Politiken

Politiken
    • Film
    • Tekst
    • Score
    • En kærlighedshistorieEn kærlighedshistorie
    • "Hos Ole Christian Madsen øjner man i 'En kærlighedshistorie' udelukkende de reelle hensigter og det velformulerede postulat. Men det, der savnes, er måske den udefinerbare menneskelige udstråling af visdom og vision." - Anders Rou Jensen
    • 3
    • Stranger Than ParadiseStranger Than Paradise
    • "Så cool - for noget mere cool end en John Lurie med tyrolerhat og luft i buksebenene er det stadig svært at forestille sig. Gråt i gråt kan skam godt være en farverig oplevelse, når instruktøren hedder Jim Jarmusch."
      - Kim Skotte
    • 4
    • Spy GameSpy Game
    • "Det hele er af Tony Scott instrueret hårdtpumpet, koldt og hektisk på den trættende måde. Intetsigende. I hovedrollerne er Redford bedre end Pitt." - Anders Rou Jensen
    • 2
    • NedtællingNedtælling
    • "Helena Bergström er næsten den fødte Annika: Robust nordisk kvindelighed med dét nødvendige strejf af sårbarhed, der åbner tilskuerens angst." - Søren Vinterberg
    • 4
    • The OneThe One
    • "Der er hele tiden en ildkamp, en eksplosion og et slagsmål, der skal overståes. Av min arm i 87 ulideligt lange og larmende minutter." - Anders Rou Jensen
    • 1
    • Lunefulde lykkeLunefulde lykke
    • "...fornemmelsen af novelle tyndet op til romanomfang undgås ikke, selv om Cusack og Beckinsale i deres farveløse, diskret selvfede ynde er som født til at inkarnere charmen hos den amerikanske middelklasse..." - Søren Vinterberg
    • 4
    • Rush Hour 2Rush Hour 2
    • "...`Rush Hour 2´ - ikke mindst takket være Jackie Chans på alle måder afvæbnende personlighed - udstråler en uskyldig lyst til at underholde og charmere..." - Kim Skotte
    • 3
    • Munterhedens husMunterhedens hus
    • "Der er en pointe i at fastholde det formelle og distante, som tegner tiden og karakteriserer figurernes beherskede følelsesliv. Det betyder også, at det er svært for følelserne at fænge, da først dramatikken for alvor skal slippes løs." - Kim Skotte
    • 4
    • Moulin RougeMoulin Rouge
    • "Et grandiost spektakel af en fri fantasi om et på én gang fordums og surrealistisk nutidigt Montmartre, hvor can can, rock'n'roll og `the hills are alive´ fra `The Sound of Music´ kan mødes i en film, der både fortjener og kræver at man er vild med den." - Kim Skotte
    • 5
    • Hund og kat imellemHund og kat imellem
    • "Filmen er mere gakket og hæsblæsende end egentlig charmerende, men den er skæg og respektløs på en måde, som vil få de 6-12årige til at more sig kongeligt." - Kim Skotte
    • 3
    • CrazyCrazy
    • "Det er solid men også mere funktionel end inspireret filmatisering. Schmids filmatisering har slet ikke i høj nok grad fået indfanget det på en hovedrystende og entusiastiske crazy, der betyder noget i retning af, at tilværelsen bare er for vild." - Kim Skotte
    • 3
    • America's SweetheartsAmerica's Sweethearts
    • "Satiren er dog ikke overvældende bidsk og instruktøren Joe Roth har haft sine problemer med at få den romantiske halvdel af den romantiske komedie til at swinge i takt." - Kim Skotte
    • 4
    • The AnimalThe Animal
    • "Så filmen har da sine øjeblikke. Men i hænderne på den debuterende instruktør Luke Greenfield er Schneiders 'The Animal' blevet en leddeløs kæde af fusere domineret af skuespillerpræstationer, der befinder sig lige så langt under lavmålet, som vittighederne befinder sig under bæltestedet." - Kim Skotte
