Robotmennesket (Bicentennial Man)

En omgang sci-fi familiehygge om en lille familie, der erhverver sig en splinterny servicerobot, som viser sig at have pådraget sig nogle menneskelige karaktertræk. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Familiefilm, Komedie, Science Fiction
Instruktør Chris Columbus
Medvirkende Robin Williams, Embeth Davidtz, Sam Neill, Oliver Platt
Spilletid 132 min.
Biopremiere 03.03.2000
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Embeth Davidtz

Embeth Davidtz startede sin karriere som skuespiller på Sydafrikas skrå brædder. I 'Schindlers liste' (1993), hvor hun var den jødiske tjenestepige Helen Hirsch, fik flere øjnene op for hende, men siden har der været en anelse stille omkring den høje, slanke skuespillerinde. Måske derfor tog hun tøjet af i Altmans 'The Gingerbread Man' (1998) og ...

Anmeldere

Scope
Cyborg humanisme

Den faretruende konstellation af metervare-instruktøren Chris Columbus og en Robin Williams i sit livs sirupsperiode viser sig i "Robotmennesket" at være nøjagtig så storslem som frygtet

"Hvad er der dog sket med Robin Williams?" er blevet et af de senere års tilbagevendende spørgsmål blandt filmkritikere og filmentusiaster i al almindelighed. Efter i flere år at have været et af komediens koryfæer, er han efterhånden endt på den sorte liste over skuespillere, der har solgt ud. Det har man pinefuldt måttet konstatere i såvel "Mrs. Doubtfire" og specielt i sidste års "Patch Adams", der var et sandt orgie i klæbrig familiehumanisme. Og meget bedre bliver det ikke i Chris Columbus' tæerkrummende "Robotmennesket".

Robbie The Robot
På papiret lyder ideen ganske tilforladelig. En servicerobot Andrew (Robin Williams) er ved et uheld blevet fejlkonstrueret og viser sig pludselig at have meget menneskelignende karaktertræk. Familien, den er havnet hos, opdager det hurtigt og værner om dette særegne stykke blik og behandler ham efterhånden som et fuldgyldigt medlem af familien. Familiefaderen Sir (Sam Neill) betragter ham efterhånden som en ven, mens den yngste datter Little Miss (Hallie Kate Eisenberg) ser ham som sin soul-mate. Som tiden går og familiens medlemmer udskiftes, vokser Andrews frihedstrang sammen med et ønske om at blive erklæret for medlem af menneskeracen. Første skridt er en mere menneskelig krop, og han kontakter videnskabsmanden Rupert Burns (Oliver Platt), der giver ham et mere menneskeligt ydre. Men mere avler mere, og Andrew får efterhånden indopereret alt fra hjerte og et komplet sæt indvolde til en konstruktion, der med tiden ælder ham til han dør - altsammen i bestræbelserne på at blive et fuldgyldigt menneske. Efterhånden udvikler han sit følelsesregister i en sådan grad, at han forelsker sig i Portia (Embeth Davidtz), der viser sig at være Little Miss' granvoksne datter. Sidste forhindring er omverdenens accept af ham som menneske, og det opnår han til sidst, da han foran noget, der kunne minde om De Forenede Verdeners Råd, klager sin nød i en stort anlagt forsvarstale.

Luftsteg og vindboller
Med en lettere nuanceret og afdæmpet instruktør ved roret var der muligvis kommet en ganske acceptabel lille film ud af den historie, der er baseret på en roman af sci-fi forfatteren Issac Asimov. Men i Chris Columbus' store svulstige hænder bliver humanisme-knappen drejet helt over i det faretruende røde felt, hvor sukkervandet driver. Det står hurtigt ganske klart, at man er kommet i selskab med en klam omgang kaloriefattig familiehygge pakket nydeligt ind i pænt konstruerede billeder. Et af de helt store problemer ved "Robotmennesket" er, at den tager sig selv så inderligt alvorligt i sit forsøg på at sprede sit almengyldige humanistiske budskab med store brede armbevægelser. Alt imens kører Robin Williams lystigt med på vognen og forstærker kun den svulstige og unuancerede følelsessuppe, der koger løs i næsten to og en halv time. Omend Embeth Davidtz er indbegrebet af sødme som Portia, og Sam Neill spiller familiefar som kun Sam Neill kan, så gør disse to nuancerede portrætter ikke den store forskel, når regningen i sidste ende skal gøres op.

