Joakim Grundahl

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Retfærdighedens ryttereRetfærdighedens ryttere
    • "...der er da heller ingen afvigelser fra den grundskabelon, som Anders Thomas Jensen har gjort til folkehumor. Det er på det dramatiske plan, at der er noget nyt i den genkendelige signatur. Og det er dybt imponerende, hvor sikkert han kommer ud af den øvelse."
    • 5
    • Secret IngredientSecret Ingredient
    • "Men den skæbnefortælling brydes bid for bid under den mikrodoserede hashrus, og det er med en lige så mikrodoseret humor, at det lykkes Gjorce Stavreski at balancere den lille fortælling som en tragikomisk kommentar om kærligheden i familierelationer under svære samfundsforhold."
    • 4
    • FreakyFreaky
    • "Ideen er næsten hitchcocksk i sin enkelhed og potentiale til spænding og god forvekslingskomik. Men 'Freaky' bliver aldrig uhyggelig og slet ikke sjov."
    • 2
    • ShortaShorta
    • "...selv om 'Shorta' ikke leverer et chok, som 'Pusher' gjorde det i 1996, stikker den ud fra de seneste års mange forsøg på at skabe rå realisme fra det kriminelle Danmark. Man får ikke fornemmelsen af et par privilegerede velfærdsdanskere, der laver film om en fremmed verden. Det er et imponerende illusionsnummer."
    • 4
    • Richard JewellRichard Jewell
    • "Eastwood fælder ikke endelig dom over hverken medier eller FBI. De er skurke, men fremstilles også i nogen grad som nogle, der handler i god tro på baggrund af de foreliggende fakta. Det er de institutionelle mekanismer, han blotlægger på en måde, så det ligner en kritik af den politiske tilstand i USA."
    • 5
    • Far til fire og vikingerneFar til fire og vikingerne
    • "...problemerne skal løses med familieterapi på en vikingeborg. Her kan man genfinde sammenholdet med teambuilding, og det lykkes helt uden troværdighed, overraskelser og humor."
    • 2
    • DrukDruk
    • "...en vægelsindet fortælling om midtvejskrisens lette løsninger, der ikke rigtigt fører nogen større eksistentielle erfaringer med sig."
    • 3
    • The Personal History of David CopperfieldThe Personal History of David Copperfield
    • "...et fuldendt stykke filmhåndværk, men samtidig kan jeg ikke slippe fornemmelsen af en selvbevidst produktion fra en kreds af komikere, der har haft det virkelig sjovt med at lave sjov med Dickens uden at tænke videre over, hvor de ville hen med øvelsen."
    • 4
    • SystembryderSystembryder
    • "Benni er filmens epicenter, og alle andre omkring forsøger bare at følge med. Man bliver blæst bagover af skuespilleren Helena Zengel, som gør den niårige pige til en naturkraft."
    • 5
    • The FarewellThe Farewell
    • "...rapperen og komikeren Awkwafina bryder igennem som skuespiller i en lavmælt, men markant præstation, der viser, at hun ikke bare er en elskelig bulldozer med en kæk kæft..."
    • 4
    • UndtagelsenUndtagelsen
    • "Skuespillet og personinstruktionen er altså ikke problemet. Problemet er fraværet af fravalg i forhold til romanforlæggets mange spor."
    • 3
    • The Kindness of StrangersThe Kindness of Strangers
    • "...En disneyficering af virkeligheden, der retoucherer ulighed i USA for at bruge den som teaterkulisse til en soap om næstekærlighed."
    • 2
    • Slag for slagSlag for slag
    • "Det er en rå og engagerende film, der nok fremstår som et historisk dokument i dag, men ikke desto mindre synes frisk i et Frankrig, der er splittet mellem Macrons visioner og vreden blandt De Gule Veste."
    • 4
    • The GentlemenThe Gentlemen
    • "...for en gangs skyld kan jeg tillade mig at fortælle en racistisk og sexistisk joke uden dårlig samvittighed. Men hvorfor skulle jeg dog det? Det sidste spørgsmål burde Guy Ritchie have stillet sig selv, da han havde fundet på ideen til ’The Gentlemen’."
    • 2
    • A Hidden LifeA Hidden Life
    • "August Diehl er nærværende som Franz, men i en rolle, hvor man skal stå så meget imod uden at give efter, er det svært at skabe megen dynamik. Stilhed, langsyn, stoisk ro mellem heilende hænder. Når der så tales i dialoger og voiceover, er det stenhuggede klicheer om fri vilje, opofrelse, tro og guddommelig natur."