    • 1
    • Evil WomanEvil Woman
    • "En lille komedie, der har sine sjove momenter, men også sagtens kan undværes." - Kim Skotte
    • 2
    • BrotherBrother
    • "En raffineret men også forudroligende tom gestus af en bloddryppende gangsterfilm." - Kim Skotte
    • 3
    • Paradisets børnParadisets børn
    • "...et smerteligt bittersødt drama om kærlighedens ulykke, men tillige en fremragende lang og begivenhedsrig fortælling, der bugter sig fremad med et væld af handlingstråde og -lag." - Anders Rou Jensen
    • 6
    • Dr. StrangeloveDr. Strangelove
    • "Peter Sellers kan ikke fejle. I alle sine tre roller stjæler han med næsten irriterende lethed - den geniale komikers kendetegn? - billedet, men det er først, når man sammenstiller de tre vidtforskellige typer, at spændvidden og originaliteten for alvor åbenbares." - Anders Rou Jensen
    • 5
    • Harry - En ven i nødenHarry - En ven i nøden
    • "...en fejlfri lektion i skæbnesvanger uvished, i pirrende forudanet død og undergang. Helt i Hitchcocks ånd kan man roligt sige. Men aldrig som billig efterligning." - Anders Rou Jensen
    • 4
    • Pearl HarborPearl Harbor
    • "Men desværre er der ingen levende mennesker, ingen bevægende skæbner i 'Pearl Harbor'. Som instruktør får Michael Bay aldrig føling med sine hovedpersoner, og hvor den ømtålelige udvikling i forholdet mellem Rafe, Danny og Evelyn burde være indfanget som sårbar inderlighed - tænk måske på 'Den engelske patient' - er der kun et skudsikkert alibi tilbage." - Anders Rou Jensen
    • 2
    • Innocence
    • "Der er nuancer og motiver i karakterne som får lov til at stå lidt for tågede. Men som kammerspil og en historie om brændende kærlighed, når der går ild i gamle huse, er 'Innocence' en film med mange glæder i sig." - Kim Skotte
    • 4
    • Ikke et ordIkke et ord
    • "'Ikke et ord' spiller i næsten to timer, og alligevel virker det sådan, at Conrads psykiatriske behandling af Elisabeth, inklusive, en række dramatiske og opklarende tilbageblik, foregår på urealistisk rekordtid. Her får instruktør, og publikum, alt for lidt ud af en lovende psykologisk konfrontation." - Anders Rou Jensen
    • 3
    • Løftet - The PledgeLøftet - The Pledge
    • Penn har en sammenbidt vilje til at skabe film med dybde i karaktertegningen. 'Løftet' er en på mange måder stolt, seriøs og spændende film, som dog med fordel kunne have strammet skruen en del undervejs." - Kim Skotte
    • 4
    • PagtenPagten
    • "Er man til konsekvent overbudspolitik, vil man opleve 'Pagten' som et sus på alle kontakter. Der bliver ikke sparet på nogen effekt fra blodsprøjt til slowmotion, spilletid og kosmisk brølen på lydsiden." - Kim Skotte
    • 3
    • BanditsBandits
    • "'Bandits' har på flere fronter et lettere uforløst præg. Hvilket i sidste ende går ud over den udefinerbare og for en komedie altafgørende størrelse, der kaldes charme." - Liselotte Michelsen
    • 3
    • The MexicanThe Mexican
    • "Gondolfini [fremstiller] i The Mexican på én gang en tragisk gansterskikkelse og et almindeligt hverdagsmenneske. Virkningen er i nærværende film en blanding af det rørende og det absurde." - Anders Rou Jensen
    • 3
    • HannibalHannibal
    • "Man må nyde den på overfladen så pragtudfoldende film som Hannibal Lecter ville have nydt den. Som en æstetisk opvisning uden nogen mærkbar emotionel effekt" - Kim Skotte
    • 3
    • Kaptajn Corellis mandolinKaptajn Corellis mandolin
