Extreme Metoder (Extreme Measures)

En hjemløs mand med et mystisk snitsår i ryggen indlægges på en skadestue i New York. Den unge brittiske læge Guy (Hugh Grant) forsøger at redde ham, men forgæves. Guy undrer sig over flere forskellige elementer ved det uforklarlige dødsfald. Han beslutter sig for at undersøge sagen, selvom hans kollegaer afviser at hjælpe ham. Da Guy en dag kommer hjem til sin gennemrodede bolig og samtidig anholdes for besiddelse af kokain, smuldrer hans liv. Han mister sit job og alene mod en større sammensværgelse begynder hans hektiske kamp. © Scope

Produktionsår 1996
Genre Thriller
Instruktør Michael Apted
Medvirkende Hugh Grant, Gene Hackman, Sarah Jessica Parker, David Morse
Spilletid 118 min.
Biopremiere 20.12.1996
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Michael Apted

(INSTRUKTØR)
Michael Apter troede selv, det var en spøg, da han i slutningen af 1990’erne blev tilbudt at instruere en James Bond-film - mest fordi den midaldrende brite aldrig før havde prøvet kræfter med actiongenren. Til gengæld har han været ualmindelig alsidig og produktiv inden for stort set alle andre genrer, siden han begyndte at arbejde for BBC i 196...

Anmeldere

Scope
Moralske hugh

Hugh Grant spiller ung læge som hele verden er imod i Michael Apteds solide thriller -"Extreme Metoder".

"Extreme Metoder" er netop en af de her amerikanske film, som på sin vis er "ma'et" god, "ma'et" spændende og "ma'et" underholdende. Ikke stor filmkunst, men så sandelig solidt håndværk. Ikke raffineret og elegant men alligevel velfungerende. Hvad der præcis sætter den uden for døren til verdensklassen er, at "Extreme Metoder" som så ofte før erfaret med amerikanske film, undervurderer publikums opfattelsesevne og skærer plot, virkemidler og mest af alt filmens moral ud i pap. Ikke nok med at vi ikke rigtig overraskes i de spændede scener, vi påduttes en moralsk facitliste, som dele af det amerikanske publikum uden tvivl bevidstløst labber i sig. Hugh Grant er den unge ambitiøse og energiske brittiske læge Guy, der arbejder i det nedslidte amerikanske hospitalssystem. I filmens første kvarter skal han vælge mellem at behandle en politimand med kone og børn og det skydegale syrehoved, der har såret familiefaderen. Og allerede hér slås filmens irriterende korrekte moral an, for derefter at fortsætte støt og forudsigeligt til sidste minut. Guy vælger politi-familiefaderen og ikke junkien, og det belønnes selvfølgelig senere, da han selv er i knibe. Dette er dog et sidekick, og kommer end ikke op på siden af filmens helt tunge moralske dilemma - selve plottet - om hvor langt man kan tillade sig at gå indenfor for medicinsk forskning.

Tung morale
"Extreme Metoder"'s problematik - ja titlen , stort set direkte oversat, siger jo det hele - fortsætter da Guy får en hjemløs patient ind på sin vagt. Manden er nøgen, forhutlet, har et mystisk snitsår i ryggen, men er ellers sund og rask. Han dør i hænderne på Gyu, som på heroisk vis fatter mistanke om noget smuds, og med det samme undersøger sagen nærmere. Hans kolleger synes han er underlig, paranoid og hjælpeløs, hvilket selvfølgelig er filmens forsøg på at skabe spænding. Da Guy en dag kommer hjem til en gennemrodet lejlighed og derudover arresteres for besiddelse af kokain, ja vi kan alle gennemskue at nogen har lagt det dèr, er hans tilværelse omdannet til ruiner. Guy fyres, og med sin nye "frihed" tager han for alvor sagen i egen hånd. Det viser sig at den anerkendte neurolog - Myrick (Gene Hackman) - opsamler hjemløse til forsøg for at finde en behandlingsmetode til patienter med lammelser. Og det MÅ man jo ikke, selvom tanken om at ofre nogle få, for at redde en masse, er både smuk og god. Men som Guy så rigtigt noterer som svar på Myricks patetiske parole, så har de hjemløse jo ikke selv valgt om de vil være forsøgskaniner. Hvis ikke Myrick og hans folk havde været fremstillet som stereotype, glatte jakkesæts-klædte sektmedlemmer i et klinisk, næsten futuristisk hospitals-hovedkvater, ville historiens dilemma være nemmere at leve sig ind i.

