Politiken

Politiken
    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Rocky & Bullwinkle på eventyrRocky & Bullwinkle på eventyr
    • "Robert De Niro optræder i stadig flere komiske roller, men det han leverer i denne film, er hverken frivillig eller ufrivillig komik, men bare pinagtigt." - Kim Skotte
    • 1
    • KuppetKuppet
    • "Plottet snor sig mere end en flygtende klapperslange, men fordi Mamet aldrig får etableret nogen seriøs interesse for personerne og deres skæbne, ender det hele med at ligne en temmelig formålsløs legen skattejagt." - Kim Skotte
    • 2
    • One Night at McCool'sOne Night at McCool's
    • "Uden at være hylende morsom er `One Night at McCool's´ faktisk ret skæg of fortjener klart bonuspoint for sit forsøg på at kombinere fjollet og cool." - Kim Skotte
    • 4
    • Josie and the PussycatsJosie and the Pussycats
    • DVD-anmeldelse:

      "Er filmen virkelig et angreb på underholdningsbranchen eller er dens revsende pointe bare en smart undskyldning for at suge flere penge ud af ungdommen?"

      - Per Juul Carlsen
    • 3
    • EnoughEnough
    • "Interessant bliver det aldrig. 'Enough' er en næsten to timer lang tagfat mellem den raske Slim og den utilregnelige Mitch. Men fortalt og filmet alt for modstandsløst, idéforladt og rutinemæssigt." - Anders Rou Jensen
    • 2
    • Familiebilleder
    • "Accorsi satser en hel del på sine øjenlåg med indbygget rullegardineffekt, men ligesom Margherita Buy i den kvindelige hovedrolle sørger han næsten lidt for omhyggeligt for ikke at overspille." - Kim Skotte
    • 3
    • WindtalkersWindtalkers
    • "Det sidste af de tre hjerter bliver halvhjertet, jo mere krudtstank og blodsmag må konkurrere med en grim bismag af blæret voldsspekulation." - Søren Vinterberg
    • 3
    • All or NothingAll or Nothing
    • "Og Mike Leighs mesterskab som instruktør ligger netop i, at han evner at fremhæve denne værdighed og dermed samtidig drejer opmærksomheden bort fra sin egen sublime, kunstneriske formidling af den." - Anders Rou Jensen
    • 5
    • Dommedag nuDommedag nu
    • "Den viser os, hvor frie vi er blevet til at se og vælge. Verden er grænseløs. Dommedag Nu er i den forstand ikke blot den første nutidige krigsfilm. Men en af de første film overhovedet, der begriber og iscenesætter selve det nutidige i billeder og stemninger. Det er udelukkende et spørgsmål, om man tør se den i øjnene." - Anders Rou Jensen
    • 6
    • At kende sandhedenAt kende sandheden
    • "Spørgsmålet er da også, om det overhovedet er bæredygtigt på denne måde at blande et filmlitterært portræt med et familiært partsindlæg. Men Nils Malmros har altså valgt at gøre det, og netop derfor er det både blevet så kejtet, så brandfarligt og i lange stræk så fremragende." - Kim Skotte
    • 4
    • In The BedroomIn The Bedroom
    • "...en film, som i sjælden grad formår at give indtryk af at skildre hele mennesker og derfor også kommer til at handle om alt væsentligt menneskeligt: Kærlighed, savn, venskab, sorg, jalousi, fortrydelse, glæde, vrede, trøst." - Kim Skotte
    • 5
    • DragejægerneDragejægerne
    • "...lige fra åbningsbilledet af vore dages dueplage på Trafalgar Square til slutbillederne, hvor dragerne har erobret luftrummet over London, fungerer dét rygende, svitsende spændende." - Søren Vinterberg
    • 4
    • Manden uden fortidManden uden fortid
    • "Kaurismäki er en stor humorist, men den knas-tørre morskab finder sted på en nok så alvorlig baggrund." - Kim Skotte
    • 4
    • Sidste kysSidste kys
    • "Hans (instruktøren Gabriele Muccino) film har visse steder en tendens til at sprede sig for meget, men samtidig er det netop instruktørens lille kunststykke, at det bittersøde og det galgenhumoristiske lykkes så fint i 'Sidste kys'."
      - Anders Rou Jensen
    • 4
    • xXxxXx
    • "Den toptunede og kronragede Dieselmand befinder sig på lærredet som en ål i motorolie. Manden har stil i rollen som en ny tids begavede barbar og kan rent faktisk spille skuespil." - Kim Skotte
    • 3
    • Den lille & den storeDen lille & den store
    • "Spontanitet, humor og flabede bemærkninger giver portrættet charme, og der er effektiv spænding i scenerne før Tysonkampen - godt hjulpet på vej af nervøs klipning og en ildevarslende lydside." - Liselotte Michelsen
    • The Power of Truth
    • "Det kunne have været interessant, hvis der ikke var helt så meget knæfald for Hans Hellighed, måske endog perpektivering via en kritisk, analytisk røst, for den må trods alt findes et sted - også udenfor Kina. Det har som sagt ikke været Irene Greves mål, men hendes valg af ensidig synsvinkel gør det uvilkårligt vanskeligere for filmen at trænge rigtig dybt." - Liselotte Michelsen
    • Super 8 StoriesSuper 8 Stories
    • "...som filmoplevelse er 'Super 8 Stories' nu mest at betragte som et kuriosum, mens vi venter på næste spillefilm fra Kusturicas hånd."
      - Kim Skotte
    • Dude, Where's My Car?Dude, Where's My Car?