    • "At de græske feriebilleder er blevet det bedste argument for at se filmen er både en cadeau til Grækenland og lidt af en falliterklæring for Maddens projekt." - Kim Skotte
    • 2
    • FamilyFamily
    • "For i længden kan det ikke skjules, at der er noget meget snævert og selvcentreret over 'Family'. Filmen er som et på papiret interessant tv- dokumentarprogram, der burde vare 45 minutter, men er blæst op til det dobbelte." - Anders Rou Jensen
    • 0
    • Enemy at the GatesEnemy at the Gates
    • "...det føles altså sært at skulle heppe på snigmordere i uniform... ...`Enemy at the Gates´ er paradoksalt nok en film om præcisionsskydning, der selv misser målet med mere end en hårsbredde." - Kim Skotte
    • 3
    • What Women WantWhat Women Want
    • "Komikken og underholdningsværdien taber luft, efterhånden som den overrumplende effekt af Nicks tankelæsning aftager." - Anders Rou Jensen
    • 3
    • EnigmaEnigma
    • "Det hele er en værre redelighed, og rigtig spændende eller interessant bliver 'Enigma' aldrig - hverken som spionfilm eller kærlighedsdrama." - Anders Rou Jensen
    • 2
    • Kevin & PerryKevin & Perry
    • "Det hele er en lang stribe af sæd, pis, lort, bræk og udklemte bumser. Og så én gang til. Og én gang til. 'Kevin & Perry' er et kolossalt kiks." - Anders Rou Jensen
    • 1
    • Dracula 2001Dracula 2001
    • "Men ud over tilsætning af lidt nye effekter disker filmen i øvrigt ikke op med de store overraskelser. Dracula 2001 er et lille, underholdende sommergys, der følger vampyrgenretraditionerne uden de store svinkeærinder." - Liselotte Michelsen
    • 3
    • TomcatsTomcats
    • "...en film, der gerne vil være respektløs og fræk, men kun i meget korte glimt kan mønstre anarki nok til, at galskaben kan virke mere smittende end krampagtig."
      - Kim Skotte
    • 2
    • HeartbreakersHeartbreakers
    • "... komedien har sine øjeblikke, når historien slår en kvik, overraskende krølle eller skuespillerne lader deres temperamenter gnistre. Selv ideen bag plottet er fængende, så det er en skam, at manuskriptet er så skematisk skrevet og jævnthen opskruet indstrueret." - Kim Skotte
    • 3
    • AntitrustAntitrust
    • "Spændingen stiger, men alt andet fuser til gengæld ud. Ingen af de unge skuespillere formår at hæve sig over det absolut jævne..." - Kim Skotte
    • 2
    • MalenaMalena
    • "Med hovedet fuldt af Malena, masturberer Renato, så han ville have haft brug for 20 førerhunde, hvis den gamle overtro om sammenhængen mellem onani og blindhed havde haft noget på sig." - Kim Skotte
    • 4
    • Dr. Dolittle 2Dr. Dolittle 2
    • "Man skal være godt sur for slet ikke at trække på smilebåndet hist og her, men også mere end kattevenlig for at anse det for en vellykket komedie." - Søren Vinterberg
    • 2
    • CirklenCirklen
    • "...en kulturel thriller af format. Man behøver ikke at være særlig politisk for at blive revet med. Den er gribende uden at angle efter medfølelse." - Kim Skotte
    • 5
    • HemmelighedenHemmeligheden
    • "Først følger man ikke uden spænding Maries flirt med den forlokkende farlige eros, men efterhånden bliver hun egentligt mest af alt bare et selvoptaget menneske, hvis skæbne det er svært at lade sig rive med af." - Kim Skotte
    • 3
    • Human ResourcesHuman Resources
    • "...det er i skildringen af Franks længe tilbageholdte, på én gang skamfulde og kærlighedshungrende opgør med faderen, at filmen har sit stærkeste, mest gennemgående nerve."
      - Anders Rou Jensen
    • 4