Three Extremes (Three... Extremes)

Skuespilleren Li er bange for at miste sin skønhed og besøger derfor en kvinde, hvis fyldte melboller virker foryngende. Gad vide hvad de er lavet af? Da filminstruktøren Lee kommer hjem, er hans hjem invaderet af en bindegal statist, der truer med at klippe hans kones fingre af, medmindre Lee kvæler et barn. Forfatteren Kyoko plages af minderne om sin tvilllingesøsters død, som hun - måske - selv med til at forårsage. © Scope

Produktionsår 2004
Genre Gyser
Instruktør Fruit Chan, Takashi Miike, Chan-wook Park
Medvirkende Hye-jeong Kang, Byung-hun Lee, Jung-ah Yum, Mitsuru Akaboshi
Spilletid 125 min.
Biopremiere 20.01.2006
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Takashi Miike

(INSTRUKTØR)
Den energiske Miike har siden begyndelsen af 90erne lavet et væld af billigt producerede film inden så forskellige genrer som teenagefilm, blød porno, komedier og gyserfilm. De fleste foregår inden for Japans organiserede forbryderverden, Yakuza-miljøet, der er navnet på landets ældgamle forbrydersyndikat. Miike har studeret tv og film ved Yok...

Anmeldere

Politiken
"...se i det hele taget denne blændende asiatiske trilogi, som lyser de mørkeste pletter af menneskets sind op på smukkeste vis. Det er ekstremt og bizart, men på den mest fascinerende måde."

Berlingske Tidende
"...har man appetit på perversiteter, makabre detaljer og mærkelige fortællinger, er »Three Extremes« en lille godbid."

Jyllands-Posten
"Det er rædselsvækkende og smuk kompromisløs filmkunst. Men der må advares: Det er ikke for sarte sjæle."

Weekendavisen
"...ikke for alle, men vil man orientere sig i gyseren anno 2006, og har man for en tid fået nok af den amerikanske chokfilms stadig mere fortænkte godtkøbssadisme, kan de tre novellefilm varmt anbefales."

Information
"...de er veludførte og smukt fotograferede, men at de mangler den kant, som er grunden til, at deres instruktører er blandt de bedste i deres generation..."

Ekstra Bladet
"...giver er godt indblik i genrekreativiteten langt fra Danmark og Hollywood fra tre stilsikre instruktører..."

B.T.
"Se 'Three Extremes' for Takashi Miikes finale, og lad opvarmningsnumrene være interessant asiatisk gyserkrydderi."

Cinemazone
"Three Extremes er en surrealistisk Buñuel-fabel fortalt i regnbuens farver og dyppet i mareridtets materie. Et lille mesterværk."

Brugere

15/03-07en ud af tre
Igennem de sidste mange år har de danske filmdistributører fået øjnene op for den asiatiske filmindustri, hvor deres alternative stil og atypiske brug af virkemidlerne har fået en stor og berettiget kommerciel succes over hele verdenen. Gyserfilmene har i særdeleshed stået i høj kurs (især på de amerikanske producenters plagierende genindspilningsliste), hvor Hideo Nakatas The Ring katalyserede det store boom af opmærksomhed. De talrige efterfølgende gysere begyndte at køre lidt selvsmagende rundt i egen stolthed, og med Three Extremes har man forsøgt at vende tilbage til den mere gyserinnoverende og egenrådige stil. Filmen bygger på et interessant koncept, hvor tre af Asiens mest opsigtsvækkende og kompromisløse instruktører leverer deres bud på en alternativ gyserfilm i et samlet spill...

26/05-06Smukke asiasiske ekstremiteter
At give Three Extremes en samlet karakter er ikke nemt, da de tre dele er meget forskellige i både i indhold og stil. To ting har de dog til fælles; de lever alle op til betegnelsen ekstrem, og de er alle umådelig smukt filmet og hvert et sekund af de to timer har en imponerende visualitet.

Bedst af de tre indslag er Oldboy-instruktøren Chanwook Park's Cut, som er mere vittig end hvad man ellers ser fra hans hånd. Men tag ikke fejl. Indslaget er også brutalt og ondt og sætter hovedpersonen i et svært dilemma: Dræb et barn eller din kone får skåret en finger af hver femte minut. Cut er ikke kun det bedste indslag, fordi den har den bedste historie, den har også den største filmiske opfindsomhed med smukke vinkler og sublim kameraføring.

Fruit Chan's Dumplings er det mest ligefremme ...

05/01-06dårlig, bedre , bedst 1
første ekstrem er alt for mærkelig og kedelig i historiefortællingen, man har set det hele før - dog stadig flotte billeder 3/6

Næste fortælling er makaber men holder sin originalitet. Mad er emnet og det er ret sjov og ektremt 4/6

Sidste fortælling er klart den bedste - Instruktøren bag "old boy" ligger hurtigt stilen til en sindsyg sjov og uhyggelig samt original gidseltagning 6/6


Fakta

Medvirkende
Pianist Hye-jeong Kang
Instruktør Byung-hun Lee
Skuespillerinde Jung-ah Yum
Kyoko Mitsuru Akaboshi
Lee Jun Goo
Kyoko Kyoko Hasegawa
Pauline Lau
Mi Mi Lee
Lee Tony Leung Ka Fai
Mei Ling Bai
Bag kameraet
Instruktion Fruit Chan, Takashi Miike, Chan-wook Park
Produktion Peter Chan, Fumio Inoue, Naoki Sato, Shun Shimizu, Ahn Soo-Hyun
Manuskript Haruko Fukushima, Lilian Lee
Fotografi Christopher Doyle, Jeong-hun Jeong, Kôichi Kawakami
Klip Fruit Chan, Jae-beom Kim, Sang-Beom Kim, Yasushi Shimamura
Scenografi Takashi Sasaki, Chung Man Yee, Chung Man Yee, Chung Man Yee, Chung Man Yee, Chung Man Yee, Chung Man Yee, Chung Man Yee, Chung Man Yee, Chung Man Yee
Musik Kwong Wing Chan, Kôji Endo
Genrer og relationer
Genre Gyser
Undergenre Antologifilm
Nøgleord Filminstruktør, Gidsel
Premieredatoer
Biograf 20.01.2006
Øvrige oplysninger
Land Japan, Hongkong, Sydkorea
Produktionsår 2004
Spilletid 125 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 442
Selskab Applause Pictures Limited
Biodistributør Miracle Film

Se også...