    • "Når noget med vilje er dumt og fjollet, kan det være vanskeligt at tage afstand fra. For tåbelighederne er jo virkelig meningen med det hele. Alligevel er der ingen tvivl om, at bunden er nået med den irriterende og stupide ungdomskomedie "Dude, Where Is My Car?"" - Anders Rou Jensen
    • 1
    • Van The ManVan The Man
    • "...dybt nede under den infantile fnisediarré ligger sikkert en sund og uimodståelig trang til at udfordre en lige så kvalmende hyklerisk over- og middelklasses succesliderlighed og selvgode smag." - Søren Vinterberg
    • 1
    • Brød og tulipanerBrød og tulipaner
    • "En feel-good-movie som denne forventes at give os en pause fra virkeligheden og efterlade en følelse af optimisme, og på de punkter forstår Soldini at stryge sit publikum med hårene." - Liselotte Michelsen
    • 3
    • Sidste tango i ParisSidste tango i Paris
    • "Et skævvokset menneske med en afstumpet barndom. En kunstner endt passiv luderkarl. Flagellanten Brando for fuld skrue. Indiskutabelt fascinerende." - Kim Skotte
    • 4
    • Lilja 4-everLilja 4-ever
    • "...en stærk, ja, næsten demonstrativt voldsom oplevelse, der kun i hovedrollerne giver rum for de menneskelige nuancer, Moodyson tidligere har vist sig at have så godt et blik for." - Anders Rou Jensen
    • 4
    • K-19K-19
    • "Filmen er så godt som kvinde- og humorfri zone, men punkteres sært nok ikke af sin egen selvhøjtidelighed." - Søren Vinterberg
    • 4
    • Kald mig bare AkselKald mig bare Aksel
    • "...en livlig fortælling med et afvæbnende, men ikke tandløst, tonefald i de mange små kultursammenstød." - Kim Skotte
    • 3
    • Killing Me SoftlyKilling Me Softly
    • "...der (er) noget alt for udvendigt og påklistret over Chen Kaiges tilgang. Det er, som om han og skuespillerne aldrig rammer den indlevelse og intensitet, der er essensen og eksistensberettigelsen i et psykologisk drama." - Anders Rou Jensen
    • 2
    • D-ToxD-Tox
    • "Altså, inden vi blot lærer personerne nogenlunde at kende, er halvdelen af dem flået, flænset, stukket og skudt til ukendelighed. Spørg mig derfor ikke, hvem morderen er. Jeg aner det ikke. Men filmen slutter da på et tidspunkt. Så Sylvester Stallone har heldigvis regnet det ud."
      - Anders Rou Jensen
    • 2
    • Family ManFamily Man
    • "...mest underholdende er Brett Ratners film alligevel i den del, hvor Jack endnu er rasende og lamslået over sin uheldige og uforståelige sociale forvandling." - Anders Rou Jensen
    • 3
    • ToscaTosca
    • "Selv brutal ondskab og voldsom død har en visuel skønhed over sig i en film, hvor der er kælet for hvert eneste sceniske arrangement." - Dorte Hygum Sørensen
    • 4
    • Yamakasi - storbyens samurai-krigereYamakasi - storbyens samurai-krigere
    • "Naturligvis er 'Yamakasi' actionkomik og ikke socialrealisme, og naturligvis er 'Yamakasi' en uhøjtidelig hyldest til Kurosawas gamle filmmesterværk 'De syv samuraier', men der er grænser for, hvor meget man kan tillade sig at lefle for sit publikum, før det kan mærkes. Og Luc Besson er gået langt over den grænse med 'Yamakasi'." - Per Juul Carlsen
    • 3
    • Husets æreHusets ære
    • "Tidsbilledet og personinstruktionen rummer mange gode momenter, men billedkomposition og klipning er blevet så bastant, at de absolut intet overlader til fantasien." - Kim Skotte
    • 3
    • SlashSlash
    • "Det pynter ingenlunde på den talentløse historie, at klipningen og timingen ofte er imponerende klodset." - Per Juul Carlsen
    • 2
    • SignsSigns
    • "Det er med andre ord Shyamalans insisteren på den spirituelle dimension, der kommer til at hænge med den tunge ende nedad i en film, hvor spændingsopbygningen er anderledes velfungerende." - Kim Skotte
    • 3
    • Monster's BallMonster's Ball
    • "Musikken er næsten fraværende, farveholdningen er petroleumsgrå som et daggammelt edderkoppespind, og frem for alt er 'Monster's Ball' helt eminent skuespil."
      - Kim Skotte
    • 4
    • Sonnenallee - udsigt til frihedSonnenallee - udsigt til frihed
    • "Den østtyske hverdag er skildret med en skæv optik, der reducerer alle autoriteter til parodier på sig selv og gør selv den mest håbløse teenager til helten i sit eget liv." - Kim Skotte
    • 3
    • Slim Slam SlumSlim Slam Slum
    • "For trods sine skæve indfald og sin ubehøvlede charme, der får en film som 'Let's Get Lost' til at minde om 'Borte med blæsten', er 'Slim Slam Slum' teknisk set alt for amatøragtig." - Anders Rou Jensen
    • 2
    • CrossroadsCrossroads
    • "Ret en film for den hormontilstand, der tvinger al egentlig hjernevirksomhed over på Kanal Tanketom. " - Søren Vinterberg
    • 2
    • LagaanLagaan
    • "...en varm, humoristisk og meget lang indisk film i en form for syntetiske realisme, som både er karakteriseret af manglen på nuancer og af en gennemgående naivitet, midtvejs mellem det charmerende og det ubehjælpsomme."
      - Anders Rou Jensen
    • 3