Brugere

12/01-04Kvalmende
Anonym
Jeg zappede rundt på tv-kanalerne, og kom tilfældigvis ind i begyndelsen af Bicentennial Man. Det tegnede egentlig meget godt, og jeg var temmelig fascineret af visualiseringen af en fremtid med menneskelignende robotter. Samtidig var det rart at se en film som gav sig tid til at fortælle historien; en film i et roligt tempo, rolig kameraføring og flotte billeder osv.

Med tiden bliver følelsesregistret hos robotten Andrew temmelig udviklet. Ikke at han begynder at være morgensur, smågnaven, kolerisk eller får andre dårlige karaktertræk. Næh! Andrew bliver den mest nuttede, kærlige og hengivne robot man overhoved kunne forestille sig. Han skriver poesi, skærer fine små træfigurer til Little Miss (bare navnet), og elsker svulstige tårepersende opera-arier af Madam Butterfly-kaliber, osv...

07/07-03A.I. i dårlig format
Anonym
Man undrer sig over, hvorfor nogle ville finansiere dette absolutte makværk. Ingen tvivl om at filmen så acceptabel ud på papiret, men i instruktøren Chris Columbus´ hænder, bliver den til en omgang familiesentimalitet. Budskabet er dog udemærket, vi alle il gerne accepteres og være lige, men filmen smører for tykt på. Jeg har ubegrænset meget respekt for Robin Williams, men han viser sig ikke som den skuespiller han er.
Tidsspilde og i sidste ende dybt deprimerende anti-filmkunst

14/06-02Trættende Williams
Anonym
Lettere kedelig og alt for patetisk science fiction film, med en Williams der som altid spiller med en tåre i øjenkrogen og en overdreven sentimentalitet, hvad jeg er ved at være træt af, god skuespiller eller ej. Filmens tematik er såmænd god nok, for hvor meget skal en maskine/computer føle eller være bevidst om sin egen eksistens før man kan betegne den som et levende væsen med deraf følgende rettigheder. Filmen er godt lavet, men den er for lang og har for lidt at byde på, ud over at den er rørstrømsk. En af den slags film, man undrer sig over at nogen har gidet at lave, ikke fordi den er dårlig, den er bare intet særligt.


Fakta

Medvirkende
Andrew Martin Robin Williams
Little Miss/Portia Embeth Davidtz
Sir Sam Neill
Rupert Burns Oliver Platt
Galatea Robot/menneske Kiersten Warren
Ma'am Wendy Crewson
Little Miss - 7 år Hallie Kate Eisenberg
Miss - 9 år Lindze Letherman
Miss Angela Landis
Bill Feingold John Michael Higgins
Bag kameraet
Instruktion Chris Columbus
Produktion Michael Barnathan, Chris Columbus, Gail Katz, Laurence Mark, Neal Miller, Wolfgang Petersen, Mark Radcliffe
Manuskript Nicholas Kazan
Fotografi Phil Meheux
Klip Nicolas De Toth, Neil Travis
Scenografi Norman Reynolds
Musik James Horner
Genrer og relationer
Genre Familiefilm, Komedie, Science Fiction
Nøgleord Identitet, Robot
Premieredatoer
Biograf 03.03.2000
Dvd 26.07.2000
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1999
Spilletid 132 min.
Censur Tilladt for alle Tilladt for alle
Solgte billetter 5.293
Selskab Columbia Pictures, Touchstone Pictures, Laurence Mark Productions
Biodistributør Egmont Entertainment

Se også...