The Virgin Suicides

Året er 1975, og den yngste af Lisbon-familiens fem smukke teenagedøtre forsøger at begå selvmord ved at skære sin pulsåre over. For søstrene føles forstadslivet i Michigan som et fængsel. Imens iagttages de på behørig afstand af en gruppe jævnaldrende drenge. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Drama
Instruktør Sofia Coppola
Medvirkende James Woods, Kathleen Turner, Kirsten Dunst, Josh Hartnett
Spilletid 96 min.
Biopremiere 11.08.2000
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Kirsten Dunst

Allerede som teenager havde Kirsten Dunst en lang række film bag sig. Hun debuterede i Woody Allens 'Oedipus Wrecks' fra 'New York Stories'-trilogien (1989), og året efter var hun Tom Hanks datter i De Palmas katastrofale yuppie-satire 'Forfængelighedens bål' (1990). I Neil Jordans 'En vampyrs bekendelser' (1994) var hun barnevampyr, mens hun...

Anmeldere

Scope
Forbandede Ungdom

Sofia Coppola debuterer med en original og gådefuld film om en amerikansk middelklassefamilies tragedie i midthalvfjerdsernes Michigan

Et sygt elmetræ udenfor Lisbon-familiens hus i en forstad til Michigan antyder, at ikke alt er, som det bør være i den tilsyneladende lykkelige familie. Året er 1975 og den yngste af familiens fem smukke, lyshårede døtre, Cecilia, forsøger at begå selvmord ved at skære sin pulsåre over. Hun bliver reddet, sendt til psykolog og livet går videre, uden at det medfører nævneværdige ændringer i dagligdagen. Men det pæne forstadsliv føles i stadig højere grad som et fængsel for de tilbageværende søstre med livlige hormoner og en uskyld, de blot venter på at lægge bag sig. En gruppe jævnaldrende drenge betragter pigerne på behørig afstand, og erindringen vil præge drengene dem for altid.

Hvem er det, der fortæller?
"The Virgin Suicides" er baseret på en roman af Jeffrey Eugeides og historien fortælles af en gruppe kejtede jævnaldrende nabodrenge og skolekammerater, der selv 20 år senere ikke kan forstå, hvad der dengang skete med Lisbon-døtrene. Filmen har en voice-over, der taler på hele gruppens vegne, og vi oplever i høj grad pigerne set med drengenes nysgerrige øjne. For drengene bliver pigerne en besættelse, og selv nok så mange indsamlede relikvier i form af fotos, læbestift og dagbøger kan forklare de tilsyneladende almindelige, men samtid gådefulde piger og deres skæbnesvangre handlinger.

Man brænder da plader
Senere lykkes det Cecilia at begå selvmord. Familien er selvsagt plaget af sorg, men samtidig løsnes de katolske forældres ellers skarpe opsyn med pigerne en smule. Men da Lux (Kirsten Dunst) kommer kriminelt sent hjem fra skolens årsfest, bliver alle søstrene spærret inde i hjemmet. Familien isolerer sig fra omverdenen , mens den yngste søsters selvmord hviler som en tung skygge over dem alle. Herefter sørger den viljestærke moder (en slidt og ufiks Kathleen Turner) for, at en grædende Lux smider hele sin pladesamling i pejsen. Det må skære i hjertet på enhver, der har søgt at lindre teenageårenes uomgængelige smerte med popmusik. I filmens måske mest rørende scene ser vi de indespærrede piger kommunikere med nabodrengene ved at spille plader som Todd Rundgrens "Hello, It's Me" til hinanden over telefonen. Første halvdel var ikke uden sin del af sødmefulde komiske episoder, men efter isolationen og sorgen over søsterens selvmord, bevæger historien sig ubønhørligt mod sit tragiske endeligt.

Hvordan så halvfjerdserne ud?
Der er lagt stor omhu i at genskabelsen af midthalvfjernes amerikanske middelklasse. Det er minutiøst og elegant uden at forfalde til distanceret ironi over periodens æstetiske præreferencer. En kombination af nøgternt observerede detaljer og erindringens magiske skær er smukt indfanget af fotograf Edward Lachman, der har givet "The Virgin Suicides" samme famlede farver, som man finder et gammelt eksemplar af Familie Journalen. Det komplementeres på smukkeste vis af filmens lydside, der består af tidstypisk pop (ELO, James Taylor, Cat Stevens og 10CC) og den franske duo Airs luftige elektroniske score.

