Jyllands-Posten

Jyllands-Posten
    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Min søns familieMin søns familie
    • "Det tager et stykke tid, før angsten forlader kroppen oven på "Min søns familie", men når den gør, så efterlader filmen et varigt indtryk." - Katrine Sommer Boysen
    • 5
    • MaleficentMaleficent
    • "...er et visuelt overflødighedshorn, men finesserne drukner i den larmende ringe fortælling, der hverken taler til børn eller voksne." - Katrine Sommer Boysen
    • 2
    • KolbøttefabrikkenKolbøttefabrikken
    • "Der er ikke sul nok på idéen til at udfylde en hel spille-film. Det bliver en film for improvisationseksperimentets skyld, og det kommer der da søde scener og fint spil ud af, men det bliver simpelthen for pænt og ufarligt." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Oh BoyOh Boy
    • "Uforudsigeligheden i "Oh Boy" er netop det forudsigelige, og så bliver det hurtigt kedeligt - og når en film med en spilletid på under halvanden time føles lang, så er der noget galt." - Katrine Sommer Boysen
    • 3
    • X-Men: Days of Future Past - 2DX-Men: Days of Future Past - 2D
    • "...er ikke bare en action-film ud over det sædvanlige; det er også en film, der bruger sin stilistiske overlegenhed til at fortælle en historie, der ikke kunne formidles lige så overbevisende uden al den lir. Det er bare om at læne sig tilbage." - Katrine Sommer Boysen
    • 5
    • The Unknown KnownThe Unknown Known
    • "Hvad man end vil mene, er han faktisk en dynamisk 80-årig, der imponerer og argumenterer eftertænksomt og besnærende, hvad der gør filmen uafbrudt spændende - et sjældent fascinerende dokumentarisk portræt." - Johs. H. Christensen
    • 6
    • X-Men: Days of Future Past - 3DX-Men: Days of Future Past - 3D
    • "...er ikke bare en action-film ud over det sædvanlige; det er også en film, der bruger sin stilistiske overlegenhed til at fortælle en historie, der ikke kunne formidles lige så overbevisende uden al den lir. Det er bare om at læne sig tilbage." - Katrine Sommer Boysen
    • 5
    • Grace of MonacoGrace of Monaco
    • "Kidman gør, hvad hun kan, og det samme gør Tim Roth som Rainier og Frank Langella som Graces fortrolige præst, men manuskriptet er baseret på den ene kliché efter den anden, og alt fortyndes af den overdrevet sentimentale musik, der indhyller det hele i et følelsesfor-flommet skær." - Katrine Sommer Boysen
    • 2
    • Selv i de bedste hjemSelv i de bedste hjem
    • "En spændende, foruroligende film, der virker i kraft af to forhold: For det første et stramt disponeret manuskript og en veltalende dialog drænet for udenomssnak. For det andet en intelligent besætning..." - Johs. H. Christensen
    • 4
    • Fading GigoloFading Gigolo
    • "... denne lille charmerende hyldest til det brogede, det uventede, det neurotiske og forskellighederne har New York løbende i årerne." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • Ækte VareÆkte Vare
    • "Fenar Ahmads debutfilm er stil uden stor substans, der romantiserer udkantsoprør. Og så er det en promovering af rapperen Gilli, der spiller hovedrollen." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • PompejiPompeji
    • "Mærkværdigt nok har man på fornemmelsen, at der med tiden kan komme en fed oplevelse ud af filmen, der har væsentlige kitschværdier." - Nanna Frank Rasmussen
    • 2
    • The Other WomanThe Other Woman
    • "Både Cameron Diaz og især Leslie Mann arbejder dog hårdt for, at filmen ikke skal ende med at blive så sørgelig som et punkteret silikonebryst. Deres gags og charmerende spil kan dog ikke puste nok luft i ballonen til, at man lader de bedagede kønsstereotyper flyve under radaren." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • GensynetGensynet
    • "Fiktion og virkelighed blandes skønsomt og grusomt i svenskeren Anna Odells uafrystelige erindringscollage om mobning." - Nanna Frank Rasmussen
    • 6
    • About Last NightAbout Last Night
    • "...bevæger sig på de nedtrådte stier, som dårlige romantiske komedier har betrådt i umindelige tider før den, og indtager intet nyt land." - Katrine Sommer Boysen
    • 2
    • A Thousand Times Good NightA Thousand Times Good Night
    • "Rebeccas dilemma formidles stærkt, og som tilskuer kan man både sætte sig ind i hendes modvilje og familiens angst. Men det kniber gevaldigt med at formidle filmens enorme følelsesmæssige tæthed og gøre smerte håndgribelig og taktil." - Katrine Sommer Boysen
    • 3
    • The Selfish GiantThe Selfish Giant
    • "...et smertefuldt portræt af en kynisk verden i opløsning. I det magtesløse centrum står Arbor og Swifty, hvis håb er kolde og golde. Barnard får det ypperste ud af sine to unge hovedroller." - Katrine Sommer Boysen
    • 5
    • My Sweet Pepper LandMy Sweet Pepper Land
    • "...er ingen helstøbt film, og dens pointer stritter i mange retninger, ikke mindst med introduktionen af en gruppe militante kvinder, der ingen midler skyr for at opnå retfærdighed. Men det er bestemt en del af filmens særegne charme." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • En du elskerEn du elsker
    • "...historien hviler sig faretruende tæt op ad klichéen om den martrede kunstnersjæl. Netop fordi det altså ikke er en ægte (musik) kunstner, vi oplever. Derfor bliver der noget postuleret over "En du elsker"..." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Brick MansionsBrick Mansions
    • "...den tydelige voldsfascination, der er pinagtig i al sin selvbehagelighed, står i skarp kontrast til det "budskab", der angiveligt skulle være at finde." - Nanna Frank Rasmussen
    • 1
    • Rio 2 - Org. vers.Rio 2 - Org. vers.