    • 3
    • Birds of PreyBirds of Prey
    • "...hold nu kæft, hvor er den irriterende. Det er feminisme på dåse, færdiglavet og masseproduceret, så den passer ind i en underholdningsindustri, der lukrerer på tidens politiske klima. Åbenlyst selvmodsigende."
    • 2
    • Den største lille gårdDen største lille gård
    • "Det er inspirerende at se vrimlen af ugler, lam og summende insekter, der trives i den nyetablerede økologiske biodiversitet i smukke billeder, som var det postkort fra en førindustriel tidsalder uden klimaproblemer, og filmen giver et genuint håb for fremtiden. Problemet er, at man snart får en fornemmelse af, at der er pyntet på historien."
    • 3
    • Bad Boys for LifeBad Boys for Life
    • "...er en ulideligt usjov film med vulgær venskabsromantik og selvfed musikvideo-action."
    • 2
    • The CaveThe Cave
    • "...kan få lov at blive siddende i kroppen som en af de mest rystende film i flere år."
    • 5
    • The GrudgeThe Grudge
    • "En reboot af en remake af en japansk film understreger, hvor idéforladt filmindustrien er blevet inden for gysergenren. Og ’The Grudge’ anno 2019 er en utvetydig bekræftelse."
    • 1
    • 19171917
    • "...en hvileløs tour de force gennem ikoniske scenarier fra Første Verdenskrig, hvilket Sam Mendes udnytter til et filmsprog af så skiftende stilarter, at kun soldaten i centrum synes at binde det sammen."
    • 4
    • Den Gyldne HandskeDen Gyldne Handske
    • "...er først og fremmest en værtshusfilm om ensomme mennesker, der klamrer sig til det simulerede alkoholfællesskab i tilrøgede lokaler med trukne gardiner mod virkeligheden."
    • 5
    • CountdownCountdown
    • "Rent faktisk fik filmen mig til at ønske, at der blev speedet op for min countdown, så jeg kunne få en lampe i hovedet i biografen."
    • 1
    • Le Mans '66Le Mans '66
    • "Det er i høj grad en film med fokus på motordele, omdrejningstæller, aerodynamik, bremsetemperaturer og den slags. Men det er ikke en film kun for mekanikere, for James Mangold gør mekanikken til et bærende, naturligt element i en dramatisk menneskefortælling..."
    • 5
    • MidwayMidway
    • "Den er omklamrende, kvælende og fed som det tyggegummi, helten Dick Best kværner rundt i den selvfede kæft, der smører militaristiske slogans om Uncle Sams ukuelighed ud over lærredet og får det til at ligne en tandpastareklame."
    • 2
    • Doctor SleepDoctor Sleep
    • "Med sine billige kopier af ikoniske scener fra ’Ondskabens hotel’ er opfølgeren ’Doctor Sleep’ helligbrøde i Kubricks katedral."
    • 1
    • Terminator: Dark FateTerminator: Dark Fate
    • "...udvikler sig til et digitalt poleret actionbrag af ensartede kampsekvenser."
    • 3
    • Zombieland: Double TapZombieland: Double Tap
    • "...dynamikken i den dysfunktionelle gruppe er akkurat spændstig nok til, at man engagerer sig, og når de så skyder zombier med våben af hjerneblæsende kaliber mellem kontroverserne, kan man helt glemme, at tiden går, mens man hygger sig i Zombieland."
    • 4
    • Inna de Yard: The Soul of JamaicaInna de Yard: The Soul of Jamaica
    • "De er sympatiske, lune og ligeglade med kameraet, når de fyrer op for endnu en joint. Men når filmen forsøger at gengive atmosfæren på terrassen med et easy-going tråd og et blødt fokus, synker man for dybt ned i stolen, som når morfar fortæller sine barndomshistorier for gud ved hvilken gang."
    • 3
    • ValhallaValhalla
    • "...er ikke en produktion, der kan måle sig med de internationale fantasyfilm, den efterligner. Og som arvtager til Peter Madsens og Henning Kures særlige nordiske tone, der ligger i forlængelse af den overleverede mytologi, skuffer den fælt."
    • 2
    • JokerJoker
    • "Det er stadig en enestående præstation, men det ansigt havde stået stærkere i filmhistorien med en mere præcis dosering i en film med flere udsving i den dramatiske kurve."
    • 4
    • Koko-di Koko-daKoko-di Koko-da
    • "Det skal lugte af Lynch og Haneke, men får aldrig fat i vores underbevidsthed, fordi det hele er så strålende symbolsk, at det ikke føles surrealistisk."
