Psycho

Marion Crane stjæler 400.000 $ fra sin chef og flygter ud af byen. Da hun har brug for et sted at gemme sig og hvile ud, finder hun ind til et lille afsides motel. Her møder hun ejeren, den rare, men også lidt sære Norman Bates, og hun fanger også et glimt af hans gamle syge mor. Det hele virker lidt underligt, og snart ville hun ønske, hun aldrig var checket ind. © Scope

Produktionsår 1998
Genre Gyser, Thriller
Instruktør Gus Van Sant
Medvirkende Vince Vaughn, Anne Heche, Julianne Moore, William H. Macy
Spilletid 104 min.
Biopremiere 22.01.1999
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Julianne Moore

Den myreflittige og alsidige Julianne Moore medvirkede i 1999 i ikke mindre end fem film. Hun har taget den tradtionelle tur fra tv-jobs og uanselige filmoptrædender til gradvis mere prominente roller i store produktioner. Moore var fra midten af 1990'erne for alvor ved at blive et etableret navn med roller i film som 'Ni måneder' (1995) og '...

Anmeldere

Scope
Dygtig dreng, Gus

Den en gang meget personlige og originale filmskaber Gus Van Sant er tilsyneladende løbet tør for kreativ energi. Han har derfor taget konsekvensen, og lavet en tro kopi af Alfred Hitchcocks klassiske gyser "Psycho". Og Van Sant er en fremragende kopist

Man må forestille sig Gus Van Sant sidde med en drink i Hollywood og tænke for sig selv: "Jeg har sgu' gjort det meget godt, har jeg. I mine unge vilde år fik jeg lavet nogle skæve, poetiske og virkeligt fine film som "Drugstore Cowboy" og "My Own Private Idaho". Anmelderne elsker mig stadig for dem. Så fik jeg råd til lidt større stjerner, og kunne lave en rigtig bidsk satire som "To Die For" - en lille perle med Nicole Kidman som stjerneprofessionel medieluder. Og endelig blev jeg voksen og følsom og fik stor succes i brede kredse med "Good Will Hunting".

Melankolsk nipper Van Sant til sin dry martini. Selvom han godt ved, hans talent og idealer er forsvundet i tidens strøm, ville han ikke give sin nuværende position og indflydelse i bytte. "Gad vide...", tænker han alligevel, "hvordan jeg kan få en lille smule af min ungdom tilbage. Jeg savner de glade dage på filmskolen, hvor vi så de gode gamle klassikere, og bagefter selv gik og fedtede lidt med noget råfilm. Hvis bare jeg kunne få en idé til ..."

Men vent nu lidt, Gus, du sagde det jo selv: De gode gamle klassikere! Det er et rent skatkammer af idéer, som allerede er bearbejdet for filmmediet, men som næsten ingen gider se længere, fordi de er sådan lidt for gamle og sort-hvide. Det er lige til at gå til. Og det er helt oplagt som opgave på filmskolen - tag en fyrre år gammel grå strimmel, kalker den og put farver på - det bli'r skideskægt, og du behøver næsten ikke tænke til det! "Minsandten!", siger Van Sant frem for sig, "men så skal det også være "Psycho", for det er nu så ærgerligt, at man aldrig har kunnet se den fine røde farve på blodet i brusebadet!"

Sådan er det gået til, at vi nu kan se en meget trofast genindspilning af Hitchcocks mesterlige klassiker i de danske biografer. Jo, der er skam små detaljer, som kendere kan sidde og pege ud som afvigelser fra oplægget, men - tro mig - det er detaljer. Så er der naturligvis skuespillerne - de er vist nye alle sammen. Og ganske gode, flere af dem. Julianne Moore, der spiller Lila, Marions søster, har altid været en rødtop med ben i næsen, og Viggo Mortensen, der også havde en markant rolle i forrige års genindspilning af en Hitchcock-klassiker, "Et perfekt mord", viser sig endnu en gang som en habil birolleindehaver. William H. Macy, der især vil huskes som den meget uheldige bilforhandler i "Fargo", gør privatdetektiven Arbogast til en lille hovedrolle i filmen, og det er en ren fornøjelse at se Robert Forster give den som psykolog fra 1960 i filmens afsluttende scene. Så langt så godt.

Marion, i skikkelse af Anne Heche, er til gengæld blevet så sød, pæn og praktisk taget artig i 1999, at Janet Leigh's Marion fra 1960 må vende sig i sin grav. Og værst af alt er Vince Vaughn en kedelig og lidt for bøsset Norman Bates. Indrømmet, Anthony Perkins' præstation i den originale film er også utaknemmelig at skulle leve op til. Men når man tager i betragtning, hvor betænkeligt hele projektet er i sit udgangspunkt, lykkes det vores dygtige elev, Gus Van Sant, at kalkere originalen uden nogle graverende skæverter. Brusebadsscenen trækker stadig tænder ud, skulle jeg hilse at sige. Så lad os håbe, Van Sant nu sidder og tænker: "Kedeligt at lave film, som allerede er lavet før. Nu bliver jeg siddende her med min dry martini, indtil jeg selv får en god idé." Se, dét ville jo i sig selv være en god idé

Brugere

22/10-07Ikke helt ringe...
"Man kunne frygte at dette remake af Hitchcocks klassiske mesterværk, ville være et skamferende makværk, men det er slet ikke tilfældet med denne film. Filmen er tro mod originalen, og tager den seriøs, og det er ufatteligt modigt af Gus van Sant, så meget som overhovedet at tænke på et remake!... filmen er hverken god eller dårlig, men middelmådig underholdning..."

