Jyllands-Posten

Jyllands-Posten
    • Film
    • Tekst
    • Score
    • It Comes at NightIt Comes at Night
    • "Groft sagt er det eneste, der indikerer, at vi befinder os i gysergenren de enormt mange tunge åndedrag og deciderede støn i løbet af filmen." - Katrine Sommer Boysen
    • 2
    • Den bedste mandDen bedste mand
    • "En stille, men fin fortælling om at rejse sig, selvom man er blevet knockoutet, og Følsgaard, der forlener rollen som den bedste mand med både sårbarhed og styrke, står som et rørende centrum." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • All Eyez on MeAll Eyez on Me
    • "...er så opsat på at følge kronologiens slagne vej, at den med sine 2 timer og 19 minutter bliver alt, alt for lang og opremsende - filmen mangler simpelthen den skarpe, hårdtslående præcision, som netop Tupacs musik havde." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Kvinde, ukendtKvinde, ukendt
    • "Mere interessant end deres sidste "To dage, en nat", men også på grænsen til det alt for forudsigelige for kendere af de belgiske kunstneres oeuvre. Det er skuespilleren Adèle Haenels fortjeneste, at "Kvinde, ukendt" ikke slipper sit tag så nemt i publikum." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • HeartstoneHeartstone
    • "Det er så smukt, ægte og ubønhørligt et sceneri, der drives frem af de unges boblende følelser, der antager form som naturkræfter i hænderne på Guðmundsson." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • Wonder Woman - 2 DWonder Woman - 2 D
    • "Desværre er Wonder Woman ikke en specielt god film. Med mindre man altså elsker alenlange og øregangsgungrende actionscener, hvor alt muligt andet end glasloftet smadres, og som alt for tydeligt er lavet på green screen-baggrund og i computeren. Filmen er ujævn og ufokuseret, tydeligt delt op i tre akter." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Wonder Woman - 3 DWonder Woman - 3 D
    • "Desværre er Wonder Woman ikke en specielt god film. Med mindre man altså elsker alenlange og øregangsgungrende actionscener, hvor alt muligt andet end glasloftet smadres, og som alt for tydeligt er lavet på green screen-baggrund og i computeren. Filmen er ujævn og ufokuseret, tydeligt delt op i tre akter." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Wolf and SheepWolf and Sheep
    • "Nogle gange åbner filmkunsten vitterligt vinduer til ukendte universer, om det er fjerne galakser, virtuelle fortidsscenarier eller en skrabet hverdag i Afghanistan." - Katrine Sommer Boysen
    • 5
    • Free FireFree Fire
    • "... et potentielt interessant eksperiment. Men det holder ikke, og derfor føles den ellers relativt korte film som en langtrukken affære ..." - Katrine Sommer Boysen
    • 3
    • SafariSafari
    • "Der er umuligt at komme uden om det skæve magtforhold, der er mellem rig, hvid mand og tjenende sort i "Safari", men som altid hos Seidl knytter han ingen kommentarer til de racistiske bemærkninger, der falder." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Cézanne og ZolaCézanne og Zola
    • "Det mest fascinerende ved Thompsons film er det smukke og gennemført scenograferede tidsbillede, hun tegner. Der er en poetisk kvalitet over den visuelle side af filmen, som giver lidt luftighed til den ellers taletunge film, der henvender sig til et kultur-indforstået publikum med en hang til det franske." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Alien: CovenantAlien: Covenant
    • "...er blændende flot, men det er ikke det, der imponerer mest i 2017, hvor computeranimation for længst har gjort det meste muligt. Det, der overbeviser, er Scotts trofasthed over for sit eget univers." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • 3 ting3 ting
    • "Coster-Waldau er fremragende, det er Winther og Sørensen også, Jacob Lohmann er som altid upåklageligt kluntet som proletar bag politiklæder, og selv den alt for lidt brugte Morten Holst giver sin replikog handlingsfattige karakter stamina. Der er ikke bare tre, men et utal af imponerende ting ved Jens Dahls debut." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • Springtur i ToscanaSpringtur i Toscana