    • 3
    • Rambo: Last BloodRambo: Last Blood
    • "...et så blodfattigt portræt af en veteran, at man forbliver uengageret i Rambos hidtil mest blodsplattende selvforsvar. Og som samfundskritik hænger ' Last Blood' slet ikke sammen."
    • 3
    • Ready or NotReady or Not
    • "...selv om Grace er oppe mod en virkelig fucked up familie med ekstreme indvielsesritualer, er den hverken sjov eller skræmmende."
    • 2
    • It del 2It del 2
    • "Andel del af ’It’ fuldender en nyklassiker blandt gyserfilm, og med Stephen King i en cameo må man formode, at mesteren selv har givet en af sine sjældne anerkendelser af en filmatisering af hans værk."
    • 4
    • Smerte og æreSmerte og ære
    • "Det er i understrømmen af de små episoder, at det store drama fornemmes. Og så i Antonio Banderas’ præstation. Det er bare kun i hænderne på Pedro Almodóvar, at han for alvor får vist, hvor god en skuespiller han er."
    • 5
    • Diego MaradonaDiego Maradona
    • "Det kan godt være, at vi kendte historien i forvejen. Men at den alligevel var så vild, ved vi først nu."
    • 5
    • Angel Has FallenAngel Has Fallen
    • "Som vi har set det før i fantasiløst koreograferede actionscener og generiske eksplosioner fra Hollywoods harddiske. At ' Angel Has Fallen' er marginalt bedre end de to forløbere, gør det ikke til en god film."
    • 2
    • StilhedenStilheden
    • "...den bliver sjældent tung nok som karakterbåret drama til at slå buler i brystkassen, og som melodramatisk komedie bliver den aldrig så syrlig, at det letbenede får kant."
    • 3
    • Scary Stories to Tell in the DarkScary Stories to Tell in the Dark
    • "Norske André Øvredal (’Troldjægerne’ og ’The Autopsy of Jane Doe’) instruerer os sikkert gennem fortællingen, så man mest af alt storhygger over uhyggen."
    • 4
    • Fast & Furious: Hobbs and ShawFast & Furious: Hobbs and Shaw
    • "Det er noget rod. Men med førstehjælp fra Ryan Reynolds og komikeren Kevin Hart i et par skæve gæsteroller holder Dwayne Johnson akkurat liv i humoren med en selvironisk distance til sin machomuskuløse alfaposition."
    • 3
    • Smagen af ToscanaSmagen af Toscana
    • "Det er ' Rain Man' for foodies fortalt uden knaster, og var det ikke for humoren i Vinicio Marchionis rasende udfald som tværfjæset Arturo, ville man brække sig over den vamle velsmag."
    • 3
    • Annabelle Comes HomeAnnabelle Comes Home
    • "...efterhånden har gentaget sig selv så mange gange, at gysereffekterne ligner reflekser fra en hovedløs kylling."
    • 1
    • The Sisters BrothersThe Sisters Brothers
    • "Audiard har fundet sin egen formel i westerngenren, selv om det måske bliver lidt trivielt i længden, hvor Eli og Charlie med deres begrænsede udtryksform kan minde om Coen-figurer uden karikaturens glimt i øjet. Men med hjælp fra Reilly og Phoenix lykkes det alligevel at holde liv i lejrbålets gløder."
    • 4
    • A Dog's JourneyA Dog's Journey
    • "Første del i Midtvesten er ulidelig for voksne, og anden del er for voldsom til børn."
    • 3
    • Men in Black: International 3DMen in Black: International 3D
    • "Problemet med den fjerde film om the men in black er, at de to hovedkarakterer slet ikke ejer personligheder, der kan stride mod hinanden."
    • 2
    • A Prayer Before DawnA Prayer Before Dawn
    • "Lyd, kameraføring og klipning gør ' A Prayer Before Dawn' til et hypnotisk mind fuck."
    • 5
    • Men in Black: International 2DMen in Black: International 2D
    • "Problemet med den fjerde film om the men in black er, at de to hovedkarakterer slet ikke ejer personligheder, der kan stride mod hinanden."
    • 2
    • X-Men: Dark PhoenixX-Men: Dark Phoenix
    • "Sophie Turner er skarp i ny X-Men-film, der ellers ikke flytter koordinater i superheltegenrens skabelon."
    • 4
    • Mysteriet om Hr. Link (org. version)Mysteriet om Hr. Link (org. version)
    • "Historien om en kynisk enegængers udvikling til næstekærlig velgører følger en formular, vi har set mange gange før. Men den tekniske udførelse demonstrerer stop motion i særklasse."
    • 4
< 1 2 3 4 5 >