Boogie Nights

17-årige Eddie Adams bliver ved et tilfælde opdaget af pornofilmsinstruktøren Jack Horner, for Eddie besider præcis hvad et job som stjerne kræver i den branche. Mellem benene. Det bliver begyndelsen på en forgyldt karriere, som kneppekunstneren Dirk Diggler. Og flankeret af et småskørt og skævt folkefærd, følger man Dirks op- og nedture. © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama
Instruktør Paul Thomas Anderson
Medvirkende Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Luis Guzmán, Julianne Moore
Spilletid 155 min.
Biopremiere 05.06.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Mark Wahlberg

Mark Wahlberg var tidligere kendt som teenage-idolet Marky Mark, der efter en kort periode i New Kids on the Block dannede sin egen rap-gruppe: Marky Mark and the Funky Bunch. Specielt singlen 'Good Vibrations' (1992) gik sejrsgang på alverdens hitlister, men ligesom Will Smith og Ice Cube blev Wahlberg træt af rapperriget og skiftede karriere ti...

Anmeldere

Scope
Stiv pik og håret tilbage

"Boogie Nights" er en film om 70'ernes overfladiske pornobranche. Den er befolket med troværdige personer, godt skuespil, fed musik og én enormt stor pik. Til gengæld er historien en smule tynd.

Det er ikke noget nyt fænomen at se en film om hvordan den store dragende og økonomisk indbringende underholdningsindustri er bundrådden under den glamurøse overflade. Hollywood har mange gange igennem historien været under den satiriske kniv. Buster Keaton lavede "Kanonfotografen" helt tilbage i 1928 og i 50'erne kom mesterværkerne i Billy Wilders fantastiske "Sunset Boulevard" og Gene Kellys noget lettere, men stadigvæk holdbare "Singin' in the Rain". Robert Altmans "The Player" er den seneste af de helt store amerikanske film, som behandler sig selv ubarmhjertigt.

Sex som Robert Altman vil ha' det
Andre brancher har også måttet stå for skud: gangsterverdenen i "GoodFellas", militæret i "MASH", musikindustrien i "Nashville" og modebranchen i "Pret-a-porter". De sidste tre er alle af Robert Altman, og han er netop kendt for sin helt særegne måde at afdække det forløjede og overfladiske i snart sagt alle mulige brancher. Han er også kendt for sin specielle filmiske stil, hvor en masse menneskeskæbner bliver vævet ind i hinanden på en tilsyneladende løs og lidt fragmentarisk måde.

Grunden til at Altman bliver nævnt i forbindelse med den unge Paul Thomas Andersons "Boogie Nights" er, at den på samme måde som Altman skildrer et overfladisk og benhårdt underholdningsmiljø, nemlig pornofilmindustrien, og gør det på samme tilsyneladende fragmenterede måde som den gamle mester.

Og lad det være sagt med det samme: "Boogie Nights" er ikke lige så god som Altmans mesterværker "MASH", "Nashville" og "The Player", men kan sagtens måle sig med "Pret-a-porter" og "Kansas City". Og det er jo ikke så ringe endda - Anderson er nemlig kun 27 år gammel og har bare en kortfilm og en spillefilm bag sig. Og hvis han kan fortsætte med den samme tæft og behersker de filmiske og manuskriptmæssige værktøjer på samme måde fremover er der noget at vente fra hans hånd i de kommende år.

Det er ikke størrelsen...

"Boogie Nights" fortæller historien om den unge Eddie Adams (Mark Wahlberg) der er særdeles veludstyret og derfor bliver pornofilmbranchens største stjerne i slutningen af 70'erne. På det tidspunkt blev de kunstneriske uglesete, men meget populære film stadigvæk lavet på 35 mm og sat op i store biografer.

Det var før videoen gjorde sit indtog. Eddie bliver opdaget af producenten Jack Horner (Burt Reynolds), der øjne muligheder for at tjene endda rigtig mange penge på Eddies 13 tommer. Eddie skifter navn til Dirk Diggler og sammen med sit enorme lem og pigerne Rollergirl (Heather Graham) og Amber Waves (Julianne Moore), skaber han sig en indbringende karriere i en tid, hvor hans tissemand kun bliver overgået i længde af skjorteflipperne, det lange 70'er-nakkehår og cokebanerne på de små lommespejle.

I pornofilmbranchen er der nemlig altid gang i den - der er altid et poolparty eller et diskotek, hvor man kan kan dele en bane eller to for at klare tempoet og holde de kunstneriske frustrationer og uforløste drømme fra livet. For bag den glamurøse facade og de mange penge er Dirk, Jack, Rollergirl og Amber (plus alle de andre i og omkring miljøet) opsatte på at få noget andet og mere ud af deres liv.

