Politiken

Politiken
    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Doctor SleepDoctor Sleep
    • "Med sine billige kopier af ikoniske scener fra ’Ondskabens hotel’ er opfølgeren ’Doctor Sleep’ helligbrøde i Kubricks katedral." - Joakim Grundahl
    • 1
    • NinnaNinna
    • "Ninna-karakteren bliver med sine mange parykker og outrerede, barmafslørende outfits nærmest en klovnekarakter, der klæder sig ud og bander og svovler for at få vores opmærksomhed. Det skygger for den barske historie om grov omsorgssvigt, der er startpunktet for filmen, og den har mere travlt med at være en opbyggelig romantisk komedie med en smag af jul end at gå i flæsket på det svære." - Nanna Frank Rasmussen
    • 3
    • Sidste budSidste bud
    • "Heikki Nousiainen leverer et stridbart, listigt og sammensat gammelmandsportræt, og Amos Brotherus er helt igennem troværdig som den unge gut, der i processen selv bliver vækket til livet og dets muligheder." - Kim Skotte
    • 5
    • KollisionKollision
    • "Avaz-brødrene er heller ikke denne gang bange for de store armbevægelser. Med ’Kollision’ har de forsøgt at lave en film, der er lige så følelsesstorladen som ’Titanic’, men de støder på grund, før de overhovedet har forladt kajen." - Nanna Frank Rasmussen
    • 2
    • Familien AddamsFamilien Addams
    • "Denne første animationsspillefilm om den sejlivede familie – introduceret i 1938 som tegneserie, siden tv-serie, realfilmkomedier og scenemusical – mimer Charles Addams’ originale figurdesign, men elsker ikke det sære inderligt nok og mister undervejs flere sidetemaer." - Søren Vinterberg
    • 3
    • Mit ustyrlige hjerteMit ustyrlige hjerte
    • "Jo, ’Mit ustyrlige hjerte’ er forudsigelig, men også rørende og munter, og filmens relationelle budskab er der ikke noget i vejen med." - Kim Skotte
    • 3
    • 3 kvinder3 kvinder
    • "Uden at forsvare censuren kan man konstatere, at Panahi er et eksempel på, at hvis man er bristefærdig af historier, finder man altid en måde at fortælle dem på." - Nanna Frank Rasmussen
    • 5
    • Zombieland: Double TapZombieland: Double Tap
    • "...dynamikken i den dysfunktionelle gruppe er akkurat spændstig nok til, at man engagerer sig, og når de så skyder zombier med våben af hjerneblæsende kaliber mellem kontroverserne, kan man helt glemme, at tiden går, mens man hygger sig i Zombieland." - Joakim Grundahl
    • 4
    • JudyJudy
    • "Med skrutryg og smøgrynket overlæbe fylder Renée Zellweger sit portræt af Judy Garland med stolthed og styrke midt i nedturen. Det lugter af en oscarnominering." - Nanna Frank Rasmussen
    • 4
    • Inna de Yard: The Soul of JamaicaInna de Yard: The Soul of Jamaica
    • "De er sympatiske, lune og ligeglade med kameraet, når de fyrer op for endnu en joint. Men når filmen forsøger at gengive atmosfæren på terrassen med et easy-going tråd og et blødt fokus, synker man for dybt ned i stolen, som når morfar fortæller sine barndomshistorier for gud ved hvilken gang." - Joakim Grundahl
    • 3
    • Leave No TraceLeave No Trace
    • "Debra Granik holder en poetisk balance mellem det intime far-datter-forhold og parrets møder i skoven og i socialforsorgssystemet, hvor Granik diskret formår at tegne et samfundskritisk portræt af alle dem, der kæmper kampe på samfundets bund i et USA efter finanskrise og krige. Filmkunst i høj klasse." - Kristoffer Hegnsvad
    • 5
    • SkinSkin
    • "Rystende og rørende glimt af liv på bunden af Trumps bagland med ' fri' våbenlov frem for velfærd." - Søren Vinterberg
    • 4
    • MandskoretMandskoret
    • "...det virkelig gribende er alt det, der ikke siges: et blik, et skulderklap, pludselig tavshed mellem granvoksne mænd. Præcisionen, når de hædrer den syge med sang omkring sengen, trods klumpen i halsen." - Søren Vinterberg
    • 5
    • Blinded by the LightBlinded by the Light
    • "...en bundcharmerende musikalsk feel good-film af den slags, briterne kan lave med lukkede øjne og absolut gehør. En fin hyldest til Springsteen i året, hvor The Boss fylder rundt, men heldigvis er den det primært i kraft af sin opmuntrende skildring af musikkens forløsende human touch." - Kim Skotte
