Katrine Yde

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • No EscapeNo Escape
    • "...er mest en hårdt sammensmasket actionthriller om en amerikansk patriarks kamp for at beskytte sin familie fra eksotiske farer. Pierce Brosnan giver den som afdanket Indiana Jones med dårlig samvittighed."
    • 2
    • Saint LaurentSaint Laurent
    • "Den er bedst, når den tager sig god tid og opholder sig længe med de syersker, der realiserede det unge genis tanker, og når vores æstetiker lurer på smukke kvinder og mænd på natklubber."
    • 4
    • PhoenixPhoenix
    • "... svimlende, absurd, rørende og realistisk eksekveret og sluttelig helt uforglemmelig hårdtslående."
    • 6
    • Sinister 2Sinister 2
    • "Man savner nærmest mere spektakulær sadisme - bare for at føle et eller andet."
    • 2
    • Ruth & AlexRuth & Alex
    • "Der er noget frustrerende altmodisch over det blik på tiden, som Richard Loncraine optegner i sit (u)drama 'Ruth & Alex' - et portræt af kærlighed og alderdom, der føles så mild og ufarlig som en kop citronte på tagterrassen."
    • 2
    • ComebackComeback
    • "'Comeback' giver en fed fuckfinger til standupkomikkens bøvede heltedyrkelse og platte pikkeri, men når ikke selv et sjovere (nok) sted hen."
    • 3
    • Amour fouAmour fou
    • "Filmens store triumftog er billedkompositionen."
    • 4
    • AfskedsfestenAfskedsfesten
    • "... en fin lille hjælp til at tænke forsonende - og fornøjet - om døden."
    • 4
    • GuldkystenGuldkysten
    • "'Guldkysten' er ikke en belærende film, selv når karaktererne er det. Denciks vildt vovede og udsyrede filmsprog trækker os et andet sted hen. Det mod føles særlig berusende, når øjnene er trætte af dansk films generelle forsigtighed, og når ørerne sjældent har fået så vild en rusketur."
    • 5
    • Træk vejretTræk vejret
    • "I en psykothriller-eskalering af dramaet bliver ' Træk vejret' mere ambitiøs, end instruktionen helt kan overskue. Lou de Laâge er godt castet som kosmopolitisk, cigaretrygende cool girl, men hendes skift til intrigant og farlig kælling virker fortegnet."
    • 4
    • Terminator Genisys - 3DTerminator Genisys - 3D
    • "... Taylor leger fint med første film, tidens overvågning, og internet perspektiveres, men castingen er ellers kedelig, og den kikset-dystre indramning og et plot med multiple tidslinjer føles mere vrøvlet end tankevækkende."
    • 3
    • Terminator Genisys - 2DTerminator Genisys - 2D
    • "... Taylor leger fint med første film, tidens overvågning, og internet perspektiveres, men castingen er ellers kedelig, og den kikset-dystre indramning og et plot med multiple tidslinjer føles mere vrøvlet end tankevækkende."
    • 3
    • EntourageEntourage
    • "...er ikke for alvor en drengerøvskomedie, dertil er den for blød og blid. Den er ikke rigtigt et drama, for alle problemer drukner i hyggefis og nice solskin. Den er alt (og kun) hvad plakaten lover: Venner. Fester. Damer. Stjerner."
    • 2
    • MandarinerMandariner
    • "Som udsagn om fjendskabets idioti er den ikke komplekst konstrueret. Den er snarere rolig og sorgfyldt og fungerer som en påmindelse om medmenneskelighedens banalitet og besindelsens nødvendighed."
    • 4
    • Jurassic World - 3 DJurassic World - 3 D
    • "Der er elementer af katastrofe- og monstergenrens hyggesadistiske (og masochistiske) ødelæggelsesrus. Der er retrohilsner til Spielbergs oprindelige film, men uden samme charme. Og så ligner helten, Owen Grady, spillet af den karismatiske gigastjerne Chris Pratt, en actionfigur så udspændt muskuløs i sin blå skjorte under safarivesten, at man næsten kan se ham dumpe ud af et Happy Meal."