De har hver deres drømme om enten kunstnerisk udvikling i branchen eller bare et jordnært ønske om et familieliv - ingen af dem har en almindelig familie, som støtter dem og de prøver så at bygge et sammenhold op omkring Jack Horners villa. Det lykkes ikke rigtigt - dertil er pornobranchen for hård rent økonomisk. Og da Dirk Diggler på et tidspunkt ikke mere kan leve op til branchens hårde krav pga. lidt for meget coke, prøver han at slå igennem på andre felter. Det får fatale følger for ham selv.

En hård branche

"Boogie Nights" er en nøgtern skildring af en hård branche, som er befolket med almindelige mennesker med almindelige drømme, fejl, stjernenykker og stolthed, men også håb og store altfavnende hjerter med evnen til at tilgive fejltrin, når det kommer til stykket. Derfor er "Boogie Nights" en fin film med nuancerede personer hvis reaktioner og tankegange er lette at genkende, selv om det trods alt er de færreste, der har været ude for pornofilmbranchens benhårde realiteter. Ud over at være realistisk i personskildringen er filmen ret sjov på de tidspunkter, hvor de snakker om sex og når man ser klip fra de film der bliver lavet. Den bliver sjælden lummer og det er pga. den fine og nuancerede personskildring.

Til gengæld er den Altmanske frangmenterede filmstil med til at give "Boogie Nights" et lidt løst præg, så det bliver svært at finde ud af hvad den egentlig vil. Vil den være morsom når de snakker om sex (det er set før; pornofilmene er fx selv meget selvironiske) eller vil den skildre et hårdt miljø med sølle eksistenser og tabte illusioner (det er også set før)? Filmen sætter sig i mellem to stole på begge indfaldsvinkler. Der er simpelt hen ikke nok interessant substans i selve handlingen i filmen. Men det er jo også det, der er problemet med Altmans svagere film - de er spændende på den måde hvordan de netop ikke fortæller en historie. Eller i bedste fald hvordan de fortæller noget, vi ved i forvejen. Og det er det "Boogie Nights" gør; fortæller os noget vi godt ved ligesom "Pret-a-porter" gør det. Nemlig historien om en forløjet og overfladisk verden, som ikke alle passer ind i. En historie om et miljø som alle ved er benhårdt, og hvor der ikke er plads til de svage.

Troværdige personer

"Boogie Nights" holder bare lidt bedre vand end i hvert fald "Pret-a-porter"; både fordi den er sjov og fordi skuespillet og personerne er mere vedkommende. Paul Thomas Anderson har tilsyneladende en evne til at skrive et manuskript med nogle hele personer. Plus tæft for at instruere dem, så de bliver troværdige. Julanne Moore vækker medfølelse som den moderlige Amber Waves med den ødelagte familie bag sig. Heather Graham er Rollergirl, der smider alt undtagen sine rulleskøjter, og det gør hun med overbevisning. Hun er en stakkel, som får en smule anerkendelse i en verden, hvor man skal kunne noget andet, end det man får at vide i skolen. Det hun kan, lærer man nemlig ikke i de skemalagte timer - allerhøjest i frikvarterne og til skolefesterne. Den unge Mark Wahlberg er ikke ligeså god som pigerne i rollen som Dirk Diggler; han er OK når han skal være drenget og charmerende, men når der skal lidt flere fascetter på den frustrerede Dirk, holder det ikke hele vejen. Og så får Burt Reynolds noget af et comeback som producenten Jack Horner - han blev Oscar-nomineret for rollen og mon han får en revival som John Travolta fik efter "Pulp Fiction"?

Derudover gennemsyres "Boogie Nights"-lydsporet af en masse sumpet disco, der oser langt væk af svedige kroppe og roterende underliv - det stinker af sex. Og alt i alt må man sige at filmen er værd at se, og det er hvert fald interessant at vente på Paul Thomas Andersons kommende film. For hvis han næste gang får fat i en ordentlig historie, så har han med "Boogie Nights" bevist at han kan skrue et originalt manuskript sammen og instruere sine skuespillere, så man tror på dem.

Brugere

06/07-12Anmeldelse af Boogie Nights
Mark Wahlberg har en rigtig lang penis. Så lang at han forlader sin dominerende røvhulsmor for at blive pornostjerne under kunstnernavnet Dirk Diggler. Det gør rigtig godt og han bliver venner med Burt Reynolds og en masse andre som laver porno i 70'erne.

Men så går det hele galt og vi ser hvordan de alle sammen har det rigtig hårdt. Men til sidst går det godt igen. Rigtig god film.

17/07-09Dagens anbefaling 2
Kl. 20:35 i aften er der mulighed for at få sig en ordentlig en på opleveren (hvis man vel at mærke har den udmærkede kanal TV2 Zulu). Tænk på Scorseses dynamiske højenergi i "Casino" kombineret med Mendes' dramatiske jerngreb i "American Beauty".....bare med porno. Har man velsignelsen til gode, så få den i aften.