    • 4
    • EdmondEdmond
    • "...med alle sine indforståede hints til fransk underholdningshistorie forholder filmen sig nok nogenlunde lige så frit til virkelighedens Rostand og hans arbejdsvilkår, som dramatikeren selv forholdt sig til 1600-tallets kendsgerninger om krig og kærlighedsliv." - Søren Vinterberg
    • 3
    • Gemini ManGemini Man
    • "...trods det dybere potentiale i denne type selvkonfrontation og behændig indsats også af (’Miami Vice’-)fotografen Dion Beebe ender ’Gemini Man’ på midterhylden for veldrejet og hurtigt glemt ramasjang." - Søren Vinterberg
    • 3
    • Buñuel i skildpaddernes labyrintBuñuel i skildpaddernes labyrint
    • "Modigt er det overhovedet at lave et filmportræt af så ikonisk en filmmager som spanske Luis Buñuel, om end det kun er om én film, en dokumentar fra hans yngre ’formative’ år. Men så også at gøre det ved at blande klip fra den film med en nærmest naivistisk enkel tegnefilmteknik, næsten som var det for børn?" - Søren Vinterberg
    • 4
    • ValhallaValhalla
    • "...er ikke en produktion, der kan måle sig med de internationale fantasyfilm, den efterligner. Og som arvtager til Peter Madsens og Henning Kures særlige nordiske tone, der ligger i forlængelse af den overleverede mytologi, skuffer den fælt." - Joakim Grundahl
    • 2
    • Fat FrontFat Front
    • "De tykke pigers kropspositivisme er et kæmpeskridt i den rigtige retning. Og de bekymrede kan slå koldt vand i blodet. Når først man ser, hvor svært det er skaffe pænt tøj i størrelse XXL, og hvor hård kampen mod selvhad og for omgivelsernes accept er, vil fedme næppe blive en frivillig dille lige med det første." - Kim Skotte
    • 5
    • JagtsæsonJagtsæson
    • "Der er et frigørelsespotentiale i komedier, hvor kvinder får lov at tænke med kønsorganerne som mændene i deres utallige farcer om klovne og klassefester. Men det havde unægtelig været sjovere, hvis ’Jagtsæson’ havde benyttet lejligheden til at sige noget knap så småborgerligt om kvinderne og kønnet." - Kim Skotte
    • 2
    • GooseboyGooseboy
    • "Tingene står nemlig i bund og grund behageligt stille i Wikke & Rasmussens verden, hvor musikken føles, som om den er fra 80’erne, og humoren fra 90’erne. En gemytlig tingenes stilstand, som udløser flere smilehuller end panderynker..." - Kim Skotte
    • 4
    • Den lille afskyelige snemandDen lille afskyelige snemand
    • "...magien er for tilfældigt valgt, dialogen forklarer gumpetungt næste handling, og karaktertegningen er for overfladisk til, at denne roadmovie langs med Yangtze Kiang kan gribe rigtigt." - Søren Vinterberg
    • 3
    • Ud og stjæle hesteUd og stjæle heste
    • "Helt grundlæggende slipper Hans Petter Moland så fint fra den store udfordring, at man må kippe med det norske flag, selv om et par overgange og detaljer undervejs virker mere groft tilhugget, end de ville have været i den bedste af alle verdener." - Kim Skotte
    • 5
    • JokerJoker
    • "Det er stadig en enestående præstation, men det ansigt havde stået stærkere i filmhistorien med en mere præcis dosering i en film med flere udsving i den dramatiske kurve." - Joakim Grundahl
    • 4
    • Tre sekunderTre sekunder
    • "Selv om det jo bogstaveligt talt går slag i slag, er der få egentlige overraskelser og desværre også ringe omhu med persontegningen." - Søren Vinterberg
    • 3
    • Koko-di Koko-daKoko-di Koko-da
    • "Det skal lugte af Lynch og Haneke, men får aldrig fat i vores underbevidsthed, fordi det hele er så strålende symbolsk, at det ikke føles surrealistisk." - Joakim Grundahl
    • 3
    • Downton AbbeyDownton Abbey
    • "Knivskarp personkarakteristik, dialog og handlingsfremdrift i hver ny sekvens på et par minutter før klip til et andet delplot." - Søren Vinterberg
    • 4
    • Mugge & vejfestenMugge & vejfesten
    • "Den gummibøjelige og prisbillige computeranimation har været et oplagt, dansk alternativ siden ’Terkel i knibe’. Og lige præcis dén film bliver målestokken, Mugge ufrivilligt hele tiden kommer til at slå sig selv oven i hovedet med." - Kim Skotte
    • 3