Fortryllelse og forbandelse
Årsager og forklaringer står lavt på Sofia Coppolas dagsorden. Hun forsøger i stedet med udgangspunkt i tragiske begivenheder, at skildre erindringens fortryllelse og forbandelse. Det er ikke nogen nem sag at lave en film uden en egentlig hovedperson, men den unge debutant slipper stort set rigtig godt fra sit forehavende. Søstrene skildres på samme tid som troværdige levende personer og æteriske væsener. De står tilbage som et vidnesbyrd om, at langt fra alt i denne verden lader sig forklare og måske mindst af alt, hvad der foregår i teenageres indre.

Brugere

07/12-07teenagedrømme i fængsel
sofie coppola debuterer som en sand mester i at skabe unikke stemninger igennem filmmediet som kun få kan

filmen om fem teenagesøstres selvmord er på en gang dragende og tragisk og den er ladet med symbolsprog så det er en fryd. man kan se at enhver scene er gennemtænkt og det mærkes hos de sublime skuespillere;

herligt gensyn med kathleen turner, som den sygeligt neurotiske og altdominerende ængstlige mor og james woods som den drømmende og passive far

josh hartnett spiller drømmefyren der modsvares af kirsten dunst som den eftertragtede lux, den næstyngste af de 5 teenage søstre

filmen er ikke mesterlig, men den åbner op for mesterværket lost in translation, der ligeledes er utrolig stemningsladet og bekræfter s. coppolas store evner til at skabe unikke stemninger

the v...

07/04-07Tragisk typisk
Sød og uhyre skræmmende fortælling på en og samme tid. Sofia Coppolas instruktørdebut The Virgin Suicides går fra spændt pubertetsnysgerrighed til dyb fortabelse af sind, tid og sted. Teenagealderens pludselige opdagelse af hankønnet påvirker de unge skønheder, alt imens den i forvejen ikke alt for krystalklare overflade begynder at krakelere. Undervurderingen af pubertetens følelser, samt seksuelle lyster og signaler, og ikke mindst de sygeligt overbeskyttende forældres regler æder pigerne op indefra og ender ud i det katastrofale. Den enkelte detalje udvikler sig til en utålelig helhed, og livet bliver givet i bytte for at slippe fra dette tærende vanvidshelvede.

Velspillet over hele linjen, hvor altid charmerende Kirstin Dunst særligt er at fremhæve…

13/08-06Opløftende selvdestruktion
Sofia Coppolas film fra 1999 er sublim en teenage-film for folk i alle aldre, som på en gang er både opløftende og deprimerende.

Filmen er deprimerende, da den som titlen antyder, fortæller historien om, hvorledes et religøst forældrepar driver sine fem teenagedøtre ud i selvmord. Det er således historien om en dysfunktionel familie, hvor især moderen totalt har mistet følingen med, hvad det vil sige at være teenage-pige, og hvilke problemer og følelser piger i den alder tumler med, hvilket i sidste ende fører til den mest omsiggribende form for selvdestruktion.

Filmen er opløftende, da den triste historie er fortalt med et glimt i øjet og hjertet på dette rette sted, dog uden at filmen mister sin seriøsitet og realismeprægede tilgang til teenage-verdenen. Filmen er ligeledes oplø...

28/12-05uskyldighedens endeligt
Den notoriske Francis Ford Coppola (der ikke har begået noget mindeværdigt, endvidere holdbart siden Apocalypse Now) valgte i 1991 at caste sin datter Sofia Coppola i rollen som Corleone-familiens viljestærke datter i den svage og klichefyldte Godfather III. Hendes præstation var mildest talt terrible, og indikerede slet ikke det filmiske talent, som hun til overflod har udvist senere hen, hvor hun dog lykkeligvis har holdt sig bag kameraet. Sofia Coppola anskaffede sig, fuldt ud berettiget, tårnhøj anerkendelse og respekt hos både filmkritikere og publikum sidste år med den vidunderlige, atypiske og livsbekræftende Lost in Translation, der indiskutabelt var en af årets bedste film. I lyset af Lost in Translation’s høje kunstneriske værdier, undermineres Coppolas fremragende og komplekse...