21/04-06Formålsløs og upersonlig!
Besynderligt remake. Mildest talt. Det burde i sig selv være strafbart bare at tænke tanken om at lave et remake til en af de bedste og nyskabende film, som Alfreds Psycho på mange måder er. Men okay, det skulle alligevel ske på et tidspunkt, så hvorfor ikke. Til jobbet har man hyret Gus Van Sant, der bevidst forsøger at efterligne hver eneste detalje fra den oprindelige Psycho. Resultatet er desværre ligegyldigt, upersonligt og formålsløst, for hvad i himlens navn skal vi med en kopi, og når man i forvejen har en vidunderlig film, hvorfor så gentage det hele en gang til? Jeg kan slet ikke se Van Sants intentioner, udover at tjene penge, men pudsigt nok blev den kæmpe økonomisk fiasko, og forståeligt nok da. Men uanset hvad, så kan vi roligt konstatere, at Sants intentioner er mislykkede...

15/01-05Har set bedre...
Anonym
den har en underlig handling, og ikk så meget indhold...

15/01-05Langsom, kedelig og Hvorfor!?
Ufattelig useriøs form af den vidunderlige klassiker fra 1960. Man keder sig tæt på ihjel, og skuespillet er ret så dårligt. Og jeg undre mig tit over hvorfor den overhovdet er blevet lavet, når denne film er den samme som den fra 1960 I DETALJER!!! Bare med mege3t dårligere skuespil og er meget mere useriøs. Dårlig film. Meget dårlig!!!

15/01-05Genindspilning uden fornyelse
Filmen er såmænd ok - lidt langsom, men godt skuespil fra de fleste medvirkende. Men har man set originalen er der intet at komme efter.

05/01-05Formår ikke det den skal...
Det skal lige siges at jeg ikke har set den gamle version, så jeg skriver udelukkende om genindspilningen... Kører lidt for kedeligt frem, ligegyldigt hvad der sker er det i zombie-tempo, og det virker efter hensigten, virkelig dårligt. Egentlig okay skuespil præstationer af de medvirkende, vil ikke fremhæve nogle foran andre, da jeg ikke synes at de som personer gør en forskel, men det er måske netop filmens problem.

Da jeg har en fornemmelse af at alle har set denne, eller den originale film, kan jeg uden for meget, godt røbe lidt af slutningen...

Man sidder og bliver bange, fusteret over det der sker, og at man ikke ved hvad der sker, og så er pointen: AT NORMAN BATES ER TRANS!!
En genistreg? tsk tsk tsk...

02/01-05Kedelig
Anonym
Meget kedelig!!!

08/07-04Overflødig film
Anonym
En helt igennem mislykket film. Hvornår er den uhyggelig?

Også overflødig. Originalen er et mesterværk.

Hvordan kunne Gus van Sant dog tro, at han kunne gøre Hitchcock kunststykket efter?

27/12-03Dårlig
Anonym
det er den dårlig film!

den er ligegyldig!

den skulle aldrig blive lavet!

27/12-03Er det nu så slemt?
Anonym
Gus van sant´s Psycho er afgjort, ikke noget at skrive hjem om. Eller er den? Hans hensigt med filmen, som altså virkede på mig, er at han mente at en hel generatrion ikke havde set filmen. Så på den måde var det jo en meget god ide til et remake, og bare at få bekræftet at filmen stadig fungerede. Det gjorde den helt sikkert, synes jeg, men den er ikke noget i forhold til originalen, men jeg synes det er svært at sige om den er god eller dårlig...




Fakta

Medvirkende
Norman Bates Vince Vaughn
Marion Crane Anne Heche
Lila Crane Julianne Moore
Milton Arborgast William H. Macy
Sam Loomis Viggo Mortensen
Dr. Simon Robert Forster
Sherif Al Chambers Philip Baker Hall
Fru Chambers Anne Haney
Tom Cassidy Chad Everett
Caroline Rita Wilson
Bag kameraet
Instruktion Gus Van Sant
Produktion Brian Gazer, Gus Van Sant
Manuskript Joseph Stefano
Fotografi Christopher Doyle
Klip Amy E. Duddleston
Scenografi Tom Foden
Musik Rob Zombie, Bernard Hermann
Genrer og relationer
Genre Gyser, Thriller
Undergenre Slasher
Nøgleord Genindspilning, Mor-søn, Motel, Skizofreni, Voyerisme
Premieredatoer
Biograf 22.01.1999
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1998
Spilletid 104 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Selskab Universal Pictures
Biodistributør United International Pictures

Se også...