The Birdcage

Hvad gør man, når ens "forældre" er to meget tydelige bøsser, og man gerne vil giftes med datteren af en ultra-højreorienteret senator, der insisterer på at møde sin kommende svigerfamilie inden han vil give sin velsignelse? © Scope

Produktionsår 1996
Genre Komedie
Instruktør Mike Nichols
Medvirkende Robin Williams, Gene Hackman, Nathan Lane, Dianne Wiest
Spilletid 118 min.
Biopremiere 10.05.1996
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Robin Williams

Hvad gik der galt med Robin Williams? Han var engang USA’s ubestridt morsomste stand up-komiker og væltede hele huse med sin lynhurtige maskingeværild af improvisationer, imitationer og associationer i frigear. 'Good Morning Vietnam' (1987) var den første film, der for alvor fangede denne side af Williams’ vildtvoksende talent, men hv...

Anmeldere

Scope
Hysterisk overspil
Gode kræfter som Robin Williams og instruktøren Mike Nichols er spildt i den hysterisk overspillede genindspilning af den franske komedie "Mød min hr. mor"

Amerikanere kan simpelthen ikke acceptere tekstede film - ikke kun fordi teksterne i sagens natur kun er et slags "Det Bedste"-sammendrag af filmens dialog, men de hævder også, at man får ondt i hovedet af teksterne. Ondsindende europæere mener at vide, at det er den høje frekvens af funktionelle analfabeter blandt de amerikanske biografgængere, der gør tekstede film til kommercielt selvmord i Guds eget land. Derfor har Hollywood fundet på at lave amerikanske udgaver af populære udenlandske film - Paris bliver til New York eller Los Angeles og Anne Parillaud til Bridget Fonda.

Disse genindspilninger eller remakes kan være mere eller mindre vellykkede - men selvom man (med rette) kan beskylde Hollywood for meget, kan man ikke benægte at de er dygtige håndværkere - og da netop remakes som regel er mere håndværk end kunst, slipper de ofte hæderligt afsted med det.

På forhånd kunne man godt forvente at "The Birdcage" kunne blive en af de bedre remakes, ikke mindst fordi makkerparret Mike Nichols (instruktør) og Elaine May (manuskript) endelig blev bragt sammen igen på denne film. Jeg er selv en stor fan af Robin Williams, omend han kræver en tilstrækkelig viljefast instruktør, der kan forhindre ham i at lave en given film om til endnu en omgang "Robin Williams laver sjove parodier i hæsblæsende tempo" - men da Mike Nichols netop er en sådan instruktør, kunne man jo håbe ...

To mand frem for en moralist
Historien i "The Birdcage" er ikke forfærdelig fjern fra originalens: Bøsseparret Armand (Robin Williams) og Albert (Nathan Lane) lever lykkeligt sammen, Armand ejer en dragklub, hvor Albert er den ubestridte primadonna (også med hensyn til temperament!). Armand er "manden" i forholdet og Albert "kvinden", sammen har de opfostret Armands søn Val (resultatet af Armands ungdoms to timer lange forsøg på at være heteroseksuel).

Filmen starter med at den 20-årige Val kommer hjem fra universitetet og annoncerer, at han skal giftes med den 18-årige datter af den ultra-højreorienterede senator Keeley (Gene Hackman). Problemet er selvfølgelig at senator Keeley aldrig nogensinde vil kunne acceptere at få to bøsser som Armand og Albert ind i sin familie - så Val er villig til at gå til uhyrlige yderligheder for at undgå, at sagens rette sammenhæng skal gå op for ham. Noget der kompliceres ekstra af, at senator Keeley og frue naturligvis er meget interesserede i at møde deres kommende svigersøns familie.

Ikke overraskende kommer der en masse komplikationer og morsomme situationer ud af dette besøg - og det er mere eller mindre det, resten af filmen går ud på.

Desværre slipper Mike Nichols ikke særlig godt fra det - til hans ros skal det siges, at han faktisk får holdt Robin Williams tilpas meget i stramme tøjler - hvilket gør, at hans rolle er en af de få, der fungerer i filmen. Mange af de øvrige skuespillere enten overspiller (Armand og Alberts butler Agador er et rædselseksempel) eller fungerer bare dårligt - blandt de sidstnævnte er sønnen Val særligt slem: Han virker som om han er totalt ligeglad med sine forældre, de skal bare være villige rekvisitter for ham. Det gør deres kærlighed til ham utroværdig - hvilket selv i en komedie betyder, at det hele ikke fungerer.

Brugere

15/08-14Tiltrængte grin efter et uerstatteligt tab 1
I kølvandet på Robin Williams ubeskrivelig triste død så jeg en række af hans film for at mindes ham og blive mindet om, HVOR god han var. Efter at have hulket til nogle af hans bedste seriøse roller måtte der et skift til, og valget faldt på bøssekomedien "The Birdcage". En film jeg ikke havde set i 15 år, vil jeg tro.

Netop defor er det en fornøjelse at konstatere, at den ikke er nær så outdatet, som jeg frygtede. Jo, den er stadig for lang, og jo mænd i dametøj er ikke synderlig chokerende længere. Men har man set blot en håndfuld Monty Python-afsnit, ved man, at det også var håbløst gammeldags i 1996. Jeg hæfter mig ved, at "The Birdcage" netop ikke sætter sig for at provokere, men egentlig bare gerne vil være en sjov film, punktum.

At den bruger et hav af homo-klicheer er så e...

24/11-04Fy da føj!!
Anonym
Og med den overskrift, har jeg sagt hvad der er at sige om The Birdcage!!!!!!!!!!!! Det eneste gode ved filmen er Calista Flockhart

29/05-03MacGyver Styrer!!!
Anonym
hva mener du Thomas din laks!

Jeg synes den er sjov fra strat til slut og bøsseparodier har jeg altid syntes om!

Robin Williams er god, men nathan lane og hank azaria er super sjove!!!

14/06-02Røvtur
Anonym
Kedelig bøssekomedie, der først er morsom til slut og det er ikke godt nok!


Fakta

Medvirkende
Armand Goldman Robin Williams
Senator Kevin Keeley Gene Hackman
Starina Nathan Lane
Louise Keeley Dianne Wiest
Val Goldman Dan Futterman
Barbara Keely Calista Flockhart
Agador Hank Azaria
Katherine Archer Christine Baranski
Harry Radman Tom McGowan
Bag kameraet
Instruktion Mike Nichols
Produktion Mike Nichols
Manuskript Elaine May
Fotografi Emmanuel Lubezki
Klip Arthur Schmidt
Scenografi Bo Welch
Musik Mark Mothersbaugh, Jonathan Tunick, Stephen Sondheim
Genrer og relationer
Genre Komedie
Premieredatoer
Biograf 10.05.1996
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1996
Spilletid 118 min.
Censur Tilladt for alle Tilladt for alle
Solgte billetter 54.803
Selskab MGM (Metro-Goldwyn-Mayer), United Artists
Biodistributør United International Pictures

Se også...