    • Rambo: Last BloodRambo: Last Blood
    • "...et så blodfattigt portræt af en veteran, at man forbliver uengageret i Rambos hidtil mest blodsplattende selvforsvar. Og som samfundskritik hænger ' Last Blood' slet ikke sammen." - Joakim Grundahl
    • 3
    • KrigsfotografenKrigsfotografen
    • "Men hvorfor er det lige præcis Jan Grarup? Hvad driver ham? Hvad er hans motivation? Noget svar får man ikke i ' Krigsfotografen'. Boris B. Bertrams dokumentar dyrker en 'show it - don't tell it'-tilgang, der har sine styrker, men også sine svagheder. For man bliver nysgerrig, men får ingen svar. Måske har Bertram tænkt, at den slags svar kan man læse sig til andetsteds." - Kim Skotte
    • 3
    • Ad AstraAd Astra
    • "...de enkelte stærke scener drukner desværre i den ujævne blanding af seriebanal rumopera og fodgængerpsykologi om faderbindinger, tilsat universelt ekkorum." - Søren Vinterberg
    • 3
    • Good BoysGood Boys
    • "...har sin charme og sine pletskud, men er så forhippet på at være sjov hele tiden, at karaktertegning og konflikter forbliver omrids. At drengene konstant bombarderes med sexlegetøj, de ikke ved, hvad skal bruges til, er en joke, som hurtigt bliver tyndslidt." - Kim Skotte
    • 3
    • Ready or NotReady or Not
    • "...selv om Grace er oppe mod en virkelig fucked up familie med ekstreme indvielsesritualer, er den hverken sjov eller skræmmende." - Joakim Grundahl
    • 2
    • Late NightLate Night
    • "En politisk korrekt komedie om det politisk korrekte, der dog selv ender med at blive mere korrekt end sjov." - Kim Skotte
    • 3
    • It del 2It del 2
    • "Andel del af ’It’ fuldender en nyklassiker blandt gyserfilm, og med Stephen King i en cameo må man formode, at mesteren selv har givet en af sine sjældne anerkendelser af en filmatisering af hans værk." - Joakim Grundahl
    • 4
    • Smerte og æreSmerte og ære
    • "Det er i understrømmen af de små episoder, at det store drama fornemmes. Og så i Antonio Banderas’ præstation. Det er bare kun i hænderne på Pedro Almodóvar, at han for alvor får vist, hvor god en skuespiller han er." - Joakim Grundahl
    • 5
    • Diego MaradonaDiego Maradona
    • "Det kan godt være, at vi kendte historien i forvejen. Men at den alligevel var så vild, ved vi først nu." - Joakim Grundahl
    • 5
    • Toy Story 4 - 3DToy Story 4 - 3D
    • "Toy Story-universets genialitet ligger i dette konstante, raffinerede og dog enkle spil mellem plot og undertekst, mellem legetøj og barn, mellem børns let genkendelige problemer og glæder og så de voksne(s) ikke slet så anderledes versioner af det." - Søren Vinterberg
    • 5
    • Camper 303Camper 303
    • "Det er ikke en perfekt film ... Men langt hen ad vejen er denne roadmovie en virkelig fornøjelse. En fornøjelse af den slags, der holder også filmkunsten ung." - Kim Skotte
    • 5
    • Toy Story 4 - 2DToy Story 4 - 2D
    • "Toy Story-universets genialitet ligger i dette konstante, raffinerede og dog enkle spil mellem plot og undertekst, mellem legetøj og barn, mellem børns let genkendelige problemer og glæder og så de voksne(s) ikke slet så anderledes versioner af det." - Søren Vinterberg
    • 5
    • Toy Story 4 (org version)Toy Story 4 (org version)
    • "Toy Story-universets genialitet ligger i dette konstante, raffinerede og dog enkle spil mellem plot og undertekst, mellem legetøj og barn, mellem børns let genkendelige problemer og glæder og så de voksne(s) ikke slet så anderledes versioner af det." - Søren Vinterberg
    • 5
    • Ser du månen, DanielSer du månen, Daniel
    • "At ’Ser du månen, Daniel’ har for mange ligheder med ’Kapringen’, er ikke til at komme uden om. Til gengæld har den med Daniel Ryes autentiske historie, Esben Smeds fornemme spil og Arden Oplevs muskuløse filmsprog andre stærke kort på hånden." - Kim Skotte
    • 4
    • Mellem linjerneMellem linjerne
    • "Assayas er noget i vore dage så sjældent som en filminstruktør, der ikke er bange for at fremstå kulturanalytisk kløgtig." - Kim Skotte
    • 4
    • CrawlCrawl
    • "...er udspekuleret og leger med vores klimaangst uden at være underholdende." - Eini Carina
    • 2