Christian Monggaard
    • De Utrolige 2 - org.vers. - 2 DDe Utrolige 2 - org.vers. - 2 D
    • "De Utrolige 2 er nok ikke lige så original eller overraskende som den første film, der også blev til, før den altomsiggribende superheltemani ramte verden. Men den kan så meget andet - også på action-og spændingsfronten - og det er alt rigeligt." - Christian Monggaard
    • De utrolige 2 - dansk tale - 3 DDe utrolige 2 - dansk tale - 3 D
    • "De Utrolige 2 er nok ikke lige så original eller overraskende som den første film, der også blev til, før den altomsiggribende superheltemani ramte verden. Men den kan så meget andet - også på action-og spændingsfronten - og det er alt rigeligt." - Christian Monggaard
    • De Utrolige 2 - dansk tale - 2 DDe Utrolige 2 - dansk tale - 2 D
    • "De Utrolige 2 er nok ikke lige så original eller overraskende som den første film, der også blev til, før den altomsiggribende superheltemani ramte verden. Men den kan så meget andet - også på action-og spændingsfronten - og det er alt rigeligt." - Christian Monggaard
    • NancyNancy
    • "De bedste scener i Nancy er ladet med en vild og tydelig rådvildhed, der gør filmen til mere end et dystermulet indiedrama." - Lone Nikolajsen
    • Last Flag FlyingLast Flag Flying
    • "Richard Linklaters nye film er et yderst vellykket mix af lystspil og tragedie. Den snegler sig på en knivsæg mellem det kammeratligt profane og det dybt samfundskritiske." - Ralf Christensen
    • Det tredje mordDet tredje mord
    • "Det er som altid interessant at blive lukket ind i Koreedas gennemarbejdede, filmiske univers og dele hans fascination af at udforske mennesker og deres vilkår - men som helstøbt filmoplevelse tror jeg mere på Shoplifters." - Eva Novrup Redvall
    • LykkelænderLykkelænder
    • "Blandingen af overvældende dronebilleder af blåligt islandskab med den afvæbnende fjollede gris på hjul og interviews med forskellige unavngivne grønlændere giver et uforudsigeligt forløb af henholdsvis aparte og ordinære grønlandsbilleder." - Lone Nikolajsen
    • Sweet CountrySweet Country
    • "Den australske western ’Sweet Country’ følger ikke de vante stier. Filmen bygger på westernkonventionerne, men undgår løbende klicheerne i fortællingen og karaktererne såvel som på billed- og lydsiden." - Eva Novrup Redvall
    • The Darkest MindsThe Darkest Minds
    • "En traditionel amerikansk young adult-fortælling om systematisk undertrykkelse, farligt begær og godt kammeratskab, hvis soundtrack er domineret af klichétungt føleklaver og dramatrommer, så man aldrig behøver at være i tvivl om, hvilken stemning man forventes at give sig hen til." - Lone Nikolajsen
    • Mission: Impossible - FalloutMission: Impossible - Fallout
    • "Christopher McQuarrie får det optimale ud af denne legesyge, der har været en del af Mission: Impossible-universet siden begyndelsen, og han forstår at skabe en velgørende balance mellem den alvor, der trods alt skal til, når verdens fremtid er på spil, og den humor, der er så afgørende for, at det ikke skal blive alt for dystert og selvhøjtideligt." - Christian Monggaard
    • FornærmelsenFornærmelsen
    • "Manuskriptforfatterne Ziad Doueiri og Joëlle Touma har givetvis taget sig nogle friheder i skildringen af retssagen for dynamikkens og debatoplæggets skyld, og det virker. Retssagens forløb er ikke i sig selv troværdigt, men det er de dilemmaer, der bliver skildret i løbet af den til gengæld." - Lone Nikolajsen
    • Hotel ArtemisHotel Artemis
    • "I det hele taget vil Pearce fortælle for mange små historier om fædre og sønner, gamle venner og tidligere kærester til, at Hotel Artemis bliver en fokuseret og tilfredsstillende oplevelse." - Christian Monggaard
    • BeastBeast
    • "Filmen har ikke travlt med at forløse de konflikter, den sætter op. Kameraet holder gennemgående lidt igen med at vise, hvad det er for nogle foruroligende syn, karaktererne reagerer på, og musikken er konstant ildevarslende med nogle ru strygere som det mest intense..." - Lone Nikolajsen
    • ÅbenbaringenÅbenbaringen
    • "...skønt Åbenbaringen har over to timer til at samle trådene, ender den på gyngende grund med Lindons forklarende fortællestemme. Indtil da har filmen med en klædelig tilbageholdenhed ellers undgået det bastante, så vi fik befriende plads til at være kanoniske meddetektiver." - Eva Novrup Redvall
    • Sicario 2: SoldadoSicario 2: Soldado
    • "...bruger ikke vold og brutalitet som pynt, voldsspiralen er filmens motiv, og (igen denne gang) er voldsscenerne spektakulært filmet, effektivt timet og ægte skrækindjagende." - Lone Nikolajsen
    • Landet af glasLandet af glas
    • "...er en fin og sympatisk film, der i glimt oven i købet kan og vil være mere end det. Det er der i dén grad brug for, når det gælder dansk filmunderholdning for børn og unge." - Christian Monggaard
    • SkyscraperSkyscraper
    • "De computeranimerede højder og flammer virker flade og tamme, og personinstruktionen er helt blæst." - Lone Nikolajsen
    • Hereditary - ondskabens husHereditary - ondskabens hus
    • "Der er nogle få chokøjeblikke i den, men det er mere den grundlæggende stemning af utryghed og ubehag, der sniger sig ind på én, mens man må opgive at regne den ud. Det gjorde jeg i hvert fald og lod mig i stedet suge ind i dette aparte og alligevel uhyggeligt genkendelige univers." - Christian Monggaard
    • UlydighedUlydighed
    • "’Ulydighed’ kunne have været en sensationalistisk, lummer, hyperfølsom og superdramatisk film om et trekantsdrama og et lesbisk forhold i et ortodokst jødisk fællesskab. Men den er en lavmælt knytnæve i mellemgulvet." - Ralf Christensen
    • Love, SimonLove, Simon
    • "Den første store amerikanske ungdomsfilm med en homoseksuel teenager i hovedrollen, ’Love, Simon’, er et underligt fænomen. Den er progressiv som mainstreamprodukt, men føles med sin svulstigt dramatiske spring ud-historie også umiddelbart tilbageskuende i sin egen samtid." - Katrine Hornstrup Yde
    • Den skyldigeDen skyldige
    • "At stirre på Jakob Cedergren, der taler i telefon i halvanden time, er som at stirre sig selv ind i hjernen - ængsteligt og panisk tryllebundet. Svenske Gustav Möllers debut som spillefilminstruktør er et lille dansk filmmirakel." - Katrine Hornstrup Yde
    • Jurassic World: Fallen Kingdom - 3 DJurassic World: Fallen Kingdom - 3 D
    • "... sådan buldrer det uopfindsomt og mere og mere larmende afsted i Jurassic World: Fallen Kingdom, der på ingen måder er lige så veloplagt eller charmerende som Jurassic Park eller Jurassic World, og som giver fanden i enhver form for troværdighed." - Christian Monggaard
    • Jurassic World: Fallen Kingdom - 2 DJurassic World: Fallen Kingdom - 2 D
    • "... sådan buldrer det uopfindsomt og mere og mere larmende afsted i Jurassic World: Fallen Kingdom, der på ingen måder er lige så veloplagt eller charmerende som Jurassic Park eller Jurassic World, og som giver fanden i enhver form for troværdighed." - Christian Monggaard