Den tredje mand (The Third Man)

Andenrangsforfatteren Holly Martins kommer til Wien umiddelbart efter anden verdenskrig, hvor han er blevet lovet et job af sin gamle ven Harry Lime. Ved ankomsten får han at vide at Lime er død, og at han var en svindler og morder. Martins er først oprørt over anklagen, men finder snart ud af, at vennen afgjort var kriminel, men også at han ikke er død. Herefter venter den endelige konfrontation mellem den retskafne Martins og hans tidligere ven. © Scope

Produktionsår 1949
Genre Krimi, Thriller
Instruktør Carol Reed
Medvirkende Joseph Cotten, Alida Valli, Orson Welles, Trevor Howard
Spilletid 104 min.
Biopremiere
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Orson Welles

I en alder af blot 26 debuterede George Orson Welles i 1941 med en film, der stadigvæk jævnligt fremhæves af filmkritikere som verdens bedste – ’Den store mand’. Welles spiller ikke bare hovedrollen, men er desuden producent, instruktør og medforfatter til filmen om bladkongen Charles Foster Kanes storhed og fald. Filmen blev en skandale-succ...

Brugere

22/04-07The Trouble with Harry 2
Carol Reeds ”Den Tredje Mand” fra 1949 er en af de mange film, der blev til gennem ”film-noir” perioden fra 1940’erne og 50’erne. En stilgenre af hårde, frakkeklædte mænd der gumler cigaretter i endeløse baner og sårbare og ulyksalige kvinder til at kaste sig i deres arme. Selvom denne noir-stil langt fra er min stærke side rent kendskabsmæssigt, har ”Den Tredje Mand” bestemt givet mig lyst til mere. For i sin tekniske elegance og sin umanerligt begavede måde at fortælle en historie på, er denne en helt uforlignelig film - en klassiker af alverdens gode grunde.

I forvejen finder jeg adskillige film af ældre dato meget inspirerende (selvom mange naturligvis syner af en overskredet udløbsdato), men sjældent har jeg følt mig så hengivet og så fortryllet af stemning og billeder som af ”De...

08/08-05Til Sandman 1
Anonym
Spoilers...!

- Jeg er ikke sikker i mit udsagn, men efter at have set filmen sidder jeg tilbage med en fornemmelse af at "den tredje mand" ikke er en tom ikke-eksisterende karakter, som du nævner det.. Den tredje mand er derimod Welles selv. Personen alle dækker over - på nær portneren, der som følge heraf møder sin skæbne..!
- Hvad der gør mig i tvivl om min egen påstand er imidlertid spørgsmålet om hvorvidt Welles selv er på gerningstedet under hans tilsynedende ulykke og at personen der dræbes ikke er Welles selv men manden der placeres i hans kiste - altså sådan at Welles hjælper Baronen og huslægen med at tage vare på det lemlestede lig der udgives for at være hans eget, hvorefter Welles synker i jorden...

Jeg ved at min teori muligvis er langt ude, og jeg tager hjertensgerne...

25/06-04Look At Yourself
Anonym
(spoilers)

"They have a name for faces like that"

Siger en af filmhistoriens mest sexede skuespillere Alida Valli til Joseph Cotton, der rejser til Wien og kaster sig ud i et hæsblæsende detektivarbejde, fordi han frygter at hans ven, Orson Welles, er død, og ender med selv at slå ham ihjel. Mere galgenhumoristisk kan det næppe være. Cotton er selv en forræder, der ikke ved om han er Welles' ven eller fjende. Han er en vendekåbe, der aldrig har gjort sin stilling op.

Den tredje mand findes ikke. Der findes kun den knastøre, regelrette idealist, Cotton, og den saftige, kvindebedårende forbryder, Welles. Man kan genkende de samme karakterer i Welles "Touch Of Evil" fra 1958, hvor Heston spiller Cottons rolle og Welles giver den som fordærvet politichef.

Disse to modsatte egensk...

24/06-04The Third Man
Anonym
fantastisk skuespil, gribendse karaktere og stemninger. en kliche film fra før disse klichere var skabt, ganske enkelt en suveræn film

06/04-04En film alle skal se!
Anonym
Hvis der har været en film i tidens løb, som personligt har øget min interesse for mediet helt radikalt, må det siges at være denne. Den er ved flere lejligheder blevet kårret til "den bedste engelske film nogensinde" - en påstand, jeg kun kan være enig i.

Første gang jeg så den - det var i de glade dage med Gloria inde ved Rådhuspladsen - syntes jeg nok, at den var lidt kedelig. Sort/hvid. Ingen biljagter, ingen smukke babes, og en tidsskildring, som jeg nok ikke helt kunne sætte mig ind i. Men som jeg fik filmen på afstand, åbnedes mine øjne for et udsøgt mesterværk på højde med Hitchcocks største!

Joseph Cotton, en af mine yndlingsskuespillere (bl.a. i Citizen Kane, Familien Amberson og I tvivlens skygge er han genial), spiller hovedrollen som Holly Martins, en antihelt, som er...


Fakta

Medvirkende
Holly Martins Joseph Cotten
Anna Schmidt Alida Valli
Harold Lime Orson Welles
Major Calloway Trevor Howard
Porter Paul Hörbiger
'Baron' Kurtz Ernst Deutsch
Dr. Winkel Erich Ponto
Popescu Siegfried Breuer
Gammel kvinde Hedwig Bleibtreu
Paine Bernard Lee
Crabbin Wilfrid Hyde-White
Bag kameraet
Instruktion Carol Reed
Produktion Alexander Korda, Carol Reed, David O. Selznick
Manuskript Graham Greene
Fotografi Robert Krasker
Klip Oswald Hafenrichter
Scenografi Vincent Korda, Joseph Bato
Musik Anton Karas
Genrer og relationer
Genre Krimi, Thriller
Undergenre Film noir, Psykologisk thriller
Nøgleord Sortbørshandel, Wien
Premieredatoer
Øvrige oplysninger
Land Storbritannien
Produktionsår 1949
Spilletid 104 min.
Selskab London Film Productions, British Lion Film Corporation
Priser Cannes 1949, De Gyldne Palmer

Se også...