    • "Når "Springtur i Toscana" alligevel både er vellykket og underholdende, skyldes det Tedechi og Ramazzotti, der formår at gøre hele mennesker ud af deres figurer i en grad, så vi får lyst til at følge dem, helt til rejsen slutter." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • PrøvenPrøven
    • "Der er ingen tvivl om, at filmen er instrueret og konstrueret, men ikke et sekund føles den som andet end et glimt af ægte, levet liv. Den autenticitet, den fornemmelse af virkelighed gør "Prøven" til en oplevelse, der er svær at ryste af sig." - Nanna Frank Rasmussen
    • 5
    • Månens vogterMånens vogter
    • "...er et eksempel på, at man kan mestre nok så mange teknikker, have både og tid og penge til så langt et produktionsprojekt, som en animations-film er, men hvis man ikke har god smag og noget særligt på hjerte, så kan det hele faktisk være lige meget." - Nanna Frank Rasmussen
    • 2
    • I familiens skødI familiens skød
    • "Man aner Jusics projekt med at fortælle en historie om grimme menneskers grimme handlinger, og da der først helt mod slutningen kommer en smule forsoning, opdager man som tilskuer, hvor meget det har været savnet. Men det er forbandet svært at føle sig draget af "I familiens skød", der visuelt betjener sig af en nedbarberet grimhedsæstetik, der understøtter fortællingens grove accenter." - Katrine Sommer Boysen
    • 3
    • Your NameYour Name
    • "...blander magi, kærligheds-spiritualitet og mesterlig animationsteknik, så det er en fryd. Flere gange glemmer man rent, at der er tale om en digitalt tegnet film, fordi der benyttes krydsklipning, closeups og time lapses med lige så kvik energi, som i enhver anden live action Hollywood-film." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • Their Finest HourTheir Finest Hour
    • "Det vækker ærligt talt både meta-glæde og ægte beundring, når man pludselig opdager, at man græder over krigens konsekvenser og kærligheden i sit biografsæde - akkurat som det blev spået." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • The FitsThe Fits
    • "Den debuterende instruktør Anna Rose Holmer lader dog fortællingen være vidt åben, og det er en af grundende til, at filmen lykkes så overmåde godt, selv om den med sine kun 72 minutter og næsten militant ensporede fokusering på én karakter alene, den dragende skuespillerinde Royalty Hightower, er på nippet til at minde mest om en novellefilm." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • Elsk mig!Elsk mig!
    • "...hverken overrasker eller overbeviser. End ikke Cotillards fine spil er nok til at overbevise om historien, der ikke synes at kunne finde sit fokus." - Katrine Sommer Boysen
    • 3
    • Den anden sideDen anden side
    • "Det er et portræt af den kæmpende kunstner, og selv om det er en arketypisk fortælling, vi har set mange gange før, opleves filmen som frisk, spændstig og modig." - Nanna Frank Rasmussen
    • 5
    • The Edge of SeventeenThe Edge of Seventeen
    • "Craig har åbenlys tæft for ungdomsfilmgenrens dannelsesaspekt og nikker elegant - både i fortælling og stilistik - undervejs til nye hovedværker som "Juno" (2007) og "Me, Earl & the Dying Girl" (2015) uden dog at nå lige så fornemt i mål." - Katrine Sommer Boysen
    • 4
    • Du forsvinderDu forsvinder
    • "Trine Dyrholm er som altid mageløs og udløser den sidste stjerne til Peter Schønau Fogs overtænkte filmatisering af Christian Jungersen-roman." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • Creative ControlCreative Control
    • "...dialogen (er) for villet, konstrueret og nogle gange rent ud pinagtig, og handlingen for ligetil. Det står i skarp kontrast til den tydelige intention om at lave fremtidsfilosofisk kunst." - Nanna Frank Rasmussen
    • 2
    • Walter & Carlo i AmerikaWalter & Carlo i Amerika
    • "Ikke blot er farcen ikke morsom. Den synes at være en af de kedeligste, man overhovedet kan komme i tanke om at have set." - -
    • SælgerenSælgeren
    • "At historien lykkes, skyldes dog ikke mindst Shahab Hosseini som Emad og den skønne, lettere reserverede Taravaneh Alidoosti som Rana." - Johs. H. Christensen
    • 4
    • Dyrene i HakkebakkeskovenDyrene i Hakkebakkeskoven
    • "Universet er sødt og genkendeligt, dyrene elskelige - med undtagelse af selvfølgelig Mikkel Ræv, der får stemme af en infamt god Lars Mikkelsen - og som biografopdragelse kan filmen fungere fint for de mindste." - Katrine Sommer Boysen
    • 3