    • 2
    • Jurassic World - 2 DJurassic World - 2 D
    • "Der er elementer af katastrofe- og monstergenrens hyggesadistiske (og masochistiske) ødelæggelsesrus. Der er retrohilsner til Spielbergs oprindelige film, men uden samme charme. Og så ligner helten, Owen Grady, spillet af den karismatiske gigastjerne Chris Pratt, en actionfigur så udspændt muskuløs i sin blå skjorte under safarivesten, at man næsten kan se ham dumpe ud af et Happy Meal."
    • 2
    • While We're YoungWhile We're Young
    • "Den trang til opløftende at slå fast, at det er o.k. aldrig at finde (alders) hvile, er ikke særlig spændende - eller lige så velspillet som hele den komiske optakt. Men filmens komik fanger så til gengæld ungdomsfeticheringens selverkendte pinlighed, så man mærker sjælen værke."
    • 4
    • Flugten til frihedFlugten til frihed
    • "...en meget fin og stemningsfyldt film. Til tider driver den også rigeligt langsommeligt af sted."
    • 4
    • Jens Munk - NordvestXpeditionenJens Munk - NordvestXpeditionen
    • "Trods flotte skibsscener fra Grønland ligner resultatet en rekonstruktion fra en tv-dokumentar eller et museum - i blindt overambitiøs spillefilmslængde."
    • 2
    • Jimmy's HallJimmy's Hall
    • "...en teatralsk og didaktisk fortælling, og så fyldt med onelinere, at den mest er en (historisk oplysende, helt sikkert) skriveøvelse frem for en film, der vil sit eget medie."
    • 3
    • JaujaJauja
    • "...en stilfærdigt dekonstrueret, vanvidssmuk western om besiddelsestrang og uskyldstab."
    • 5
    • Wild TalesWild Tales
    • "På den måde prikker Szifrón med overvældende fortælleglæde til vores indre vilde dyr, og sådan skal filmen opleves - som seks aggressionsspejlende prik."
    • 5
    • The LoftThe Loft
    • "Det er en ommer. Eller: Lav for Guds skyld ikke en ommer mere, tak."
    • 1
    • Far from the Madding CrowdFar from the Madding Crowd
    • "...det er svært at engagere sig fuldt ud i en film instrueret af en interessant filminstruktør, når man aldrig mærker nødvendigheden, lysten til innovation."
    • 3
    • Earth to EchoEarth to Echo
    • "...der er smæk på sammenholdspatos, men altså mest som et hult ekko af Spielberg, Spielberg, Spielberg..."
    • 3
    • Run All NightRun All Night
    • "En lige højre lyder som to kolliderende lastbiler. Men det stilistiske blær og råberi er sjovere end hævnplottet og den overtydelige, sloganagtige dialog. Man savner lidt, at Neeson tog sig en slapper."
    • 3
    • RositaRosita
    • "Det er heller ikke Fupz Aakesons relativt konventionelle plot, der gør ' Rosita' fin. Det er Aspöcks og skuespillernes sans for at gøre karaktererne Johannes og Rosita til drømmere, som man for en stund kan drømme sammen med."
    • 4
    • The DUFFThe DUFF
    • "...holder sin ironiske energi højt og vinker selvbevidst til sin genres geniale forgængere..."
    • 3
    • MommyMommy
    • "... en smertefuld kærlighedserklæring fyldt med renhed ..."
    • 5
    • Maps to the StarsMaps to the Stars
    • "Miljøets desperate tomhed er overgreb, som mennesker begår på hinanden og sig selv. Når man ser glimt af det, er det ægte blod, ikke teaterblod, man smager."
    • 4
    • The GunmanThe Gunman
    • " Jim har en lurende hjerneskade, der mest er der for spændingens skyld. Han plaffer løs i klichéfyldte europæiske lokationer og bekæmper gamle allierede."
    • 2
    • KorsvejenKorsvejen
    • "Scenerne bliver både komiske, pinagtige, ulideligt virkelighedsnære og sære."
    • 5
    • WildWild
    • "Det bliver ikke ' Spis, bed, elsk'-kvalmt, for Witherspoon spiller med afdæmpet styrke og nuance, men disse vandringens Gajolpakke-citater står alligevel tilbage som hul sentimentalitet, der minder om, at ' Wild' mest af alt sælger drømmen om komplet selvrealisering på en gåtur."
    • 3
    • Jeg er stadig AliceJeg er stadig Alice
    • "Det fremfører Julianne Moore rørende og skræmmende og humoristisk og dramatisk: Alice forsvinder ind i sin lidelses kaninhul. Verden bliver sløret pløre omkring hende, ser vi. Men hun er også i live."
