Godzilla

Nick Tatopoulos (Matthew Broderick) forsker i hvordan radioaktivitet kan forårsage mutationer hos visse ormetyper. Audrey Timmonds (Maria Pitillo) er assistent for en kendt tv-vært, men drømmer om sit eget tv-show. Philippe Roaché (Jean Reno) er en mystisk fyr, som med god grund har på fornemmelsen, at noget er ravruskende galt. For da et 70 meter højt kæmpemonster går i land på Manhattan, og opfører sig som om det ejede det hele, kan Nick godt holde op med at filosofere om større orme, og Audrey kan begynde at koncentrere sig om den historie, som pludselig bliver rigtig aktuel for hele byens befolkning: HVAD foregår der her? © Scope

Produktionsår 1998
Genre Science Fiction
Instruktør Roland Emmerich
Medvirkende Matthew Broderick, Jean Reno, Maria Pitillo, Hank Azaria
Spilletid 139 min.
Biopremiere 11.09.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Matthew Broderick

Matthew Broderick slog tidligt igennem som den charmerende computernørd i 'WarGames' (1983) og fulgte succesen op som Ferris Bueller, verdens mest øretæveindbydende teenager, i 'En vild pjækkedag' (1986). Han har siden medvirket i blandt andet Neil Simons soldatermemoirer 'Biloxi Blues' (1988), borgerkrigsdramaet 'Ærens mark' (1989) og monster...

Anmeldere

Scope
En heftig bytur

Mr. Smith Goes to Washington, Frankie Goes to Hollywood og Godzilla Goes to New York - alle de store tager til de store byer og laver en farlig ballade. I biografen ses hvordan

Godzilla er et af filmhistoriens bedst kendte uhyrer. Oprindeligt blev det skabt i Japan i 1954, og det var næppe helt tilfældigt. Hvor skulle man ellers - efter atombomberne over Hiroshima og Nagasaki - finde på at fremmane et mareridt om et frådende atommonster, der raserede de japanske storbyer, til der ikke var sten på sten tilbage? Selv på denne dystre baggrund kan de gamle Godzilla-film dog ikke undgå at tage sig naivt uskyldige ud i dag, hvor ethvert barn i vuggestuealderen har lego-byer og gummimonstre, der langt overgår realismen i 50'ernes special effects.

Effekter så det synger

Her i 90'erne, hvor den eneste virkeligt gode idé man kan få, er at stjæle en eller anden gammel idé, har Roland Emmerich og Dean Devlin så fået den idé at genoplive det gamle japanske filmmonster. De er begge to nogle drengerøve, der godt kan li' gamle gyser- og science fiction-film - de synes bare, at effekterne lige mangler det sidste skrald, som kan få drengene til at savle og pigerne til at hvine. Og skrald, dét var der på "Independence Day", som var Emmerich og Devlin's forrige destruktionsorgie. Selv om det denne gang kun er New York, der får dygtig endefuld, skal der nok blive savlet og hvinet, når Godzilla kommer til byen.

For det ser jo temmelig imponerende ud, når der faktisk ikke synes at være nogen tvivl om, at et 70 meter højt firben raver gennem gaderne og vælter de skyskrabere, der måtte komme i vejen. Når det snapper efter fuldt udrustede kamphelikoptere, der svirrer i luften som arrige hvepse klar til at stikke. Eller når det i fuldt firspring dundrer hen over Brooklyn Bridge (åh nej, ikke den pæne bro, som min ledsager jamrede...) Lad det være sagt i samme åndedrag, at handlingen er så tynd, som jeg havde frygtet, og skuespillet endnu værre, men lad os se det i øjnene: Det er ikke det, det handler om.

Genrekitsch

Eller rettere: Det er lige præcis det, det handler om. "Godzilla" er en opdatering af 50'er-genren "Kæmpemonster smadrer storby", ligesom "Independence Day" var en opdatering af genren "Ufo'erne kommer". Og det skal faktisk helst være lidt for tykt. Det skal være sjovt og kitschet. Det bliver kun endnu mere underholdende af, at Emmerich og Devlin muligvis ikke selv synes, det er helt så langt ude, som det er. Så selv om filmen "Godzilla" ikke er på højde med "Independence Day" - eller Paul Verhoevens "Starship Troopers", et andet eksempel på storslemt underholdende genrekitsch - så er atom-øglen Godzilla udmærket selskab til en krasbørstig tur i byen.

Brugere

24/08-12Godzilla eats USA
Der er kun 2 slags mensker der bør se Godzilla filmen fra 1998:
1: Dem som er ude efter en god film
2: Dem som ikke er fanatiske og kun vil have den japanske varer.

Da jeg så filmen da den udkom var jeg ikke ret gammel og ikke i så god stand til at bedømme en film som jeg er nu, dne gang kaldte jeg den intet mindre end en katastrofe fordi jeg netop selv var giga godzilla fan

Nu har jeg så modet mig (høhø) og set den igen.

I virkeligheden har jeg kun en mening som jeg stadig holder fast i: det er IKKE en godzilla film.
Måske er ejg stadig en smule fanatisk, men at lave en film om en figur der har skabt en personlighed, et tema og prinsip der kun med få ændringer gennem over 30 år altid har holdt stik, så er det måske lidt ireterende at skabe en kæmpe øgle og så give den et nav...

28/12-09Roland Emmerich's dårligste
"..Godzilla er en vaske ægte B-film."