10/11-05Teenagedød 2
Jeg fik som så mange andre først øjnene op for Sofia Coppola, da hun rettede blikket mod ensomme gaijins i et ensomt hotel i Tokyo i ”Lost in Translation”. ”The Virgin Suicides” havde jeg hørt om før, men ”Lost in Translation” gav mig virkelig lyst til at se den.

I bund og grund handler den som sit forlag om teenageliv og teenagedød. Lisbon-søstrene er godt gemt væk af deres strenge forældre (ikke mindst den dybt religiøse mor (Kathleen Turner)), specielt efter den yngste 13-årige tager sit eget liv under en fest. Præsten registerer det som et uheld, og livet går videre for de andre piger. Vi ser deres liv og færden gennem øjnene på pubertetsknægtene i kvarteret, der er dybt fascinerede af disse væsener. Piger lader til at vide alt om dem, men de ved intet om pigerne. Det lærer de do...

30/01-05Læs også bogen! 3
Nu er det ved at være noget tid siden jeg så filmen, men til alle jer som kan lide den, er jeg sikker på I vil elske bogen... Den er genial!

04/05-04Nick
Anonym
Du har ligesom jeg set filmen.

Men det er så ikke nok for dig.

Og hvis du vil have den guldrandede sandmand-analyse, som alle åbenbart venter på, må du vente lidt endnu.

Så kan du og Oliver også se lidt reality-tv i mellemtiden. Der viser de vist tingene som de er ... eller gør de ?

04/05-04sandmand igen på afveje
Anonym
Hvor er kunsten henne i det. Sådan et trick kan alle jo gøre. Det lærer man i folkeskolen. Hvis det virkelig er alt du får ud af den film sandmand så burde du tilbage til skolebænken og lære at analysere. Læs hvad andre har skrevet om det. Thomas Nielsen er inde på lidt af det samme som dig men han har mere i det end at de bare bliver voksne og så er det at det først bliver spændende når Coppola lykkes med at fortælle mere end en historie i historien. Der er altså ikke meget kunst ved at lave en metafor for metaforens skyld uden at have noget på hjertet og så bare sige at pigernes selvmord er en metafor for at de bliver voksne. Det er for tyndt og ligegyldigt og kunne lige så godt vises ligefrem. Hvad kunst er der i at pakke tingene ind hvis det ikke drejer sig om mere end det. Men det e...

04/05-04Oliver
Anonym
Det er vist det nogen kalder kunst.

Og kunst er vist stadig "part of the art" - eller hvad ?

03/05-04Sandmand
Anonym
hvis pigernes selvmord blot er en metafor for at de bliver voksne, hvorfor har man så ikke bare lade filmen handle om det fremfor at pakke det ind i en gådefuld historie om selvmord. Det giver jo ingen mening af pakke tingene sådan ind for at fortælle noget så naturligt. Jeg kan forstå at man i halvtresserne måtte pakke visse ting ind, men i vore dage at pakke noget så naturligt ind i stedet for at lave en god film om piger der bliver voksne og så vise de problemer der deraf følger.




Fakta

Medvirkende
Mr. Lisbon James Woods
Mrs. Lisbon Kathleen Turner
Lux Lisbon Kirsten Dunst
Trip Fontaine Josh Hartnett
Adult Trip Fontaine Michael Paré
Fader Moody Scott Glenn
Dr. Horniker Danny DeVito
Mary Lisbon A.J. Cook
Cecilia Lisbon (som Hannah Hall) Hanna R. Hall
Therese Lisbon Leslie Hayman
Jake Hayden Christensen
Fortæller Giovanni Ribisi
Bag kameraet
Instruktion Sofia Coppola
Produktion Francis Ford Coppola, Julie Costanzo, Dan Halsted, Chris Hanley
Manuskript Sofia Coppola
Fotografi Edward Lachman
Klip Melissa Kent, James Lyons
Scenografi Jasna Stefanovic
Musik Jean-Benoît Dunckel (fra Air), Nicolas Godin (fra Air)
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 11.08.2000
Dvd 19.09.2001
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1999
Spilletid 96 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for alle Tilladt for alle
Solgte billetter 10.652
Selskab American Zoetrope, Muse Productions
Biodistributør Camera Film

Se også...