    • 4
    • The Woman in Black: Angel of DeathThe Woman in Black: Angel of Death
    • "Det er ikke, fordi jeg ikke gibber af flere af de ad absurdum eskalerende bøh-effekter. Men der er ikke brug for denne brølende film om, vistnok, mødet med fortidens (krigs-/adoptions-)traumer."
    • 2
    • Mennesker bliver spistMennesker bliver spist
    • "Det bliver idylliseret og ganske sentimentalt, men det virker også rørende: at der hos Clausen er denne lyst til solidaritet. Og den er befriende at overgive sig til."
    • 4
    • Kingsman: The Secret ServiceKingsman: The Secret Service
    • "...en film, der punkterer sine inspirationskilders konventioner, men som også inkorporerer dem mere effektivt, end en spoof ville gøre. Den er lidt lang til sidst, må jeg hellere indrømme. Men det er nemt at glemme, når nu man sådan har elsket hele det modige rod af alt det andet."
    • 5
    • Fifty Shades of GreyFifty Shades of Grey
    • "Man savner, at filmen lader sig rive lige så liderligt og mandebegærligt, uforfængeligt og uselektivt med, som E.L. James gjorde i sin roman: skamløst smagløst - og effektivt."
    • 3
    • Jupiter Ascending - 3 DJupiter Ascending - 3 D
    • "Wachowski-parret skelner ikke mellem dårlig og god smag, de skelner nærmest heller ikke mellem humor og alvor. Deres film handler om energi, udtryk, effekt og vild stil, om at tænke frit på menneskelighed og identitet. "
    • 3
    • Svampebob: En rigtig landkrabbe - 3 DSvampebob: En rigtig landkrabbe - 3 D
    • "Stenet som 'Bennys badekar', veltimet som 'Tom og Jerry' og kæk og meta-kæk som hele flodbølgen af tidens animationskomedier - men en tand mere utrolig sjov."
    • 5
    • SvampeBob: En rigtig landkrabbe - 2 DSvampeBob: En rigtig landkrabbe - 2 D
    • "Stenet som 'Bennys badekar', veltimet som 'Tom og Jerry' og kæk og meta-kæk som hele flodbølgen af tidens animationskomedier - men en tand mere utrolig sjov."
    • 5
    • Jupiter Ascending - 2 DJupiter Ascending - 2 D
    • "Wachowski-parret skelner ikke mellem dårlig og god smag, de skelner nærmest heller ikke mellem humor og alvor. Deres film handler om energi, udtryk, effekt og vild stil, om at tænke frit på menneskelighed og identitet. "
    • 3
    • Party GirlParty Girl
    • "...en lille, stille film om forsoning og modstand og om det at blive ældre og måske anderledes, men det er også et usædvanligt nærværende karakterstudie."
    • 5
    • Sange fra en sigøjnerSange fra en sigøjner
    • "Noget føles eksotiseret, fortælletempo og -temperament harmonerer ikke altid med roen i billederne. Men de billeder og historien om poeten som farligt bindeled mellem kulturer - den husker man."
    • 4
    • FoxcatcherFoxcatcher
    • "Dramaets slutning bliver et elegant slag i maven, eksekveret med hårdtslående overraskelseseffekt. Men selv når 'Foxcatcher' eskalerer, forbliver stemningen vinterkølig og mildt truende. Den kølighed ligger også i du Ponts pauseringer, i den kolde luft mellem ord og sætninger."
    • 5
    • Breathe InBreathe In
    • "...vil ikke andet end at dyrke en hverdagsforpligtet familiefars fantasi om erotisk og åndelig selvrealisering."
    • 3
    • En chance tilEn chance til
    • "...en film, der tror på den dramatiske styrke ved et reelt distraherende 'kendis only'-cast. Det er en film, som tror, at alle voldsomme effekter skaber voldsom effekt."
    • 2
    • LeviathanLeviathan
    • "Den er et forstemmende og møjsommeligt opbygget værk. Billederne er ofte smukke ..."
    • 5
    • The GamblerThe Gambler
    • "... det ender fladt, fordi den altdominerende hovedrolle er flad. Det er umuligt at investere indlevelse i Mark Wahlberg med en ansigtsmimik så uelastisk som en bagt skorpe."
    • 2
< 1 2 3 >