Genre: Gangsterfilm

Gangsterfilmen tager sit udgangspunkt i kriminaliet begået af organiserede forbrydere, og skildrer miljøet indefra. Den historiske baggrund er spiritusforbuddet i 1920’ernes USA. Inspirationen kom fra avisernes kulørte beskrivelser af gangsternes adfærd og de mest berygtede personligheder som Al Capone. Således er genren praktisk taget opstået samtidig med de historiske begivenheder som den tager afsæt i.

Hovedpersonen gennemlever typisk en række personlige og professionelle konflikter og må forholde sig til spørgsmål som ambition, loyalitet og ære. Han -og det er altid en han- kan skildres som både rendyrket psykopat eller som offer i et barskt og umenneskeligt samfund. En ting er dog sikker: når filmen er slut, hersker der aldrig nogen tvivl om at forbrydelse ikke betaler sig.

I de tidlige 1930’ere opnåede film som 'Chicagos underverden' (1930), 'Samfundets fjende' (1931) og 'Scarface' (1932) stor success. Samtidig blev filmene beskyldt for at glamourisere forbryderverdenen og brugen af vold, hvilket førte til indførelsen af Production Code, filmbranchens interne regelsæt, der fungerede fra 1934 til 1968.

Francis Ford Coppola pustede med familiesagaen 'The Godfather' (1972) nyt liv i genren. Siden fulgte ambitiøse film som Sergio Leones 'Der var engang i Amerika' (1984) Martin Scorseses 'Goodfellas' (1990) og 'Casino' (1996). Til den mere ironiske og selvreferende del af de senere års gangsterfilm hører Quentin Tarantinos 'Håndlangerne' (1992) og Coen-brødrenes 'Millers Crossing' (1990).

Gangsterfilmen er primært et amerikansk fænomen, men er dog også produceret mange andre steder. I Japan har en række prominente instruktører skildret organiseret kriminalitet i Yakuza-film, for eksempel Kinji Fukasaku i 'Battle Without Honour and Humanity' (1973) og Takeshi Kitano i 'Sonatine' (1993).

I Frankrig finder man et tidligt eksempel på genren i Julien Juviviers Pepe Le Moko (1937). De franske nybølge-instruktørers forkærlighed for genren kom til udtryk ved mange lejligheder. Især huskes Jean-Luc Godards 'Åndeløs' (1960) og senere Jean Pierre Melvilles række af stilfulde eksistentielle gangsterdramaer der kulminerede med 'Ekspert i drab' (1967). Storbritanien har bidraget med film som 'The Long Good Friday' (1979) og 'Sexy Beast' (1992).
< 1 2 3 >