Blandede præstationer
Bortset fra plottets moraliseren, virker "Extreme Metoder" udmærket som thriller, med intense dramatiske optrin på New Yorks altid virkningfulde location: subway'en. Her nede i dybet, i bogstaveligeste forstand på bunden af samfundet, finder Myrick sine ofre, og her opsøger Guy information. Det er en skræmmende labyrint han kommer ned i og kameraet afsøger væmmelige kroge og snoede gange på rigtig gyser-vis. Det er i de scener Hugh Grant giver Guy lidt liv. Hans ansigt lyser af frygt, men vi er ikke et øjeblik i tvivl om at her er en mand som vil gå langt for at finde skurkene. En fin kombination af hans engelske gentleman-personlighed og en voksende desperation sætter liv i kludende. Gene Hackman som Myrick virker fraværende og mangler "sine sædvanlige øjeblikke". Han forbliver utroværdig og éntydig og det er synd, for rollen indeholder konflikten mellem idealist og kriminel, og det burde han da af nogen kunne fremstille.

Brugere

31/01-06Middelmådig thriller
Anonym
filmen starter godt ud, og ser ud til at blive en god spændings-thriller; men desværre mister pusten, da man kommer lidt inde i filmen.

Jeg ærger mig over, at der ikke r lavet film, som der er vildt spændende, på en gyselig måde, uden at der skal flyde med betialske mord og blod.
dete r en skam. denne her film underholdt mig egentligt hele tiden, men det er godt nok synd, at den ligepludselig fjamskes op, til at blive en af de thrillere, somk udkomemr næsten hver anden time efterhånden. skuespillet er solidt, manuskriptet og intruktionen er også fint håndværk, men det er så surt at der ikke er nogel instruktører´, som prøver at lave noget som puplikum ikke har set før. f.eks. i actionfilm er det ALWAYZZ det samme plot. Ohh no, there`s a bad guy, lets get him...det bliver kedeligt i l...

05/11-05Én af de bedre (?) 1
Anonym
Denne film er efter min mening én af de bedre. Den er konstant spændende og overraskende. Gode skuespilspræstationer og kontant handling. Kan kun anbefales.

(Hvorfor er det lige at man kan gå ind og rette i andres anmeldelser???)

03/03-04kynisk menneskelighed
Anonym
Standard thriller, der starter effektivt og spændende ud, men mister pusten halvvejs inde i filmen. Hugh Grant ses i den mest atypiske rolle for ham, mens Hackman endnu engang viser sig som kold "skurk". Lidt alsidighed i plottet og castingen havde gjort underværker. Filmen sniger sig op på 3 stjerner, da den er tilpas underholdende og nydelig produceret. Michael Apted startede med at være en anderledes instruktør, men hans seneste mange film er anonyme og meget let forglemmelige.

21/02-03Jævn
Anonym
Jævnt spændende, genindspilning af "Coma" Her er det dog en mand (Grant) - og ikke en kvinde, der for nys om noget snavs. "Coma" er at foretrække, men denne film holde ganske pænt vand - og Grant er bedre end ellers. Bedst er dog Gene Hackman.

26/09-02Paranoia max
Anonym
Uhyggelig spændende thriller. Hugh Grant er forbløffende overbevisende - godt at se ham håndtere en alvorlig rolle. Hans paranoia skinner ud af skærmen og man gribes som tilskuer fast i et jerngreb.

25/09-02Husker du?.....Nej!
Anonym
Lettere kedelig og hurtigt glemt thriller, af den trivielle slags, der kun momentvis byder på solid spænding og overraskelser.

Den normalt gode Hackman kan ikke gøre det store for at trække filmen opog Grant har ikke meget at byde ind med i denne her rolle.


Fakta

Medvirkende
Dr. Guy Luthan Hugh Grant
Dr. Lawrence Myrick Gene Hackman
Jodie Trammel Sarah Jessica Parker
Frank Hare David Morse
Det. Burke Bill Nunn
Bobby John Toles-Bey
Dr. Jeffrey Manko Paul Guilfoyle
Dr. Judith Gruszynski Debra Monk
Claude Minkins Shaun Austin-Olsen
Teddy Dolson André De Shields
Bag kameraet
Instruktion Michael Apted
Produktion Elizabeth Hurley
Manuskript Tony Gilroy
Fotografi John Bailey
Klip Rick Shaine
Scenografi Doug Kraner
Musik Danny Elfman
Genrer og relationer
Genre Thriller
Premieredatoer
Biograf 20.12.1996
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1996
Spilletid 118 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 27.426
Selskab Simian Films
Biodistributør Nordisk Film

Se også...