    • "Selv om der stadig er smurt tykt på farvepalletten, musikken stadig er jævnt behagelig, og filmen absolut kan overvinde et ukritisk lilleputpublikum, mangler Rio 2 - som sin forgænger - vildskab." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • Rio 2 - 3 DRio 2 - 3 D
    • "Selv om der stadig er smurt tykt på farvepalletten, musikken stadig er jævnt behagelig, og filmen absolut kan overvinde et ukritisk lilleputpublikum, mangler Rio 2 - som sin forgænger - vildskab." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • Rio 2 - 2 DRio 2 - 2 D
    • "Selv om der stadig er smurt tykt på farvepalletten, musikken stadig er jævnt behagelig, og filmen absolut kan overvinde et ukritisk lilleputpublikum, mangler Rio 2 - som sin forgænger - vildskab." - Maria Hagerup
    • 4
    • Mig ejer ingenMig ejer ingen
    • "Det skarpe tidsbillede af Sverige i 1970' erne og tidens ideologiske svingninger og modestyrede moralske penduleringer er fortræffeligt, ikke mindst fordi filmen hverken tipper over til arbejderromantik eller til akademikerlede, men bevarer både et nøgternt og et syrligt blik på de reelle forhold." - Nanna Frank Rasmussen
    • 5
    • DivergentDivergent
    • "...er instrueret af Neil Burger, der med fornem sans for visuelle koder har skabt et berusende univers, der folder sig flot ud i Alwin H. Küchlers bjergtagende billeder." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • DetektiverneDetektiverne
    • "...Esben Tønnesens overordentligt hullede og meget lidt vellykkede "Detektiverne", der vil alt for meget, men ikke lykkes med noget af det." - Katrine Sommer Boysen
    • 2
    • Noa - 3 DNoa - 3 D
    • "Aronofsky forstår virkelig at udnytte det storladne potentiale i visuel henseende.
      Her kommer instruktørens uomtvistelige talent til sin ret. Men det er ikke nok, når resten af filmen er noget så eklatant episk nonsens." - Katrine Sommer Boysen
    • 2
    • NoaNoa
    • "Aronofsky forstår virkelig at udnytte det storladne potentiale i visuel henseende.
      Her kommer instruktørens uomtvistelige talent til sin ret. Men det er ikke nok, når resten af filmen er noget så eklatant episk nonsens." - Katrine Sommer Boysen
    • 2
    • The Grand Budapest HotelThe Grand Budapest Hotel
    • "Det er en spøjs film, Wes Anderson har lavet, imponerende mere end engagerende, morsom, men ikke morsom nok, en parodisk vittighed om et Mellemeuropa, der aldrig har eksisteret, som politisk fabel ikke særligt fabelagtig, men dog underholdende fra første til sidste billede, selv om man slipper den lovlig umæt." - Johs. H. Christensen
    • 4
    • Captain America: The Winter SoldierCaptain America: The Winter Soldier
    • "Der er som vanligt i disse Marvel-universer et væld af indforståede henvisninger til fanbasen. Men det er ikke en helstøbt film om en superhelt, der skal finde fodfæste i en moderne verden. Dertil er der for få plotpointer, for meget død actiontid og for stor blanding af genretendenser." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • The LunchboxThe Lunchbox
    • "Går man rundt med den vrangforestilling, at indiske film partout involverer pailletbesat mavedans og overdådigt koreograferede musicalnumre, skal man unde sig selv at se den charmerende, indiske independent-film "The Lunchbox", der viser en ganske anden, men ikke mindre indtagende side af det store filmland." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • Only Lovers Left AliveOnly Lovers Left Alive
    • "Den hele film indlejres i en gotisk atmosfære, formidlet af kompakte billedkompositioner, nattefarver bløde som fløjl og nænsomme, blide kamerabevægelser." - Johs. H. Christensen
    • 5
    • Saving Mr. BanksSaving Mr. Banks
    • "Der er blevet brugt mere end bare en skefuld sukker for at få Disney’s temmelig melodramatiske ”Saving Mr. Banks” til at glide ned. Men når resultatet er så charmerende, som tilfældet er, så tilgiver man gerne de lette kalorier." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • FortidenFortiden
    • "Det er ligesom at skrælle lagene af et løg. Der fremtvinges ikke helt så mange tårer, men nye erkendelser dukker op for hvert lag, der fjernes i Asghar Farhadis gruppedynamiske eksistensthriller." - Nanna Frank Rasmussen
    • 5