21/10-09

01/09-07Solid underholdning
Godzilla er en typisk amerikansk katestrofefilm. Men en bedre en af slagsen.

Den handler om en godzilla, der er opstået pga. franskmændendes brintbombe-sprængninger i atlanterhavet. Den er åbenbart en mutant af et eller andet dyr. Og den begynder så at hærge New York...

Trods det tynde plot, som er filmens største ulempe, er filmen ganske vellykket. Men det er bestemt ikke en film ligefrem gør en klogere på livet. Det er en film, der serverer en solid omgang underholdning. Det er virkelig underholdene at se den kæmpe godzilla trampe rundt i New York og lave omfattende hærværk. Man morer sig over ulykken - Egentlig smagløst.

Men nogle gange er det, efter min mening, bare rart at se en film, der er underholdende og ikke kræver for megen reflektion.

20/05-04udmærket (og lidt til Nick)
Anonym
Roland Emmerich fortsætter i den altødelæggende genre efter Independence Day, her en monster- og katastrofefilm. En amerikansk genindspilning af de højst succesfulde japanske Godzilla-film er egentlig ret ligegyldig, for vi ved jo, at med den tyske Emmerich ved roret vil der tilsættes amerikansk patos og heltedåd i stor stil. Hvis man kan sluge denne kamel (og den overlange spilletid samt åbenlys tyveri fra eksempelvis Jurassic Park) er der dog mulighed for rigtig god underholdning i denne tanketomme film. Historien er noget værre bavl, som man ikke skal tænke to gange over. Det handler om monstret og ikke mindst effekterne, som Emmerich med sikker og fantasifuld hånd styrer. Det er virkelig overbevisende og flot lavet, men da grundpillerne er så ustabile kan man ikke imponeres synderlig...

09/01-04Alt for ringe animationer!!!!
Anonym
Animationerne af specielt Godzilla´s unger er simpelt hen til at tude over!! Men handlingen er skam helt fin. Et atom muteret monster der hærger new yourk for at lægge æg! Umidelbart lyder det tosset men det er skam helt fin! Animationerne er skyld i at jeg må tage nogle stjerner fra!

16/10-02Størrelsen gør forskelle......
Anonym
Utroligt flot monsterfilm som er lavet af Roland Emmerich. Han er kendt for Universal Soldier som var en fantastisk film, jeg aldrig vil glemme.

Filmen holdes i live pga dens utrolige flotte efekter og scener. Og productionen fejler heller ikke noget.

06/06-02Så dårlig er den sku' ik'
Anonym
Egentlig flot, men stærkt kritiseret monsterfilm. Bliver aldrig sådan rigtigt spændende og flere scener er næsten direkte kopiret fra "Jurassic park" og "The Lost world", så man næsten føler sig snydt til at have betalt for den samme film en gang til (Emmerich stjæler altid med arme og ben når han laver film). "Kun" en masse flotte effekter holder filmen oppe (og det er vel også dem vi helst vil se i sådan en film her). Godzilla er kun for rigtige monster-film fans, resten vil nok synes filmen er plat! Hører dog heldigvis til den slags film, som kan ses igen og igen uden at virke dårligere, næsten tværtimod! Men er også en meget flot produktion. Broderick er helt ærligt, lidt kedelig og helt ærligt, det er jo ikke ligefrem Woody Allen, vel!

08/01-0270 meter?
Anonym
Det er kun i nogle tilfælde Godzilla er 70 meter...

Nogle gange kan den gemme sig under en bro, andre gange kan den ikke komme igennem...

08/01-02Godzilla er spændende
Anonym
Historien om det japanske forvoksede firben, Godzilla, er nået til Hollywood, og Amerikanerne, eller rettere sagt tyskeren Roland Emmerich, har gjort det som det skulle gøres - skabt et fantastisk filmhåndværk, hvor underholdningen og fortællingen er i centrum. Man er nok aldrig i tvivl om hvordan den ender, men det gør heller ikke noget, for vejen er fyldt med farer og spændning, og man kan ikke lade være med at blive fascineret over én af rolleindehaverne, det 70 meter høje computer-animerede firben. Jeg kan forestille mig, at filmen deler biografgængerne op i to lejre:
1) De negative: Anmeldere, piger og humanister. 2) De positive: Drengerøve, main-stream tilhængere og nørder.


Fakta

Medvirkende
Dr. Niko Tatopoulos Matthew Broderick
Philippe Roaché Jean Reno
Audrey Timmonds Maria Pitillo
Victor "Animal" Palotti Hank Azaria
Colonel Hicks Kevin Dunn
Ebert Michael Lerner
Charles Caiman Harry Shearer
Lucy Palotti Arabella Field
Dr. Elsie Chapman Vicki Lewis
Sergeant O'Neal Doug Savant
Admiral Phelps Richard Gant
Bag kameraet
Instruktion Roland Emmerich
Manuskript Dean Devlin, Roland Emmerich
Fotografi Ueli Steiger
Klip Peter Amundson, David Siegel
Scenografi Oliver Scholl
Musik David Arnold
Genrer og relationer
Genre Science Fiction
Undergenre Monsterfilm
Premieredatoer
Biograf 11.09.1998
Dvd 10.06.2008
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1998
Spilletid 139 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 129.804
Selskab TriStar Pictures
Biodistributør Nordisk Film

Se også...