05/07-05uglorificerende
John Holmes-inspireret fortælling om en ung fyrs stigning og fald i den lumre pornofilms-industri. Efter den nedtonede og ret fremragende Hard Eight (omhandlende et far/søn forhold, fordækt som mentor/protege) var der store forventninger til P.T. Andersons næste projekt, men den ambitiøse Boogie Nights indfrier aldrig rigtig forventningerne; til det er stilen for løs og fortællingen for uoriginal. Anderson var dog tilbage i topform med den beundringsværdige Magnolia, et moderne mesterværk af høj kaliber. Med denne fastsatte Anderson sin status som en af Amerikas mest talentfulde og anderledes filmmagere, hvis karriere utvivlsomt er værd at følge.

Mark Wahlberg fik sit skuespillergennembrud i Boogie Nights, hvor han spiller en 17-årig knøs, der takket være en ordentlig fætter hives ind...

11/06-03mr. pa...
Anonym
Den handler bestemt ikke kun om porno, men pornoens hårde miljø.
Også om stoffer, sprut og hvad der nu hører til det.
Der er porno/sex i filmen, og man ser da en masse.......
Den er både morsom, rørrende, og barsk.
Helt bestemt et kig værd

11/06-03er det porno???
Anonym
jeg så den desværre ikke i fjernesynet for noget tid siden!!! Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er noget porno i den for det handler den jo om!?? Ikke fordi det betyder meget for mig om der er eller ikke er, men det er vel meget rart at vide!!!?

07/06-03Boogie Knight...
Anonym
Boogie Nights er en smukt skrevet og realiseret film, som både formår at være lavmælt og pompøs, benhård og skrupmorsom, og i det hele taget rager i en helvedes masse retninger uden at det hverken bliver forvirrende eller for rodet.
Det kan ikke siges nok: p.t.anderson er det største instruktørtalent der er kommet frem i mange år.

04/05-03Genial
Anonym
P.T Anderson viser her hvor genial en instruktør han er...aldrig mister han fodfæstet eller overblikket over sin film. Boogie Nights er Helhjertet...den er gennemført stilren og så keder mand sig bestemt ik på noget tidspunkt. Jeg må sige jeg ik er sønderlig stor fan af Mark Wahlberg men han klarer det sku godt i lige den her film og han passer godt ind i rollen som den unge forvirrede knægt der bliver ført ind i pornobranchens hårde miljø. !...denne film må mand eje på DVD.

28/12-02En Kort, Nej En Laaaaang!
Anonym
Et velproduceret og indsigtsfuldt blik på den amerikanske pornoindustri i 70'erne og 80'erne, om de menneskelige omkostninger og om op og nedturene inden for denne hårde branche.

Filmen beskriver flertallet af de unge som går ind i denne branche, som naive men godhjertet tabertyper, der drømmer om noget mere, men lader sig udnytte af griske pengemænd og aldrig rigtigt kommer videre.

Det er godt fortalt, vedkommende og fængende, og filmen forstår at indfange de ægte følelser, uden at blive rørstrømsk, og den serverer alt med en god ironi og tragik.

Instruktør Anderson har desværre ikke forstået at sortere ud af hans ideer, og har gabt over mere end nødvendigt. Filmen bliver en anelse for lang og tempoet sløver sig indimellem derud af.

Men ellers velspillet og absolut værd...

07/11-02Mesterværk!
Anonym
Dette er en af PTA's beste film! Bestemt seværdig. Jeg føler den er lidt undervurderet i Danmark. Folk tror måske det er en pornfilm, hvilket det på en måde og "er".


Fakta

Medvirkende
Eddie Adams/Dirk Diggler Mark Wahlberg
Jack Horner Burt Reynolds
Maurice T. Rodriguez Luis Guzmán
Amber Waves/Maggie Julianne Moore
Buck Swope Don Cheadle
Floyd Gondolli Philip Baker Hall
Scotty Philip Seymour Hoffman
Rollergirl/Brandy Heather Graham
Little Bill William H. Macy
Todd Parker Thomas Jane
Bag kameraet
Instruktion Paul Thomas Anderson
Produktion Paul Thomas Anderson, Lloyd Levin, John S. Lyons, Joanne Sellar
Manuskript Paul Thomas Anderson
Fotografi Robert Elswit
Klip Dylan Tichenor
Scenografi Bob Ziembicki
Musik Michael Penn
Genrer og relationer
Genre Drama
Nøgleord Californien, Pornoindustrien, Skuespiller
Premieredatoer
Biograf 05.06.1998
Dvd 09.05.2000
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1997
Spilletid 155 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 22.462
Selskab New Line Cinema
Biodistributør Sandrew Metronome
Priser Golden Globes 1998, Bedste mandlige birolle

Se også...